|
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اعلام تورم 20 درصدی هزینههای تولید خودرو در سال جاری گفت: افزایش 8 درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت معقول نیست و رشد 12 درصدی زیان خودروسازان را به دنبال خواهد داشت.
امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص مصوبه افزایش 8 درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت اظهار داشت: افزایش قیمت تعیین شده معقول نیست و خودروسازان از روی ناچاری آن را پذیرفتهاند.
وی افزود: حتی اگر فرض کنیم که در سالهای گذشته قیمتهای تعیین شده برای خودرو، صحیح بوده است، در سال جاری حدود 20 درصد تورم بر هزینههای تولید از جمله دستمزد نیروی کار و بهای مواد اولیه افزوده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: بدین ترتیب قیمت تمام شده تولید خودرو، 20 درصد افزایش یافته که خارج از حیطه اختیارات خودروسازیها است.
کاکایی با توجه به اعلام شورای رقابت مبنی بر افزایش 8 درصدی قیمت سبد محصولات خودروسازان گفت: این به معنای رشد 12 درصدی زیان خودروسازان بوده و در حقیقت بدان معناست که تولیدات خودروسازان در شرایط زیانده قرار گرفته است، ضمن اینکه یادآوری میشود، خودروسازان در طول سه سال گذشته نیز دائما در زیان بودهاند.
به گفته وی، افزایش 8 درصدی قیمت محصولات خودروسازان به میزان 8 درصد از مجموع زیان این صنعت میکاهد اما متاسفانه این تصمیم شورای رقابت، نادرست است و اجرایی کردن آن از سوی این شورا بدان علت است که هیچ شخص و ارگانی در شرایط کنونی، شهامت تصحیح و واقعیسازی قیمت خودرو را ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو در آذر و دی ماه سال گذشته همراه با کاهش تدریجی نرخ ارز میبایست عملیاتی میشد، خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت خودرو در آن مقطع زمانی، مانع از افزایش قیمت این کالا در بازار میشد و این خوشبینی وجود داشت که شرایط منطقی و یک روند تعادلی بر بازار و صنعت خودروی کشور حاکم شود. اما متاسفانه در حال حاضر جرات و ارادهای بر تعیین قیمت واقعی خودرو از سوی سیاستمداران و مسئولان کشور وجود ندارد، لذا پیشبینی میشود، شرایط نامساعدی پیش روی صنعت خودروی داخلی خواهد بود.