|
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در تمامی شرکتهای خودروسازی برنامهریزی نسبت به افزایش ساخت داخل با استفاده از شرکتهای دانش بنیان بر مبنای سیاستهای وزارت صمت وجود دارد.
احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به اینکه هفدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در هفته گذشته برگزار شد، در خصوص سهم تولیدات فعلی خودروسازان از سیکیدی کاری و مونتاژکاری و اینکه آیا جدیت و برنامهریزی در جهت استفاده از قطعات دانش بنیان در میان خودروسازان وجود دارد، اظهار داشت: در تمامی شرکتهای خودروسازی برنامهریزی نسبت به افزایش ساخت داخل با استفاده از شرکتهای دانش بنیان بر مبنای سیاستهای وزارت صمت وجود دارد از سوی دیگر کاهش میزان ساخت داخل برابر با پرداخت حقوق گمرکی بیشتر خواهد بود.
وی در خصوص برنامههای صنعت خودرو و قطعه برای قطعاتی که داخلی سازی آنها تاکنون انجام نشده است، گفت: بدین منظور نها آشرکتهای بزرگ خودروسازی از طریق برگزاری نمایشگاه دائمی قطعات و با عرضه اقلامی که تاکنون ساخت داخل نشدهاند، این فرصت را فراهم میسازند تا شرکتهای دانش بنیان با انعقاد قرارداد با خودروسازان، داخلیسازی این قطعات را آغاز نموده و بدین ترتیب خرید خارجی این قطعات متوقف میشود.
نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که آیا دانش بنیان شدن قطعات موجب ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصول نهایی خودرو خواهد شد، افزود: قاعده بر این است قطعهای که ساخت داخل میشود، با توجه به نرخ تعرفه پرداختی برای واردات و نرخ ارزی که سوبسید به آن تعلق نمیگیرد، ارزانتر از قطعه وارداتی باشد. اگر شرکتی توانایی تولید قطعهای با کیفیت و با قیمت مناسبتر از قطعات وارداتی داشته باشد، اطلاق شرکت دانش بنیان بر آن صحیح به نظر میرسد و به هر حال از شرکت دانش بنیان انتظاری جز این نیز نمیرود و در صورتی که قطعه موردنظر با قیمت بالاتر به تولید برسد، دانش بنیان بودن آن شرکت محل تردید است.
وی تصریح کرد: قطعات وارداتی و قطعات خودروهایی که به شکل سیکیدی وارد میشوند، از کیفیت لازم برخوردار هستند ضمن اینکه از لحاظ وضعیت استانداردی نیز تحت کنترل قرار میگیرند، اما این بدین معنا نیست که قطعات داخلی کیفیت ندارند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه بیان کرد: استفاده از قطعات ساخت داخل صرفنظر از کیفیت آن با توجه به اینکه ایرادات موجود در آغاز داخلیسازی قابل رفع هستند، بستگی به قیمت رقابتی نیز دارد.
نعمت بخش در ادامه افزود: اگر در تولید قطعات داخلی استاندارد و مشخصات فنی مورد نظر خودروساز رعایت شود، قطعه نهایی قطعا قادر به عبور از الزامات استانداردی خواهد بود.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه تولید عبور مستقیم و خروج خودروهای ناقص از پارکینگ خودروسازان موجب تغییر در ترتیب پرداخت مطالبات قطعهسازان شده است، خاطرنشان کرد: توقف خودروی ناقص در پارکینگ موجب خواب سرمایه و عدم تبدیل آن به نقدینگی است و قطعا حذف این خودروها و تولید عبور مستقیم به بهبود پرداخت مطالبات قطعهسازان کمک میکند. اما متاسفانه به دلیل اینکه قیمتگذاری دستوری همچنان اعمال میشود، خودروهای تولیدی پرتیراژ خودروسازان همچنان زیان ده هستند که این موضوع با تداوم افزایش بدهی به قطعهسازان همراه بوده به طوری که در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعهسازان به حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.