|
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات خودرو تهران در خصوص نحوه فعالیت قطعهسازان در پروژه تعمیق داخلیسازی و تاثیر آن بر تامین نیاز بازار لوازم یدکی به بیان توضیحاتی پرداخت.
سید مهدی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص این موضوع که آیا نهضت تعمیق داخلیسازی قطعات بر تامین قطعات موردنیاز بازار لوازم یدکی نیز اثرگذار بوده است، اظهار داشت: داخلیسازی برای تامین قطعات موردنیاز خودروسازیهای ایران خودرو و سایپا انجام میشود و این نهضت برای تامین قطعات یدکی موردنیاز خودروهای در حال ساخت مفید و موثر بوده است.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان قطعات خودرویی عضو اتحادیه همواره قطعات مورد نیاز بازار را به منظور جلوگیری از بروز کمبود در بازار تولید و روانه بازار میکنند، در خصوص تاثیر ساخت داخل بر بازار لوازم یدکی گفت: سفارش ساخت قطعات به سایر سازندگان و یا اقدام از طریق واردات از سایر طرق تامین بازار است.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات خودرو تهران بیان کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرویی منحصر به یک تا دو کارخانه نیستند و از این میان، برخی که تولیدات باکیفیت و تیراژ بالایی دارند، وظیفه تامین خطوط تولید خودروسازان را عهدهدار میشوند و مابقی به تامین نیاز بازار میپردازند. ضمن اینکه تامینکنندگان بزرگ زنجیره تامین خودروسازان از مجوز رفع کمبود قطعات موردنیاز بازار تحت برند خودشان اما در بستهبندی غیر از نام کارخانجات خودروسازی ایران خودرو و سایپا نیز برخوردار هستند.
وی همچنین در خصوص مشکلات ناشی از رسوب قطعات خودرویی در گمرکات از جمله انقضای تاریخ مصرف قطعات گفت: قطعات فاسدشدنی که بیش از یک سال در گمرک دپو شدهاند به طوری که در معرض مستقیم نور آفتاب نیز باشند، محدود به قطعات لاستیکی همچون تسمه تایم و تسمه دینام انواع خودروها میشوند و فروشنده ناچار است به دلیل سرمایهگذاریهای انجام شده، این قطعات را پس از ترخیص از گمرک وارد بازار نماید، در صورتی که عمر مفید این قطعات سپری شده و در نهایت چند ماه میتوانند پاسخگوی نیاز خریداران باشند.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات خودرو تهران بیان کرد: به عنوان مثال، مسدود نمودن مسیر ترخیص برخی از قطعات به دلیل بدهی بانکی واردکننده نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که به زیان بازار و مصرفکنندگان است. در چنین شرایطی، اتحادیه ضمن درخواست تجدیدنظر نسبت به قوانین سختگیرانه گمرکی و کاهش مقررات دست و پاگیر، مکررا تسریع و تسهیل ترخیص قطعات یدکی خودرو را به منظور رفع کمبودهای بازار، عدم بروز گرانی در بازار لوازم یدکی و پرهیز از بروز فساد در قطعات فاسدشدنی از گمرکات کشور درخواست کرده است.
کاظمی در پایان با بیان اینکه توقف قطعات یدکی در گمرکات یکی از عوامل بروز کمبود در بازار لوازم یدکی است، خاطرنشان کرد: البته همکاری گمرک در یک تا دو سال اخیر در این زمینه، تا حدودی موجبات تامین بازار را فراهم کرده است. اما به هر حال. با توجه به وجود مشکلات گمرکی در ترخیص برخی از قطعات رسوبی، وزیر صمت میتواند با بازدیدهایی که از وضعیت قطعات باقی مانده در گمرک به عمل میآورد، نسبت به به رفع مشکلات ترخیص و صدور دستور ترخیص هر چه سریعتر این قطعات اقدام نمایند.