|
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تصمیم سازمان ملی استاندارد مبنی بر توقف تولید سایپا 151 و نیسان آبی را بدون توجه به تبعات اقتصادی، فنی و اجتماعی آن دانست و در این راستا به وضعیت نامناسب حملونقل بار در کشور، انباشت خودروهای فرسوده و سیاستهای نادرست دولت و سازمان ملی استاندارد اشاره کرد.
بر اساس شنیدهها سازمان ملی استاندارد به بهانه نداشتن دو آپشن دی لایت و اتولایت در خودروهای سایپا 151 و نیسان آبی به دنبال حذف این خودروها از چرخه تولید است، در این رابطه امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو توقف تولید این دو خودرو را بدون توجه به تبعات اقتصادی، فنی و اجتماعی آن دانست و اظهار داشت: با توقف تولید این دو خودرو، مردم از خودروهای قدیمی و موتورسیکلت بیش از گذشته استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه اکنون زمان مناسبی برای خروج سایپا 151 و نیسان به عنوان خودروهای کار از چرخه تولید و مصرف نیست، افزود: همه نوع تخلفات رانندگی و خطرات ناشی از آن در سطح کشور اتفاق میافتد که دلیل آن شرایط بد اقتصادی است. این موضوع مهم بوده و نمیتوان وضعیت ایمنی خودروهای داخلی را بدون توجه به اوضاع و احوال اقتصادی جامعه ارتقا داد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران دو آپشن دی لایت و اتولایت را مختص کشورهای اروپایی همچون هلند با آب و هوای ابری دانست که رانندگی، وضعیت جادهها و خیابانها در این کشورها از اصول و قواعد تبعیت میکند و ادامه داد: اما در شهر تهران که حجم انبوهی از بار با موتورسیکلت جابجا میشود، حذف این وانت بارها چه تبعاتی خواهد داشت. مصرفکننده خودروی کار، با حذف وانت پراید ناچار است خودروی پیکاب با قیمت یک میلیارد تومان را جایگزین نماید.
کاکایی این تصمیم سازمان ملی استاندارد را مایه تعجب دانست و اینکه این سازمان از جایگاه خود سوءاستفاده میکند و افزود: تصمیمات سازمان ملی استاندارد موجب گمراهی مردم بوده و به جای اینکه در واقعیت موجب کاهش هزینههای آنها شود، موجب افزایش هزینهها است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط مناسبتر اقتصادی دو خودروی وانت پراید و نیسان به طور خودبخود از چرخه حذف میشدند، در ادامه تصریح کرد: افراد، متقاضی خودروی ایمنتر هستند اما شرایط اقتصادی را نمیتوان نادیده گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو با تصریح بر اینکه دو آپشن دی لایت و اتولایت به طوری جدی در بحث ایمنی اثرگذار نیست، بیان کرد: دو آپشن دی لایت و اتولایت جزئیات تکنولوژیکی دارد که تامین آن به شدت وابسته به خارج از کشور است.
کاکایی با بیان اینکه اوضاع حملونقل بار در درون و برون شهرها به دلیل سیاستهای اشتباه دولت به ویژه سازمان ملی استاندارد روزانه نامناسبتر میشود، گفت: 300 هزار خودروی فرسوده سنگین داریم و دلیل آن فقدان توان اقتصادی مردم است.
وی تاکید کرد: با حذف این دو خودرو، مردم خودروی فرسوده را بیش از گذشته نگهداری میکنند. قبل از وانت پراید، برای جابجایی بار از موتورسیکلت استفاده میشد که بسیار مخاطرهآمیز بود و اکنون وانت پراید جایگزین شده است. به این موضوعات میبایست توجه شود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: پراید وانت سالهای طولانی در شهرها و جادههای کشور در حال تردد بوده و در این میان نحوه و فرهنگ رانندگی نیز صرفنظر از نوع خودرو حائز اهمیت است. اگر یک راننده خوب از این خودرو به درستی استفاده نماید، کارایی بالایی برای کشور ما دارد. برای حمل تیرآهن 12 متری از نیسان وانت استفاده میشود، در حالی که نادرست است اما نمیتوان نیسان را بد دانست. میتوان اقدام به جریمه و توقف خودرو کرد، اما پلیس به طور تقریبی رها کرده زیرا آگاه است که وضعیت اقتصادی مردم مساعد نیست و چارهای ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگران ایمنی هستیم، به چه دلیل از جابجایی غیراصولی بار به وسیله موتورسیکلت جلوگیری نمیشود. اما در مقابل به خودروسازی ضربه میزنیم و میگوییم وضعیت نامناسبتر شده است. سازمان ملی استاندارد نیز اخیرا روزانه دستورالعمل صادر میکند، در حالی که میبایست برای صنعت خودرو، سالانه و متناسب با شرایط اقتصادی و فنی کشور عمل کنند و با زورگویی مشکل رفع نمیشود.