|
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با ارائه راهکارهایی بر توانایی صنعت خودروسازی در اجرای استانداردهای 85 گانه تاکید کرد.
ابوالفضل خلخالی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص تاثیر استانداردهای اجباری سازمان استاندارد بر صنعت خودروسازی اظهار داشت: وضع این استانداردها تاثیر مثبتی بر خودروسازی خواهد داشت و میبایست جدی گرفته شود.
وی فشار باد تایر به عنوان یکی از استانداردهای ۸۵ گانه را در آلودگی هوا موثر دانست و افزود: همچنین محافظت از عابر پیاده باعث افزایش کیفیت خودروها خواهد شد که پیادهسازی این دو استاندارد به دلیل عدم وجود ظرفیتها در صنعت خودروسازی در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: امروزه خودروسازی در دنیا پیشرفتهای شگرفی داشته است و عقب نشینی خودروسازان از اجرای استانداردها این صنعت را متضرر خواهد کرد.
به اعتقاد خلخالی لازمه اجرای استانداردها تمرکز بر تیمهای تحقیق و توسعه محصول است.
وی با اشاره به لزوم انجام اصلاحات در حوزه طراحی تصریح کرد: آزمون خودروها از لحاظ قابلیت پیادهسازی استانداردها بر روی آنها مقوله مهم دیگری است که البته در حال حاضر امکان اجرای بسیاری از این آزمونها از جمله در موضوعات مرتبط با تصادف و عابر پیاده در داخل کشور وجود ندارد و ارتباط با مراکز آزمون خارج از کشور نیز به دلیل وجود تحریمها با مشکلاتی همراه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با ارائه راهکاری مبنی بر حمایت از مراکز آزمون داخلی گفت: حمایت از این مراکز اگر با اصلاحاتی همراه باشد بسیاری از نیازهای خودروسازان را مرتفع میسازد.
خلخالی همچنین با تاکید بر اجرای اصلاحات در حوزه طراحی خودرو حتی اگر انجام آزمونها امکانپذیر نباشد، افزود: محافظت از عابر پیاده یکی از استانداردهای مورد تاکید سازمان ملی استاندارد است که هر چند در حال حاضر اجرای آن به حالت تعلیق درآمده است اما در صورت اعمال مجموعهای از اصلاحات بر روی خودرو قابلیت اجرایی دارد.
وی افزود: آزمون تصادف و محافظت از عابر پیاده را میتوانیم در داخل کشور با کمک دانشکدهها و پژوهشکدههای مهندسی خودرو با روش تحلیل و محاسبات و شبیهسازیهای مهندسی با دقت بالا انجام دهیم و در پایان گواهینامهای مبنی بر قابلیت اجرا یا عدم اجرای استانداردهای موردنظر صادر و تحویل سازمان استاندارد شود.