کد خبر: ۵۹۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ضمن اشاره به وضعیت داخلی سازی قطعات و تجهیزات اتخاذ تصمیمات به موقع در اختصاص منابع و اجرای آن را کمک بزرگی به صنعت قطعه دانست.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ضمن اشاره به وضعیت داخلی سازی قطعات و تجهیزات اتخاذ تصمیمات به موقع در اختصاص منابع و اجرای آن را کمک بزرگی به صنعت قطعه دانست.

محمود نجفی سهی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص یکی از بندهای بسته مشوق ساخت داخل قطعات مبنی بر حمایت دولت از صنعت قطعه‌سازی از طریق اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات اظهار داشت: امیدوارم این شعارها عملیاتی شود که در این صورت تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت قطعه‌سازی خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از قطعاتی که داخلی‌سازی آنها در گذشته توجیه اقتصادی نداشت در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها توجیه‌پذیر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: کمک به سازندگان داخلی قطعه، دو مزیت به همراه دارد که یکی، ساخت داخل و بی‌نیازی از قطعات خارجی است که با توجه به محدودیت‌های شدید ارزی که کشور با آن مواجه است، از ارزبری ناشی از واردات خواهد کاست.

نجفی سهی در خصوص ورود صنایع دفاع به حوزه ساخت داخل مجموعه‌ای از قطعات خودرو بیان کرد: با حضور صنعت دفاعی کشور در بخش تامین قطعات خودرو، نیاز ارزی صنعت خودرو به درصد بسیار اندکی محدود خواهد شد.

وی ادامه داد: ساخت مجموعه قطعاتی که در دستور کار صنایع دفاع قرار گرفته، قبل از این اقدام، افزایش تقریبی یک میلیون تومانی قیمت خودرو را به همراه داشت.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ادامه داد: عدم اقدام به ساخت داخل برخی قطعات برای تیراژی به خصوص، ناشی از عدم توانایی تولید داخلی آن نیز نیست بلکه به این دلیل است که توجیه اقتصادی ندارد؛ اما کمک به سازنده قطعه و خرید با قیمت منطقی، سرمایه‌گذاری را اقتصادی خواهد کرد. حتی اگر توان ساخت داخلی وجود نداشته باشد، می‌توان دانش فنی آن را برای یک مرتبه خریداری و وارد کشور نمود.

نجفی سهی در خصوص حمایت دولت از صنعت قطعه‌سازی از طریق اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات گفت: اگر تصمیمات به موقع اتخاذ و عملیاتی شود، کمک بزرگی به صنعت قطعه و همچنین سایر صنایع خواهد بود.

وی افزود: شرایط فعلی بهترین فرصت برای ورود جدی دولت و اتخاذ تصمیمات مناسب برای کمک به واردات قطعات خورویی، لوازم خانگی و لوازم صوتی است. البته هر کالایی که در حال حاضر واردات آن صورت می‌گیرد تا میزان 80 درصد امکان داخلی‌سازی آن نیز وجود دارد و 20 درصد مابقی نیز در صورت پرداخت سوبسید، عملیاتی خواهد شد و ممکن است تنها یک درصد نیازمند واردات باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در خصوص وضعیت تجهیزات و ماشین‌آلات در صنعت قطعه‌سازی گفت: واردات ماشین‌آلات وضعیت مناسبی ندارد، به ویژه واردات تجهیزاتی که مصرف دوگانه داشته باشد، بسیار دشوار است و علاوه بر آن شرایط خرید، تامین ارز، گشایش اعتبار، ورود به گمرک و ترخیص از گمرک نیز بسیار سخت و با بلاتکلیفی همراه است.

نجفی سهی با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز برای یک زمان مشخص به عنوان مثال طی مدت سه سال، برای تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگانی که به دنبال توسعه خطوط تولید هستند، بسیار حائز اهمیت است، گفت: ساخت بخشی از قطعات را صنایع دفاع بر عهده گرفته و ساخت بخشی از قطعات نیز طی نشستی در بهمن ماه سال 98 بر عهده بنده قرار گرفت که در همان جلسه توان ساخت و ظرفیت خالی برای ساخت را مطرح نمودم اما پس از گذشت شش ماه هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

وی با اشاره به افزایش روزانه قیمت ورق و تاثیر آن بر قیمت فروش قطعه افزود: با وجود نوسان مداوم قیمت مواد اولیه، برنامه‌ریزی و تعیین قیمت فروش با دشواری صورت می‌گیرد و همین امر شرایط ساخت داخل قطعات را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌نماید که مشکلات گمرکی، واردات و تامین ارز به عنوان مثال برای واردات ماشین‌آلات را می‌بایست به آن افزود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در پایان با بیان اینکه تولید مشمول سه مرحله است که رونق تولید و جهش تولید در مراحل دوم و سوم قرار می‌گیرد، گفت: در مرحله نخست، تولید می‌بایست این توانایی را داشته باشد که روی پای خود بایستد به نحوی که پرداخت به موقع دستمزدها، مالیات، بیمه و همچنین پیش‌بینی قیمت در روزهای آتی امکان‌پذیر باشد تا بتوان بر اساس آن نسبت به تولید، فروش یا انبار قطعات برنامه‌ریزی کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"