کد خبر: ۶۲۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن تشریح وضعیت تامین قطعات داخلی و خارجی و قراردادهای میان قطعه‌سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: 90 درصد از فروش موتورسیکلت در بازار را فروش اقساطی با مدت زمان 20 ماهه تشکیل می‌دهد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن تشریح وضعیت تامین قطعات داخلی و خارجی و قراردادهای میان قطعه‌سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: 90 درصد از فروش موتورسیکلت در بازار را فروش اقساطی با مدت زمان 20 ماهه تشکیل می‌دهد.

علی عرب در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و قطعات در صنعت موتورسیکلت، نرخ ارز و میزان تامین مواد و قطعات از داخل یا از طریق واردات اظهار داشت: اساس فعالیت صنعت موتورسیکلت‌سازی بر مبنای واردات است، به طوری که بخشی از قطعات با ارز نیمایی و به شکل مجموعه‌های سی‌کی‌دی وارد خطوط تولید می‌شوند و به همراه قطعات داخلی، مجموعه سازی انجام گرفته و تبدیل به محصول نهایی موتورسیکلت برقی یا بنزینی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر قطعات مورد استفاده در صنعت موتورسیکلت به شکل مجموعه‌های سی کی دی است، گفت: داخلی یا وارداتی بودن محصول موتورسیکلت در داخل با نوع تولید مرتبط است. بخشی از موتورسیکلت‌های طرح هوندا ایرانی بوده که به طور تقریبی، حدود 50 تا 60 درصد تولیدات این صنعت را پوشش می‌دهد و سایر محصولات وارداتی هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص ارتباط سازندگان موتورسیکلت با قطعه‌سازان داخلی و وضعیت قراردادهای فی ما بین آنها افزود: انجمن صنعت موتورسیکلت قراردادهای مناسبی را با مجموعه ایران یاسا به عنوان تولیدکننده تایر و تیوپ و همچنین برخی از قطعه‌سازان تولیدکننده باک، قطعات بدنه و اگزوز منعقد کرده و در سالیان گذشته و همچنین در ابتدای سال 1400، در نظر دارد به منظور قراردادهای خرید کلی با قطعه‌سازان وارد مذاکره شده و اقدام به انعقاد قرارداد نماید.

عرب در خصوص وضعیت پرداخت هزینه قطعات و مطالبات قطعه‌سازان از موتورسیکلت‌سازان تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده قبل از انعقاد عقد میان طرفین قرارداد، نسبت به هزینه قطعات و نحوه پرداخت توافقات مورد نظر حاصل می‌شود به طوری که در خریدهای داخلی و خارجی، بخشی از هزینه به عنوان بیعانه برای تامین مواد اولیه از طرف تولیدکننده موتورسیکلت پرداخت شده و در زمان تحویل کالا مابقی مبلغ، پرداخت و تسویه می‌گردد. در واردات قطعات خارجی به طور معمول میزان بیعانه پرداختی به طرف خارجی، 30 درصد کل هزینه ساخت قطعه است.

وی در ادامه بیان کرد: در قراردادهایی که قطعه آماده تحویل است، این امکان وجود دارد که قطعه‌ساز با شرایط بهتری، مبلغ مورد توافق را طی دو یا سه فقره چک از سازنده موتورسیکلت دریافت کند اما در قطعات سفارشی همان طور که اشاره شد، پرداخت بیعانه الزامی است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص وضعیت نقدینگی صنعت موتورسیکلت گفت: اکنون، 90 درصد از فروش موتورسیکلت را خریدهای اقساطی با مدت زمان 20 ماهه تشکیل می‌دهد. از آنجایی که تولیدکنندگان انجمن، بخش خصوصی محسوب می‌شوند، در رقابت با یکدیگر، سعی در ایجاد شرایط فروش جذاب برای مشتریان هستند تا خریداران پس از انتخاب از لحاظ پرداخت، در تنگنا قرار نگیرند. بدین ترتیب درآمدهای حاصل از فروش به شرکت‌های تولیدی بازگشته و صرف خرید قطعه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 99 درصد تولیدات صنعت موتورسیکلت، توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و تعداد انگشت شماری تولیدکننده شبه دولتی فعال هستند که متعلق به شرکت شستا و ایران خودرو است و به نوعی خصولتی به شمار می‌روند. به عنوان مثال نیرو محرکه در صنعت موتورسیکلت به عنوان یک شرکت دولتی شناخته می‌شود زیرا یک شرکت شخصی نیست، بلکه زیرمجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ دولتی است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"