کد خبر: ۷۱۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
به گزارش خبرخودرو، کشور چین با تولید و صادرات خودروهای برقی خود به غولی بزرگ در جهان تبدیل شده‌ و اکنون با سهم 62 درصدی در بازار خودروهای برقی و همچنین سهم 70 درصدی در بازار خودروهای پلاگین هیبرید در دو ماه ابتدایی سال 2024، در جایگاه نخست تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در جهان قرار دارد.
پیشتازی چین در تولید و فروش خودروهای انرژی نو در دنیا

به گزارش خبرخودرو، کشور چین با تولید و صادرات خودروهای برقی خود به غولی بزرگ در جهان تبدیل شده‌ و اکنون با سهم 62 درصدی در بازار خودروهای برقی و همچنین سهم 70 درصدی در بازار خودروهای پلاگین هیبرید در دو ماه ابتدایی سال 2024، در جایگاه نخست تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در جهان قرار دارد.

چین در سال 2022 با تولید 6.7 میلیون دستگاه یا 64 درصد از تولید جهانی خودروهای انرژی نو (NEV) شامل خودروهای برقی، هیبریدی و سایر خودروهایی که با منابع انرژی غیر بنزینی کار می‌کنند توانست سهم 59 درصدی از کل فروش جهانی خودروهای انرژی نو (10.52 میلیون دلار) را از آن خود کند.

همچنین از 7.65 میلیون فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2022، بیش از 5 میلیون خودرو به چین اختصاص دارد، به این معنا که تقریباً از هر سه خودروی برقی دو دستگاه در چین فروخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، چین با تداوم روند رشد مشاهده شده در سال 2022 که سهم بازار خودروهای برقی این کشور از 60 درصد کل جهان فراتر رفت، در سال 2023 میلادی با تولید و فروش بیش از 9 میلیون دستگاه خودروی برقی پیشتازی بازار خود را تثبیت کرد و برای نهمین سال متوالی در خط مقدم بازار خودروهای برقی جهان قرار گرفت.

اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به آمار تولید و فروش خودروهای برقی در سال 2023 داشته باشیم ، تولید خودروهای برقی جدید 9.587 میلیون دستگاه و فروش آنها 9.495 میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال قبل به ترتیب 35.8٪ و 37.9٪ افزایش داشته است. به طور خاص، تولید و فروش خودروهای BEV به ترتیب 6.704 میلیون دستگاه و 6.685 میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال قبل به ترتیب 22.6٪ و 24.6٪ رشد داشته است. تولید و فروش خودروهای PHV نیز به ترتیب 2.877 میلیون دستگاه و 2.804 میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال2022 به ترتیب 81.2٪ و 84.7٪ رشد داشته است. تولید و فروش خودروهای FCV نیز هر کدام 6 هزار دستگاه بوده است که نسبت به سال قبل به ترتیب 55.3٪ و 72٪ افزایش پیدا کرده اند.

در بخش صادرات نیز چین در سال 2023 تعداد 1.203 میلیون دستگاه خودرو برقی جدید به جهان صادر کرده که نسبت به سال قبل 77.6٪ رشد داشته است.

آمارها حاکی از افزایش سهم چین در بازار خودروهای الکتریکی در جهان دارد چراکه تا سال ۲۰۲۲ بیش از ‌۲۶.۳ میلیون خودرو برقی در سطح جهان فروخته شده است که در این میان بازار چین سهم ۱۳.۸ میلیونی و کشورهای اروپایی سهم ۹.۵ میلیونی از خودروهای برقی در جهان را دارند و البته کشور آمریکا نیز که با تاخیر زمانی وارد حوزه خودروهای برقی شده،‌ توانسته بیش از ۳ میلیون خودروی برقی را به بازار خود عرضه کند.

نکته قابل توجه حضور 15 شرکت چینی در لیست 25 برند برتر جهانی خودروهای برقی در سال 2022 است. به عنوان مثال شرکت خودروساز چینی بی وای دی (BYD) با فروش 1.85 میلیون خودروی برقی و هیبریدی در سال 2022 و رشد 211 درصدی نسبت سال قبل و همچنین فروش ۳,۰۲۳,۶۷۹ خودرو برقی در سال 2023 و رشد ۶۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ از رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا سبقت گرفت و اکنون پیشروترین فروشنده خودروهای NEV در جهان و تنها رقیب واقعی تسلا می‌باشد. این در حالی است که تسلا از سال 2019 تا 2021 در جایگاه نخست شرکت های خودروی برقی جهان قرار داشت.

با پیشتازی بی وای دی (BYD)در صنعت خودروهای الکتریکی جهان، ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا از این موضوع احساس خطر کرده و بر این اساس بر توقف واردات خودروهای برقی چینی به آمریکا تاکید کرده است.

همچنین طبق اعلام شرکت تحقیقاتی Canalys پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۴، بازار خودروهای الکتریکی آمریکای شمالی به ۲۶.۸ درصد رشد کند و نفوذ خودروهای برقی در چین به ۴۰ درصد و سهم برندهای چینی در بازار به ۷۸ درصد برسد زیرا کاهش هزینه باتری در چین موجب فروش خودروهای کامپکت و ساب کامپکت می شود.

بنابر بر اعلام گزارشهای دولتی در چین، این کشور سرمایه گذاری روی تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی را با حدود 15 میلیارد دلار آغاز کرده است و با افزایش سهم خود در بازار خودروهای برقی جهان این سرمایه گذاری را افزایش داده است..به عنوان مثال شرکت خودروسازی بی‌وای‌دی در سال 2022 میلادی اقدام به سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه باتری خودروهای الکتریکی در مرکز چین کرده است.

همچنین طبق اعلام خبرگزاری بلومبرگ، دولت مرکزی چین ادعا کرده است از سال 2016 تا سال 2022 درمجموع 57 میلیارد دلار به‌عنوان یارانه در جهت رقابتی کردن خودروهای برقی چینی تخصیص داده است.

چین که زمانی به‌عنوان یکی از عوامل آلوده‌کننده آب و هوا در جهان شناخته می‌شد با تغییر سیاست ها و حرکت به ‌سمت تولید خودروهای برقی اکنون با گسترش تکنولوژی‌های مختلف سبز و تولید خودروهای برقی به بازیگر اصلی در بهبود آب و هوای جهانی تبدیل شده است و با به چالش کشیدن غول های سنتی خودروسازان غربی، رهبران اروپایی و آمریکایی را از افزایش سهم بازار خودروهای برقی چینی در اروپا و آمریکا نگران کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"