کد خبر: ۵۹۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان تهران به ارزیابی تصمیم شورای رقابت مبنی بر بازنگری هر سه ماه یکبار قیمت خودرو پرداخت.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان تهران به ارزیابی تصمیم شورای رقابت مبنی بر بازنگری هر سه ماه یکبار قیمت خودرو پرداخت.

محسن رزمخواه در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: به طور کلی بنده با حضور شورای رقابت در امر قیمت گذاری خودرو مخالف هستم زیرا معیارهای شورا رقابت برای قیمت گذاری با واقعیات مطابقت نداشته و پس از سالها هنوز نتوانسته در این زمینه با خودروسازان به توافق برسد. همچنین شورای رقابت دیدگاه اقتصادی و سیاسی و خودروسازان نقطه نظر اقتصادی و صنعتی به صنعت خودرو دارند و این دو در مواردی با یکدیگر در تعارض هستند و به نتیجه نخواهد رسید.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا افزایش هر سه ماه یکبار قیمت خودرو بر اصلاح قراردادهای قطعه سازان تاثیر گذار خواهد بود، گفت: در صورتی که قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت بر اساس واقعیات باشد می توان انتظار داشت افزایش سه ماهه قیمت ها بر اصلاح قراردادهای قطعه سازان اثرگذار باشد. به هر حال برخلاف میل شورای رقابت قیمت خودرو به دلیل تحریم ها و محدودیت های ناشی از آن رو به افزایش است که این امر موجب افزایش قیمت مواد و قطعه نیز شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان تهران ادامه داد: از سوی دیگر توقف تولید کارخانجات در شرایط فعلی باعث می شود تولید کنندگان کمتر از حداقل ظرفیت اقتصادی تولید کنند تا قیمت تمام شده را افزایش دهند و در این شرایط اگر مقیاس اقتصادی تولید رعایت نشود تولید کارخانه به صرفه نخواهد بود. در قطعه سازی نیز همین طور است که نهایتا محصول نهایی گران تمام می شود و تا زمانی که این چرخه ادامه داشته باشد ما با افزایش قیمت خودرو مواجه خواهیم بود.

رزمخواه با بیان راهکارهای کنترل قیمت خودرو تشریح کرد: کنترل قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی قرار دارد. در میان عوامل داخلی می توان به دسترسی قطعه ساز به مواد اولیه با قیمت مناسب اشاره کرد که موجب کاهش قیمت خودرو می شود و بخشی از آن توسط داخلی سازی قطعات تامین شده و هزینه آن نسبت به قیمت قطعات وارداتی کمتر خواهد بود. از سوی دیگر با حمایت قطعه سازان می توان تیراژ اقتصادی تولید را افزایش داد و به تبع آن قیمت تمام شده نیز کاهش پیدا کرده و قطعه با قیمت کمتری در اختیار خودروساز قرار می گیرد. در میان عوامل خارجی نیز تحریم ها و فشارهای سیاسی مشکلاتی را به وجود آورده و با اتصال به شبکه جهانی خودرو و قطعه می توان محصولات را با قیمت پایین تری در اختیار مصرف کننده قرار داد.

عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان تهران درباره آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: با این موضوع که خودرو می بایست با قیمت واقعی عرضه شود کاملا موافق هستم اما ممکن است در این میان برخی از تولیدکنندگان شیطنت کرده و قیمت واقعی را اعلام نکنند. به طور کلی مهم ترین عامل تعیین قیمت در اقتصاد مکانیزم عرضه و تقاضا است زیرا در صورت تناسب عرضه و تقاضا قیمت خودرو کنترل شده و با کاهش عرضه نسبت به تقاضا قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال در اوایل دهه 90 که تولید سالانه خودرو از مرز 1.5 میلیون دستگاه گذشت قیمت ها معقول بود و به تدریج با ایجاد محدودیت ها، کاهش تولید و افزایش قیمت اتفاق افتاد. بنابراین در شرایط عادی مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین ابزار تعیین قیمت خودرو است اما در شرایط بحرانی کنونی کنترل قیمت خودرو نیازمند روش های پیچیده ای است که در فوق به آن اشاره شد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"