کد خبر: ۷۱۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته ( 20 فروردین 1403) برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ نهاده های تولید و تغییر در نوع خودروهای جدید و به تبع تفاوت قیمت خودروهای توقف تولید شده با خودروهای جایگزین، قطعه سازان برای تحقق تیراژی معادل تیراژ سال گذشته نیازمند 40 درصد نقدینگی بیشتر هستند.

به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته ( 20 فروردین 1403) برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ نهاده های تولید و تغییر در نوع خودروهای جدید و به تبع تفاوت قیمت خودروهای توقف تولید شده با خودروهای جایگزین، قطعه سازان برای تحقق تیراژی معادل تیراژ سال گذشته نیازمند 40 درصد نقدینگی بیشتر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، آرش محبی نژاد؛ دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه به دلیل نبود اسناد بالادستی و تعیین نقشه راه در صنعت خودرو نمی توان چشم اندازی را برای این صنعت متصور بود، اظهار داشت: آخرین سند بالادستی صنعت خودرو، سندی ده ساله و مربوط به زمان سکانداری آقای نعمت زاده در وزارت صنعت است که از این سند نیز انحراف قابل توجهی داریم و نزدیک ترین آمار کمی و کیفی تولید به این سند، تولید یک میلیون و 640 هزار دستگاه خودرو است در سال 90 است.

وی تصریح کرد: متاسفانه نبود اسناد بالادستی و نقشه راه در خودروسازی موجب شده هر دولت و مجلسی که روی کار می آید، سلیقه ای عمل می کند.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در ادامه بیان کرد: انجمن قطعه سازان طی دو سال اخیر مطابق با نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری که امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است و همچنین تدوین برنامه سالانه تولید خودرو کشور توسط وزارت صمت، گزارش مطالعاتی را تهیه کرده و بر اساس آن الزامات و پیش نیازهای تحقق برنامه تولید خودرو را تشریح می کند.

محبی نژاد با تاکید بر اینکه اقتصاد، تیراژ و کیفیت تولید دستوری نیست و با دستور مقامات دولتی میسر نمی شود، اذعان داشت: فرآیندی به نام تولید خودرو وجود دارد که خروجی آن اعم از کمیت و کیفیت تولید توسط مقام سیاست گذار یعنی وزارت صمت تعیین می شود در حالی که رشد کمی و کیفی تولید مستلزم تناسب میان عوامل ورودی و خروجی در فرآیند تولید است.

وی با اشاره به اینکه تحقق تیراژ تولید در سال 1403 یک تفاوت با تیراژ سال گذشته دارد، تاکید کرد: با توجه به افزایش نرخ نهاده های تولید و تغییر در نوع خودروهای جدید و به تبع تفاوت قیمت خودروهای توقف تولید شده با خودروهای جایگزین قطعه سازان برای تحقق تیراژی معادل تیراژ سال گذشته نیازمند 40 درصد نقدینگی بیشتر هستند.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در ادامه یادآور شد: وزارت صمت سال گذشته تیراژ تولید خودرو را با افزایش 55 درصدی تعداد تولید معادل یک میلیون و 900 هزار دستگاه خودرو تعیین کرد که با اصلاح این برنامه در نیمه دوم سال، تیراژ تولید با 40 درصد کاهش به یک میلیون و 700 هزار دستگاه و در نهایت به یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو (بیش از 20 درصد افزایش تولید نسبت به سال 1401) تغییر پیدا کرد و انجمن قطعه سازان نیز بر اساس هدف گذاری تولید خودرو در هر سه مقطع، پیش نیازهای تحقق برنامه تولید را تشریح کرد.

محبی نژاد با اشاره به الزامات تحقق جهش تولید و هدف گذاری تولید خودرو در سال 1403 اضافه کرد: نخستین پیش نیاز برای تحقق برنامه تولید خودرو، نقدینگی است که هم اکنون با توجه به افزایش تورم و نرخ نهاده های تولید برای تحقق تیراژ تولید معادل تیراژ سال گذشته با 40 درصد کسری نقدینگی مواجه هستیم و در صورت افزایش تیراژ تولید در سال جاری، میزان نقدینگی لازم برای تحقق برنامه تولید معادل با ضرب مقدار رشد تولید در 4/1 خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو که به ساختار فعلی سیاست گذاری در صنعت خودرو مربوط می شود و تامین منابع لازم تولید شامل منابع ارزی، مواد اولیه تولید داخل، نهاده های انرژی و منابع انسانی از دیگر الزامات تحقق تیراژ تولید در سال جاری به شمار می روند.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به مشکلات قطعه سازان برای تامین منابع مورد نیاز تولید عنوان کرد: مواد اولیه تولید داخل به مقدار و کیفیت نامناسب و با قیمت های جهانی در اختیار قطعه سازان قرار می گیرد. از طرفی کمبود منابع انسانی و همچنین نهاده های انرژی در کشور و قطعی برق و گاز در فصل تابستان و زمستان صنعت قطعه سازی کشور را با چالش های بسیاری مواجه کرده است.

محبی نژاد تقویت زیرساخت ها، نوسازی ماشین آلات و به روز رسانی تکنولوژی در بلند مدت را از دیگر الزامات تحقق تیراژ تولید در سال جاری عنوان و بیان کرد: متاسفانه عدم سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های قطعه سازی، نفس این صنعت را بریده است در حالی که طبق برآوردها میزان سرمایه گذاری لازم و نیاز ارزی در حوزه زیرساخت ها معادل 5 میلیارد یورو است و به همین میزان نیاز ریالی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سنگ بزرگ علامت نزدن است، بر لزوم دیدگاه منطقی در تدوین برنامه تولید خودرو سال 1403 تاکید کرد و گفت: متاسفانه برنامه های تولید خودرو در سالهای اخیر به دلیل نبود دیدگاه منطقی در سیاست گذاران تحقق پیدا نکرده است کمااینکه هدف گذاری تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته نیز محقق نشد و کمی بیش از یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد بنابراین از وزارت صمت تقاضا داریم با همفکری انجمن های تخصصی این حوزه و همچنین توجه به چهار پیش نیاز ذکر شده نسبت به تدوین برنامه تولید سال 1403 اقدام کنند.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به رشد 8 درصدی تولید خودرو در سال گذشته نسبت به سال 1401 یادآور شد: سهم عمده این افزایش تولید مربوط به خودروسازان بخش خصوصی است و متاسفانه عایدی نصیب قطعه سازان نشده است. این در حالی است که ارزبری خودروسازان سی کی دی کار به صورت تصاعدی بالا می رود..

محبی نژاد در بخشی دیگر از اظهارات خود به نقش مردم در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و اظهار داشت: تنها بخش خودروسازی که مردم در آن مشارکت نکرده اند، سرمایه گذاری در تولید است. متاسفانه عدم سودآوری و زیاندهی در صنعت خودرو موجب فرار سرمایه ها از این صنعت شده است. به عبارت دیگر سرمایه سرگردان مردم نه تنها جذب حوزه کسب و کارهای مولد نشده بلکه دفع نیز شده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان تصریح کرد: متاسفانه وعده های پوج دولت در حوزه سرمایه گذاری در بورس نیز موجب سلب اعتماد مردم شده و نبود افق و چشم اندازی در این مسیر مردم را از سرمایه گذاری در بورس نیز نا امید کرده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"