|
به گزارش خبرخودرو، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: اگر زیرساختهای اسقاط و استهلاک موتورسیکلت فرسوده فراهم شود، واریز هزینه اسقاط به صندوق محیط زیست سهم بسزایی در افزایش تیراژ موتورسیکلت نو خواهد داشت.
علی عرب در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص این موضوع که آیا انباشت موتورسیکلتهای فرسوده میتواند تولید و صنعت موتورسیکلت را متاثر سازد، اظهار داشت: زمانی که موتورسیکلتهای فرسوده از چرخه خارج نشوند و از پارکینگها به چرخه مصرف وارد شوند، قطعا مانع از فروش موتورسیکلت نو میشوند. اکثر موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری هستند و نسبت به انژکتوریها تاثیر بسزایی در آلایندگی دارند.
وی در خصوص ارتباط این موضوع با منوط شدن شمارهگذاری موتورسیکلت به اسقاط و وظیفه تولیدکنندگان در این رابطه افزود: در حال حاضر به ازای تولید یک دستگاه موتورسیکلت، اسقاط یک دستگاه میبایست انجام شود. اما چالش فعلی این است که اسقاط اکنون انجام نمیشود و موتورسیکلتی از رده خارج نمیشود تا یک دستگاه موتورسیکلت جدید جایگزین آن شود.
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: پس از تولید یک دستگاه موتورسیکلت میبایست گواهی اسقاط خودرو با ضریب 7 خریداری شود تا یک دستگاه موتوسیکلت نوشماره وارد بازار شود.
عرب در خصوص تاثیر مصوبه دولت مبنی بر واریز هزینه اسقاط به صندوق محیط زیست مشروط بر فقدان گواهی اسقاط که دوفوریت الحاق آن به ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مورد موافقت مجلس قرار گرفت بر ارتقای کیفیت و تیراژ موتورسیکلت بیان کرد: تبدیل برگههای اسقاط و اجرای قانون معادلسازی از موانع بزرگ تولید موتورسیکلت بود و تصویب این مصوبه از سوی دولت این مانع که عاملی در توقف تولید بود، برداشته شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این مصوبه از تمامی جوانب از جمله کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و ورود موتورسیکلت نوشماره به بازار مفید خواهد بود. از سوی دیگر اگر این زیرساخت فراهم شود که موتورسیکلت فرسوده اسقاط و مستهلک شود، این موضوع سهم بسزایی در افزایش تیراژ موتورسیکلت نو در سطح جامعه خواهد داشت.