کد خبر: ۵۹۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 35 درصد از اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل محقق شده است.


به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 35 درصد از اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل محقق شده است.

محمد مهدی شکورزاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو بیان کرد: افزایش بی رویه قیمت نهاده های تولید مانند فولاد ، مس و ... موجب افزایش قیمت خودرو شده است. این در حالی است که نهاده های تولید در داخل تولید شده و افزایش قیمت آنها به افزایش قیمت ارز وابسته نیست. بنابراین علی رغم داخلی سازی برخی از قطعات شاهد افزایش قیمت خودرو در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل کاهش ارزبری بوده نه کاهش قیمت خودرو، اظهار داشت: یکی از اهداف داخلی سازی کاهش ارزبری بوده اما این موضوع به معنای کاهش قیمت نیست زیرا قیمت خودرو وابسته به قیمت تمام شده است و از جمله عوامل موثر بر قیمت تمام شده، قیمت مواد اولیه و و دستمزد است. با تثبیت قیمت نهاده ها و مواد اولیه امکان کاهش قیمت خودرو وجود داشت اما با افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های تولید می توان گفت میزهای تعمیق ساخت داخل از افزایش قیمت بیش از قیمت های فعلی جلوگیری کرده است.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با تشریح موانعی که بر سر راه اجرای اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل وجود دارد، خاطرنشان کرد: داخلی سازی قطعات شامل دو مرحله است: مرحله اول تولید و نمونه سازی و مرحله دوم ظرفیت سازی بوده که برای ظرفیت سازی نیاز به سرمایه گذاری ثابت و خرید ماشین آلات است. قطعه سازان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و پرداخت نقدی هزینه ها و همچنین زمان بر بودن دریافت مطالباتشان، سرمایه در گردش کافی برای ظرفیت سازی قطعات را ندارند. تحریم ها نیز دستیابی به ماشین آلات را با مشکل مواجه کرده و قطعه سازان ناچار به خرید ماشین آلات دست دوم و با قیمت بالا هستند که این امر بر سرعت خودکفایی و ظرفیت سازی قطعات ساخت داخل تاثیر منفی گذاشته است. به همین دلیل تنها 30 الی 35 درصد اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل تا کنون تحقق یافته است.

شکورزاده در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه قطعاتی داخلی سازی شده اند،گفت: قطعات های تک، سیستم های هیدرولیک و ترمز از قطعاتی بودند که در گذشته به صورت CKD وارد می شدند و در حال حاضر با ظهور نهضت ساخت داخل در داخل تولید می شوند.

وی در این خصوص که برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل چگونه می تواند راهگشای چالش های صنعت خودرو باشد، تشریح کرد: چالش های مختلفی در صنعت خود وجود دارد که هر کدام به عوامل متفاوتی مربوط می شوند. به عنوان مثال چالشی که در خصوص قیمت خودرو وجود دارد به دلیل دخالت های دولت در سیستم قیمت گذاری خودرو است و به خودروساز و قطعه ساز ارتباط پیدا نمی کند. لذا با تجدید نظر در سیستم های قیمت گذاری می توان این مشکل را حل کرد که متاسفانه به دلایل مختلف این امر اتفاق نیفتاده است.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی ادامه داد: مشکل دیگری که در صنعت خودرو کشور ما وجود دارد تکنولوژی مورد استفاده در تولید خودرو است که به نقش خودروساز، قطعه ساز و سابقه تاریخی صنعت خودرو بر می گردد. در سالهای اخیر مدیریت های مختلف خودروسازی در شرایط اقتصادی مختلف تصمیمات متفاوتی گرفتند. خوشبختانه از سال 98 به دلیل تغییر سیاست های وزارت صمت و مدیران خودروسازی حرکت به سوی خودکفایی آغاز شده که تحقق کامل آن زمان بر است. در صورت تداوم این سیاست ها و اعتقاد راسخ به توسعه ساخت داخل می توانیم بر این مبنا حرکت کرده و زمینه توسعه تکنولوژی خودروسازی کشور را بدون نیاز به خارج فراهم کنیم. بنابراین رفع چالش های صنعت خودرو نیاز به بررسی کارشناسانه و بدون تعصب دارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"