کد خبر: ۶۳۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: افزایش تولید همراه با قیمت گذاری دستوری به قیمت افت کیفیت و هدر رفت سرمایه های صنعت خودرو تمام خواهد شد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: افزایش تولید همراه با قیمت گذاری دستوری به قیمت افت کیفیت و هدر رفت سرمایه های صنعت خودرو تمام خواهد شد.

امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با بیان اینکه افزایش تولید همراه با قیمت گذاری دستوری به قیمت افت کیفیت و هدر رفت سرمایه های صنعت خودرو تمام خواهد شد، اظهار داشت: همان طور که دولت سالهای گذشته با پیش فروش سکه قیمت آن را به صورت دستوری کاهش داد و موجب هدر رفت 60 تن منابع طلای کشور شد با قیمت گذاری دستوری خودرو نیز شاهد چنین اتفاقی در صنعت خودرو خواهیم بود.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر زیان رسمی خودروسازان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده و این حداقل زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری است. از طرف دیگر خودروسازان در این مدت اقدامات بزرگی انجام داده و دو خودرو جدید به بازار عرضه کردند که اینها نیازمند نقدینگی است و از آنجا که صنعت خودرو صنعتی بزرگ و چند وجهی است در صورت عدم تزریق نقدینگی سرمایه گذاری های انجام شده شکست خورده و خودروسازان قطعا در آینده با بحران های جدید و بدهی های چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه خواهند شد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: اکنون بیش از 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ ها وجود دارد به این دلیل که خودروسازان فاقد نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود هستند و بسیاری از هزینه های خودروسازان مانند هزینه حمل و نقل به صورت نقدی انجام می شود. لذا قیمت گذاری دستوری به مانع بزرگی در صنعت خودرو کشور تبدیل شده است.

کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه افزایش تولید خودرو از سوی وزارت صمت همراه با قیمت گذاری دستوری قابلیت اجرا دارد،گفت: بله هر دستوری قابلیت اجرا دارد اما تبعات آن گریبانگیر مردم خواهد شد و در آینده تورم را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برنامه تولیدی که از سوی وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ شده حاصل تعامل مجموعه ای از متخصصان این حوزه و خودروسازان بود و در قبال آن تعهدات و حتی سفارش گذاری تولید انجام شد و اکنون که این موضوع از سوی رییس جمهور منتفی شده بازار خودرو را حداقل تا دو هفته با نا به سامانی مواجه خواهد کرد و تبعات آن قطعا در جایی خود را نشان خواهد داد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در پایان خاطرنشان کرد: با چنین رویه ای افزایش تولید خودرو بعید به نظر می رسد و یا رشد تولید برای کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"