کد خبر: ۶۵۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در خصوص عوامل تولید خودروهای ناقص و وضعیت اجرای نصب قیمت تولیدکننده در بازار لوازم یدکی و نتایج حاصل از آن توضیحاتی را مطرح کرد.


به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در خصوص عوامل تولید خودروهای ناقص و وضعیت اجرای نصب قیمت تولیدکننده در بازار لوازم یدکی و نتایج حاصل از آن توضیحاتی را مطرح کرد.

مهدی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: خودروسازان مسئولیت تامین قطعات موردنیاز برای تکمیل خودروهای ناقص را عهده‌دار هستند و تامین قطعات خودروهای وارداتی نیز بر عهده شرکت‌های واردکننده است اما با گذشت یک دوره زمانی و تردد این خودروها، اتحادیه پس از بررسی خودروهای جدیدی که وارد بازار شده‌اند، نسبت به تامین قطعات یدکی از طریق تولیدکنندگان داخلی یا واردات اقدام می‌نماید.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول خودروهای صفر در مدت زمان یک تا سه ساله نیازی به تعویض قطعه ندارد، افزود: خودروسازان در مرحله نخست قطعات خودروهای صفر را از طریق تولید داخل یا واردات و مونتاژ در داخل تامین می‌کنند که این موضوع تکمیل خودروهای تولیدی را با تاخیر مواجه می‌کند و در مرحله بعد به سراغ بازار آزاد قطعات یدکی می‌روند.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: عدم تامین یا تاخیر در تامین قطعات ناشی از عدم مدیریت است، زیرا در حقیقت به دلیل وفور قطعات در بازارهای خارجی، تامین آن برای واردکنندگان و تجار به سهولت امکان‌پذیر است و برخی سختگیری‌ها و سنگ اندازی‌ها از جمله در گمرکات کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت مانع از واردات و تولید و تامین به موقع قطعات می‌شود.

کاظمی در خصوص وضعیت اجرای نصب قیمت تولیدکننده بر روی قطعات یدکی خودرو تصریح کرد: این مصوبه هنوز در بازار قطعات یدکی اجرایی نشده و در حد حرف است اما موجب افزایش قیمت برخی از قطعات از جمله لنت ترمز شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نصب قیمت تولیدکننده با وجود چه شرایطی موجب تحقق هدف کاهش قیمت در بازار می‌شود، بیان کرد: کاهش قیمت در صورتی عملیاتی خواهد شد که این مصوبه در مرحله اجرا با مدیریت صحیح همراه باشد. بر اساس این مصوبه قیمت مصرف‌کننده در بازار مشخص نیست و موجب سردرگمی خریداران خواهد شد ضمن اینکه به دلیل عمده‌فروشی، کرایه حمل چندان افزایش نمی‌یابد اما مشاهده می‌شود که در مرحله نهایی انواع کالا از جمله قطعات با قیمت‌هایی بسیار بالاتر به فروش می‌رسد.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در صنف لوازم یدکی رقابت حاکم است و افزود: رقابت موجب تعیین قیمت، کاهش قیمت، فراوانی و مانع از بروز کمبود در بازار می‌شود و اعمال روش‌هایی همچون شناسه کالا و قیمت‌گذاری جواب نمی‌دهد.

کاظمی در پایان در خصوص درصد سود تعیین شده برای عمده فروش و خرده فروش با تصریح بر اینکه سود خرده فروشی در بازار قطعات یدکی 10 تا 12 درصد و در بخش عمده فروشی 3 درصد است، خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری باید در مرحله‌ای انجام شود که تولیدکننده یا واردکننده، کالا را در اختیار فروشنده قرار می‌دهد در حالی که در صنف لوازم یدکی، یک قلم کالا شاید ده دست بچرخد تا به دست مصرف‌کننده برسد. با وجود این شرایط، سود تعیین شده به طور کلی کمتر از 15 درصد خواهد بود و بر همین اساس شاهد بروز گرانی نخواهیم بود. ضمن اینکه حجم گسترده عوامل توزیع و فعالیت‌های واسطه‌گری ناشی از بیکاری است و این رویه نوعی اشتغالزایی کاذب محسوب می‌شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"