کد خبر: ۶۷۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا گفت: لازمه تولید خودروهای اقتصادی و برخورداری از محصولات قابل رقابت با خودروهای خارجی و داخلی آزادسازی قیمت خودرو است.


به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا گفت: لازمه تولید خودروهای اقتصادی و برخورداری از محصولات قابل رقابت با خودروهای خارجی و داخلی آزادسازی قیمت خودرو است.

سعید مدنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به اینکه یکی از مدیران وزارت صمت اخیرا حذف قیمت‌گذاری دستوری را منوط بر وجود خودروهای اقتصادی و محصولات رقابت پذیر دانسته در حالی که به نظر می‌رسد برخورداری از خودروهای اقتصادی در گرو حذف قیمت‌های تکلیفی باشد، اظهار داشت: خودروهای اقتصادی قیمت‌ تمام شده پایین دارند به طوری که طبقات متوسط جامعه نیز توان خرید آن را داشته باشند اما لازمه ورود به فضای رقابتی با سایر خودروهای خارجی یا حتی داخلی آزادسازی قیمت است. در غیر این صورت ساخت خودروهای اقتصادی بدون آزادی قیمت‌ها نمی‌تواند منشاء اثر باشد.

وی افزود: تولید خودروهای اقتصادی نیازمند استفاده از برخی تکنولوژی‌ها، روش‌ها و سرمایه‌گذاری اولیه بوده که هزینه‌بر است تا این خودروها با قیمت تمام شده پایین به تولید برسند. طراحی پیشرفته و مهندسی قوی نیز در ساخت خودروهای اقتصادی دارای اهمیت است و به این صورت نیست که زمانی که قیمت تمام شده پایین باشد، بتوان به خودروی اقتصادی که قادر به عبور از استانداردها نیز باشد، دست یافت. نمونه این خودروها، ال نود بود که به عنوان یک خودروی اقتصادی از سوی شرکت رنو معرفی شد.

مدیرعامل اسبق سایپا گفت: اگر سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید خودروهای اقتصادی انجام نشود، خودروی اقتصادی به عنوان یک محصول خروجی را نخواهیم داشت. اگر خودروسازان همچنان در گیرودار مسئله قیمت‌گذاری باقی بمانند و کماکان برای خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت گذاری بشوند نه تنها خودروهای اقتصادی بلکه توسعه سایر محصولات نیز محقق نخواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری خودرو می‌بایست آزاد باشد و خودروسازان در تشخیص منافع و مصالح این صنعت، بازار، نحوه تولید، نوع خودروهای تولیدی با قابلیت فروش، قیمت و سودآوری مناسب و در نهایت جلب رضایت مصرف‌کنندگان و توسعه خودروسازی آگاه‌تر از تصمیم‌گیران وزارت صمت هستند تا بدین ترتیب تمامی ذی نفعان این صنعت بهره‌مند شوند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"