کد خبر: ۷۱۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
وعده تو زرد وزارت صمت؛ از بهمن بنویس، از مدیران تحویل بگیر!
به گزارش خبرخودرد، سال گذشته بود که اوضاع بازار خودرو به دلیل سیاست گذاری نادرست وزارت صمت، بهم ریخته شده بود؛ خودروسازان عرضه نداشتند و کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت و نابسامانی در بازار خودرو شد

به گزارش خبرخودرو، سال گذشته بود که اوضاع بازار خودرو به دلیل سیاست گذاری نادرست وزارت صمت، بهم ریخته شده بود؛ خودروسازان عرضه نداشتند و کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت و نابسامانی در بازار خودرو شد.

خودروهایی که با روش قرعه کشی به دست مصرف کننده می رسید و بودند مردم شاکی که چندین سری در این قرعه کشی ها شرکت کردند و خودرویی برنده نشدند.

وزارت صمت، برای کنترل این شرایط طرح عرضه چند صد هزار خودرویی را اجرا کرد و تمام خودروسازان را اجبار کرد تا در این طرح شرکت کنند. 

تمامی خودروسازان چه داخلی و چه مونتاژی در این سامانه شرکت کردند و تمامی خودروهایشان را چه برای سال 1402 و چه سال 1403 پیش فروش کردند؛ در این طرح وزارت صمت، خودروسازان را مجبور کرده بود تا برای خودروهای سال آینده که هنوز میزان تولید آن مشخص نشده بود و حتی مازاد بر تولید بود، اولویت تحویل به متقاضیان داده شود.

برای متقاضیانی که در این طرح شرکت کردند، اولویت بندی انجام شد و برخی امسال و برخی هم سال آینده اولویت بندی شدند؛ آقای امید قالیباف که در آن زمان سخنگوی وزارت صمت بود، اعلام کرده بود، تمامی خودروها در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد و مشکلی در تحویل نیست چه بسا بسیاری از خودروسازان مازاد تولید هم دارند! 

نکته حائز اهمیت اینجاست که وزارت صمت، تمامی خودروسازان را ملزم کرده بود در سامانه یکپارچه فروش خودرو، خودروهای خود را به فروش برسانند و اعلام کرده بود فروش آزاد ممنوع است!

حال یک سالی از اجرای این طرح می گذرد؛ طرحی که در این یک سال گذشته باعث شکایت مردم و خودروسازان شد، کافیست گشت و گذاری در فضای مجازی داشته باشید، مشاهده می کنید که این روزها انواع تجمع ها مقابل وزارت صمت رخ می دهد، مردمی که از عدم تحویل خودرویشان چه داخلی و چه مونتاژی شاکی هستند و دستشان به جایی بند نیست.

*مردم شاکی از عدم تحویل خودرو، خودروساز شاکی از عدم تخصیص ارز*

اما علت این عدم تحویل چیست؟ خودروسازان برای تحویل خودروهایشان باید قطعات تولیدی را وارد کنند، قطعاتی که برای خرید و ترخیص نیاز به ارز دارد، ارزی که دولت طی چند ماه گذشته به خودروسازان تخصیص نداد و این کار باعث افت تولید شد. 

آقای بی نیاز یکی از تولیدکنندگان خودروست که می گوید از ابتدای امسال تاکنون سفارش خرید داشته، اما به دلیل نبود ارز نتوانسته قطعات تولیدی را وارد کند و حالا که موعد تحویل خودروی مشتریان شده، نمی تواند خودروهای آنها را تحویل دهد. 

این یعنی بی برنامگی در دولت که خودروسازان را اجبار برای شرکت در سامانه فروش خودرو می کند و تعداد فروش برایش تعیین می کند؛ حال یک مقام مسئول در وزارت صمت اعلام کرده اگر خودروسازی نمی تواند خودرو را تحویل دهد، مردم می توانند از خودروساز دیگری خودرو تحویل بگیرند! مشتریانی که دل به خرید یک محصول بسته اند و یک سال صبر کرده اند تا خودروی مورد علاقه خود را تحویل بگیرند، باید به دلیل سیاست گذاری نادرست از علاقمندی خود دست بکشند و به سراغ خودروساز دیگری بروند. 

جالب اینجاست یک مقام مسئول در وزارت صمت به تازگی مصاحبه‌ای را با خبرگزاری ها داشته است؛ وی در این مصاحبه گفته: با توجه به تجربیات تلخ سال‌های پیش از دولت سیزدهم در عدم امکان ثبت نام شفاف و عادلانه متقاضیان و عدم توانمندی خودروسازان در ایفای تعهدات به مشتریان، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به‌عنوان محلی قابل اعتماد و اتکاء برای نوبت دهی متقاضیان خودروهای داخلی و وارداتی طراحی شد که با استقبال قابل توجه مردم همراه بوده است.

بله، این سامانه در ابتدا با استقبال مواجه شد، چرا که در ابتدا خیلی مطمئن گفته شد که تمامی خودروها در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد و مشکلی در تحویل نیست، اما حالا که یک سالیست از اجرای این طرح گذشته و خبری از تحویل نیست! 

جدا از این موضوع، حتی خودروسازان داخلی دیگر در این طرح شرکت نمی کنند و کرمان موتور، مدیران خودرو، ایران خودرو و سایپا به طور آزاد انواع طرح های فروش را اجرا می کنند و این روزها در سامانه فقط خودروهای وارداتی عرضه می شود و دیگر خبری از فروش خودروهای داخلی نیست.

منبع:شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"