کد خبر: ۶۲۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهران موفقیت صنعت خودرو را منوط به پیشرفت تکنولوژیکی و رقابت های بین المللی دانست.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهران موفقیت صنعت خودرو را منوط به پیشرفت تکنولوژیکی و رقابت های بین المللی دانست.

محسن رزمخواه در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ضمن ارزیابی عملکرد صنعت خودرو در شرایط تحریمی بیان کرد: متاسفانه فشار تحریم ها بر صنعت خودرو به حدی بوده که موجب شده این صنعت در شرایط فعلی تنها به بقای خود فکر کند و به همن دلیل شاهد تحول اساسی در این صنعت نیستیم چرا که موفقیت صنعت خودرو کشور در گرو پیشرفت های تکنولوژیکی و رقابت های بین المللی است. این در حالی است که میزان تیراژ تولید خودرو در کشور ما کمتر از ظرفیت موجود است و جوابگو نیاز بازار نیست.

وی درباره نهضت داخلی سازی قطعات که در سایه تحریم ها به فرصتی در صنعت خودرو تبدیل شد، اذعان داشت: تلاش های زیادی برای داخلی سازی قطعات در دوران تحریم ها صورت گرفته اما با توجه به اینکه هنوز بخشی از صنعت خودرو وابسته به واردات قطعات از خارج است نتوانستیم در داخلی سازی قطعاتی مانند قطعات های تک موفق عمل کنیم و همچنان ناچار به واردات آنها از چین و هند هستیم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهرانبا بیان اینکه مشکل صنعت خودرو ساختاری است، اظهار داشت: تا زمانی که صنعت خودرو کشور زیرساخت قابل ملاحظه ندارد و مادامی که قادر به رقابت در بازارهای بین المللی نباشد به موفقیت نخواهد رسید چرا که تولید با هزاران چالش و تامین قطعات از خارج برای این صنعت موفقیت محسوب نمی شود.

رزمخواه درباره امکان داخلی سازی کلیه قطعات خودرو در کشور گفت: تحقق این امر نیازمند تکنولوژی و ماشین آلات پیشرفته است که در حال حاضر امکان دسترسی به آن وجود ندارد. نه اینکه نتوانیم بلکه باید راه طولانی را طی کنیم و زمان را از دست می دهیم اما با خرید تکنولوژی و ماشین آلات پیشرفته از خارج می توان به سرعت به این هدف گذاری ها دست یافت و واحدهای تحقیق و توسعه نیز باید در این جهت حرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا میزهای تعمیق داخلی سازی ادامه پیدا نکرد، گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که تقاضا برای تامین قطعات به شدت افت کرده و واحدهای فعال نیز در حال توقف هستند و یا با ظرفیت ناچیز تولید می کنند. لذا قطعه سازان انگیزه کافی برای ساخت قطعات جدید را ندارند و کارخانجات قطعه سازی در شرایط فعلی تنها به بقا فکر می کنند و رشد و توسعه الویت فعلی آنها نیست.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهراندر پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم دولت جدید تحولی در صنعت خودرو ایجاد کند تا تولیدکنندگان انگیزه کافی برای تولید قطعات جدید را پیدا کنند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"