کد خبر: ۶۸۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
به گزارش خبرخودرو، نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشورگفت: حضور واسطه گران در فرآیند توزیع مواد اولیه قطعه سازان موتورسیکلت را در تامین مواد اولیه دچار مشکل کرده است.


به گزارش خبرخودرو، نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشورگفت: حضور واسطه گران در فرآیند توزیع مواد اولیه قطعه سازان موتورسیکلت را در تامین مواد اولیه دچار مشکل کرده است.

حبیب الله محمودان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص تاثیر نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه و قطعات موتورسیکلت اظهار داشت: متاسفانه بیش از تاثیر نرخ ارز حضور واسطه گران در فرآیند توزیع مواد اولیه قطعه سازان را در تامین مواد اولیه دچار مشکل کرده است.

وی افزود: به رغم تثبیت قیمت مواد اولیه در کارخانجات، این واسطه گران هستند که با رشد نرخ ارز قیمت مواد اولیه را افزایش داده اند در صورتی که نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت بر قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی تاثیرگذار نیست و حداقل شش ماه بعد تاثیر خود را بر قیمت ها خواهد گذاشت.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور در ادامه از نحوه توزیع مواد اولیه در بورس کالا انتقاد کرد و گفت: علیرغم اینکه قرار بود عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا به نحوی باشد که واسطه ها حذف و امکان خرید مواد اولیه با قیمتی مناسب برای مصرف کننده نهایی فراهم شود اما همچنان شاهد خرید مواد پتروشیمی با تناژ بالا از سوی واسطه گران و عدم این امکان برای کارخانجات مصرف کننده هستیم.

محمودان با صراحت بیان کرد:سازمان بورس در حالی موانعی برای پذیرش و تامین مواد اولیه واحد های تولیدی ایجاد کرده است که واسطه گران این موانع را دور میزنند. به عنوان مثال تامین مواد اولیه برای هر واحد تولیدی که اقدام به معرفی انبار کالا نکند به دلیل عدم ارائه اسناد انبار، به حالت تعلیق درخواهد آمد در صورتی که هر کارخانه تولیدی خود انبار کالا محسوب شده و میزان مالیات، تعداد پرسنل و ... نیز مشخص است.

وی ادامه داد: وزارت صمت نیز در حالی برای تخصیص مواد اولیه به کارخانجات صنعتی آنها را تحت بازرسی قرار می دهد که پروانه بهربرداری و مجوز تخصیص سهمیه مواد اولیه برای واحدهای صنعتی توسط این وزارتخانه صادر شده است و تولید کننده و مصرف کننده مواد اولیه مشخص هستند لذا لزومی به بازرسی نیست.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور اذعان داشت: علیرغم اینکه واحدهای صنعتی کوچک به عنوان مصرف کننده مواد پتروشیمی و آلمینیومی خواستار حذف دلالان از فرآیند توزیع مواد اولیه و امکان خرید مستقیم مواد اولیه از تولید کننده هستند اما متاسفانه شرکت های تولید کننده مواد پتروشیمی حاضر به توزیع این ماده اولیه با تناژ پایین به واحدهای صنعتی نیستند.

محمودان تصریح کرد: متاسفانه ساختار بوروکراتیک حاکم بر کشور موجب ناکارآمدی دولت شده به طوریکه 80 درصد دلار نیمایی که برای کالاهای وارداتی در سامانه نیما در حال عرضه است جذب خرید کالا نشده و از بازار ارز آزاد سردرآورده است.

وی افزود: بوروکراسی حاکم بر صنایع و عدم باور به توان تولید از سوی مدیران میانی به ساختار اقتصادی کشور ضربه وارد کرده و آشفته بازاری که هم اکنون در صنعت موتورسیکلت شاهد هستیم نیز متاثر از این موضوع است.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور با اشاره به اینکه مواد فولادی، پتروشیمی، فلزات غیرنفتی(مس و آلمینیوم) و مواد متفرقه مانند سرب از مواد اولیه اصلی مورد نیاز قطعه سازان موتورسیکلت هستند، تشریح کرد: به جز دسته چهارم مواد که عرضه آن از طریق بخش خصوصی انجام می شود توزیع سایر مواد اولیه مانند فولاد، مس و آلمینیوم و مواد پتروشیمی از سوی دولت صورت می گیرد اما جای تعجب است که کالایی که توزیع آن توسط دولت صورت می گیرد چرا به پیکره اصلی مصرف تزریق نمی شود و از طرفی اراده ای برای حذف واسطه گران و مافیایی که در این میان شکل گرفته وجود ندارد.

وی یکی از راهکارها برای اصلاح نحوه توزیع مواد اولیه مورد نیاز صنایع را ایجاد شرکت های تعاونی در شهرک های صنعتی و توزیع مواد اولیه از طریق این شرکت ها عنوان و بیان کرد: شرکت های تعاونی می توانند با خرید عمده مواد اولیه از سازمان های توزیع کننده مواد اولیه و یا بورس آن را به صورت مستقیم میان واحدهای تولیدی واقع در شهرک های صنعتی توزیع کنند.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور در پایان بر ضرورت آگاهی، کارآمدی و سرآمدی دولت ها تاکید کرد و گفت: نظارت دولت بر عملکرد کارشناسان صنعتی و همچنین انقلاب در پیکره نظام بوروکراتیک حاکم بر واحدهای اقتصادی از سوی کارشناسان مجرب بخش خصوصی صنایع کشور را از این آشفته بازار نجات خواهد داد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"