کد خبر: ۶۲۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با توجه به مشکلات لنت‌سازان در تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه این قطعه از ابتدای سال جاری گفت: قیمت لنت ترمز در بازار افزایش یافته اما با کمبودی در بازار این محصول مواجه نیستیم.


به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با توجه به مشکلات لنت‌سازان در تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه این قطعه از ابتدای سال جاری گفت: قیمت لنت ترمز در بازار افزایش یافته اما با کمبودی در بازار این محصول مواجه نیستیم.

سید مهدی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص قیمت قطعه لنت ترمز در بازار به افزایش بهای لنت ترمزهای تولید داخل در سال 1400 اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت‌گذاری قطعه لنت ترمز در اختیار انجمن تولیدکنندگان است که علت گرانی این محصول، افزایش بهای مواد اولیه و افزایش 40 درصدی هزینه بیمه و دستمزد نیروی کار عنوان می‌شود.

وی ضمن تایید کیفیت لنت ترمزهای تولید داخل در خصوص وضعیت آماری لنت‌های تقلبی در بازار گفت: امکان تقلب در قطعات لنت ترمز موجود در بازار اندک است. ضمن اینکه منظور از تقلب، قرار دادن قطعات تولیدکنندگان ناشناخته در بسته‌بندی محصولات کارخانجات شناخته شده با قیمت کمتر و برای فروش بیشتر به بازار است که ممکن است از لحاظ کیفیت، مرغوب یا نامرغوب باشند. البته نظارت‌های دقیقی از سوی تولیدکنندگان معتبر در خصوص احتمال وقوع تقلب در بازار نسبت به محصولاتشان وجود دارد و اتحادیه نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با اشاره به اینکه 20 درصد از قطعات موجود در بازار بی‌کیفیت هستند و قطعات تقلبی در بازار تنها یک درصد را شامل می‌شود، افزود: جلوگیری از توزیع قطعات بی‌کیفیت در بازار، نیازمند همکاری ارگان‌هایی نظیر وزارت صمت، سازمان گمرکات کشور و سازمان استاندارد است.

وی در خصوص وضعیت تامین بازار لنت ترمز با توجه به عدم تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه به این صنعت از ابتدای سال جاری اذعان داشت: کمبودی در بازار لنت ترمز وجود ندارد و وزارت صمت می‌بایست پاسخگوی افزایش قیمت‌ این قطعه باشد.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در ادامه در خصوص درج عبارت غیراصلی بر روی بسته‌بندی برخی از قطعات تولید داخل یا وارداتی بیان کرد: این اقدام از روی ناآگاهی و به منظور ایجاد تفاوت میان قطعات اصلی و اورجینال و از سوی دیگر پرهیز از فروش قطعه غیراصلی، تحت عنوان اصلی انجام می‌شود که به هیچ وجه مورد پذیرش اتحادیه نبوده و اقدامی قانونی نیست و البته چندان نیز رواج ندارد و علاوه بر آن، درج نام کشور سازنده، نسبت به درج عبارت غیراصلی در اولویت است.

کاظمی ضمن اشاره به انواع قطعات اعم از اورجینال و معمولی تصریح کرد: قطعات اورجینال متعلق به کارخانجاتی هستند که در حوزه تولید قطعات خودروهای داخلی فعالیت می‌کنند و در زمان تولید خودروی موردنظر بر روی محصولات صفر نصب می‌‍شوند. قطعات معمولی در سایر کارخانجات به تولید می‌رسند و در برخی موارد نیز کیفیت آن از قطعات اورجینال بالاتر است، اما در هر صورت قطعه باکیفیت به آن اطلاق می‌شود نه قطعه اورجینال. همچنین در صورتی که کیفیت برتر این قطعات پس از بررسی‌های کارشناس محرز شود، عبارت باکیفیت بر روی آن درج می‌شود نه اورجینال.

وی افزود: اگر بر روی بسته‌بندی این محصولات، عبارت غیراصلی به فارسی درج شده باشد، قطعه داخلی خواهد بود، اما برخی از این قطعات نیز به صورت فله‌ای وارد شده و ضمن بسته‌بندی در داخل، این عبارت بر روی آن درج می‌شود.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پایان خاطرنشان کرد: برخی از تولیدکنندگان داخلی بر روی بسته‌بندی برخی از قطعات غیراورجینال که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار هستند و اغلب در فاکتورهای صادره، به منظور آگاهی بخشی به مشتریان نسبت به کیفیت مناسب قطعه، عبارت «طرح اصلی» را حک می‌کنند که البته اتحادیه ضمن رد آن، اعضا را نسبت به این اقدام منع کرده است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"