کد خبر: ۶۶۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به اینکه با فروش خودرو در حاشیه بازار موافقت نمی‌شود، به منظور توقف زیان‌دهی خودروسازان، اکنون بهترین زمان برای موافقت با ورود خودروهای زیان ده و دو نرخی به بورس کالا بوده که به نفع دولت، تولیدکننده، مصرف کننده و بازار است.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به اینکه با فروش خودرو در حاشیه بازار موافقت نمی‌شود، به منظور توقف زیان‌دهی خودروسازان، اکنون بهترین زمان برای موافقت با ورود خودروهای زیان ده و دو نرخی به بورس کالا بوده که به نفع دولت، تولیدکننده، مصرف کننده و بازار است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: پاشنه آشیل صنعت خودرو قیمت‌گذاری دستوری است و راهکاری که به خروج خودروسازان از زیان، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و ارتقای کیفیت خودرو می‌انجامد، استفاده از تجربه دهه 70، قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا و نرخ حاشیه بازار است.

وی با بیان اینکه سودآوری شرکت‌های خودروسازی و پرداخت مالیات حاصل از سود فروش به نفع دولت است، افزود: فروش در حاشیه بازار، موجب قطع دست دلالان، تک نرخی شدن خودرو و حذف رانت می‌شود اما نه در دولت قبلی و نه در دولت فعلی متاسفانه شهامت تصمیم‌گیری نسبت به فروش خودرو در حاشیه بازار وجود نداشته است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: صرفنظر از اولویت فروش در حاشیه بازار، در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس بهترین راهکار است و موجب خروج خودروسازان از زیان می‌شود که خوشبختانه وزیر صمت نیز با این شیوه فروش موافقت خود را اعلام نموده است.

نعمت بخش معتقد است: اکنون بهترین زمان برای موافقت با ورود خودروهای زیان‌ده و خودروهای دو نرخی و دارای رانت به بورس کالا است. در عین حال تولیدات برخی از خودروسازان خصوصی ضمن اینکه اختلاف قیمت با بازار ندارند، ورود آنها به بورس ضرورتی ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار هیات مدیره این شرکت‌ها است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: بر اساس ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، دولت موظف است از باب زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، به صنعت خودروی کشور کمک زیان پرداخت نماید که مشکلات مالی دولت نیز تاکنون مانع از اجرای این ماده از قانون شده است.

نعمت بخش تاکید کرد: عرضه دو محصول گروه بهمن به بورس، این تابو را شکسته و با توجه به اینکه قیمت نهایی نیز از نرخ بازار کمتر بوده، دیدگاه مثبتی نسبت به عرضه در بورس ایجاد شده است.

وی در این باره ضمن یک توصیه به وزیر صمت، عرضه تمامی خودروهای دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا یا حداقل آن دسته از محصولات زیان ده و دو نرخی که در بازار اختلاف قیمت دارند را مطرح نمود و افزود: بدین ترتیب رانت موجود در بازار خودرو از بین می‌رود. هر کالای دو نرخی، منشاء رانت و فساد است و وفور تقاضای کاذب برای خودروهای دو نرخی موجب قرعه‌کشی شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اکنون که وزیر صمت قول حذف قرعه‌کشی را داده‌اند و در فرآیند عرضه در بورس قیمتی کمتر از قیمت بازار به دست آمده است، زیان انباشته 117 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه فروش در بورس کمتر شده و حصول سود بیشتر برای خودروسازان برابر با سودآوری سهام‌های خودرویی برای سهامدارانی است که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

نعمت بخش در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار صادر نمی‌شود و خوشبختانه عرضه خودرو در بورس امتحان خود را پس داده، با توجه به این شرط که هر کد بورسی تنها یک دستگاه خودرو می‌تواند خریداری نماید به واسطه عرضه در بورس فعالیت دلالان در بازار خودرو محدود خواهد شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"