کد خبر: ۶۱۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
انجمن اسقاط کشور از لغو تعرفه واردات آهن قراضه انتقاد کرد؛
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط کل کشور ضمن اشاره به وضعیت اسقاط موتورسیکلت و خودروهای فرسوده گفت: سالانه 40 هزار نقر ایرانی به دلیل آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها که بخش اعظم آن ناشی از خودروهای فرسوده است، دچار مرگ زودرس می‌شوند.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط کل کشور ضمن اشاره به وضعیت اسقاط موتورسیکلت و خودروهای فرسوده گفت: سالانه 40 هزار نقر ایرانی به دلیل آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها که بخش اعظم آن ناشی از خودروهای فرسوده است، دچار مرگ زودرس می‌شوند.

امیر احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص وضعیت اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اظهار داشت: آماده‌سازی زیرساخت‌های کلی از رده خارج سازی موتورسیکلت‌های فرسوده از سوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور و راهور ناجار همچنان با چالش‌هایی مواجه است.

وی در خصوص معادل سازی موتورسیکلت با خودرو در بحث اسقاط گفت: دلیل این امر آماده نبودن بسترهای جایگزینی موتورسیکلت با موتورسیکلت و خودروی سواری با خودروی سواری بود، بنابراین با استفاده از این مدل، هر خودروی سواری به هفت موتورسیکلت تبدیل شد.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط کل کشور در خصوص وضعیت طرح‌های مبتنی بر برقی سازی موتورسیلکت‌ها بیان کرد: نخستین تفاهم‌نامه مبنی بر تحویل موتورسیکلت فرسوده و تحویل یک دستگاه موتورسیکلت برقی با شهرداری استان خراسان و شهر مشهد برقرار شد و با تعیین بانک عامل در مرحله نخست، پرداخت مبلغ 22 میلیون تومان به تصویب رسید که در ادامه به 35 میلیون تومان با وام 4 درصد تغییر یافت اما این طرح نیز تاکنون اجرایی نشده است.

احمدی در خصوص خآآخرین طرح‌ها در راستای اسقاط خودروهای فرسوده گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو و خروج قیمت آن از وضعیت عادی، متقاضی تحویل خودروی فرسوده به مراکز اسقاط کاهش یافته و در چنین شرایطی، در حوزه از رده خارج‌سازی خودروهای فرسوده طرحی در دست اجرا نداریم.

وی با بیان اینکه اکنون تمامی مراکز اسقاط کشور تعطیل هستند، افزود: درصدی از مراکز نیز که فعال هستند، اسقاط تاکسی‌های فرسوده یا از رده خارج سازی کامیون‌های سنگین به ازای وارداتی‌های دست دوم را در دستور کار دارند.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط کل کشور ادامه داد: در خصوص اسقاط کامیون‌های سنگین، مراکز دارای پروانه اسقاط این خودروها در این حوزه فعالیت می‌کنند که البته این طرح نیز اکنون به کندی در حال اجرا است.

احمدی گفت: پیشنهاد انجمن این است که خودروسازان در طرح‌های فروش فوری، پیش فروش و فروش سالانه، برای مالکان خودروهای فرسوده امتیاز برتری نسبت به سایر متقاضیان قائل شوند که در این صورت کلیه دارندگان خودروهای فرسوده ترغیب به اسقاط می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: این بسته حمایتی تحت عنوان سهمیه خودروی جایگزین، یک طرح جایگزینی مناسب محسوب می‌شود که بر اساس آن، حاشیه سود توزیعی در بازار نصیب مالک خودروی فرسوده خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط کل کشور همچنین در ادامه با اشاره به آمار مرگ و میر منتشر شده از سوی سازمان حمایت محیط زیست گفت: بر اساس اعلام حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران، سالانه 40 هزار نقر ایرانی به دلیل مواجهه با آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها که بخش اعظم آن ناشی از خودروهای فرسوده است، دچار مرگ زودرس می‌شوند. با تقسیم این تعداد مرگ و میر بر روزهای سال، حدودا روزی 110 نفر صرفنظر از تصادفات جاده‌ای، صرفا بابت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

احمدی همچنین صرفنظر از بحث بیمه‌ها و تلفات جاده‌ای به موضوع واردات آهن قراضه به کشور اشاره کرد و افزود: تامین‌کننده اصلی آهن قراضه، مراکز اسقاط و بازیافت کشور هستند. چرا باید با واردات آهن قراضه موجب خروج ارز از کشور شویم، در صورتی که می‌توانیم با اختصاص و ارائه تسهیلات، چرخ صنعت اسقاط را به گردش درآوریم.

وی در پایان با ابراز تاسف از لغو تعرفه واردات آهن قراضه به عنوان یکی از سرنخ‌های مهم در خصوص واردات این اقلام خاطرنشان کرد: متاسفانه حذف تعرفه واردات آهن قراضه موجب شده تا نسبت به میزان واردات این اقلام، اعتراض و هیچ گونه پیگیری صورت نگیرد. لغو تعرفه واردات آهن قراضه از سرنخ‌های بسیار مهم در این باره است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"