|
به گزارش خبرخودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور ضمن تصریح بر پیشرفت صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور به دنبال تولید خودروهای جدید گفت: بروزرسانی تکنولوژی نیازمند سرمایهگذاری بوده و سرمایهگذاری نیز در گرو تامین 10 مشوق مندرج در بسته ساخت داخل است.
مهدی مطلبزاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص سیر تحویلی خودروهای تولیدی در صنعت خودرو به ترتیب از خودروهای 405، پژو پارس، سمند، رانا، 206 و 207 نام برد و اظهار داشت: در تولید این خودروها از یک پلتفرم مشترک استفاده شده و پس از آن خودروی دنا و تارا پا به عرصه ظهور گذاشتند که یک روند رو به پیشرفت در صنعت خودروسازی کشور محسوب میشود، به طوری که به طور قطع خودروی تارا با پژو 405 قابل مقایسه نیست.
وی همچنین از خودروهای شاهین و کوییک به عنوان محصولات گروه خودروسازی سایپا نام برد و گفت: این مسیر رو به رشد علیرغم تحریمها و کمبودها در دو صنعت خودروسازی و قطعهسازی اتفاق افتاده و همچنان رو به جلو در حال حرکت است.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور افزود: اگر تحریمهای داخلی وجود نداشت، تبعا پیشرفت بهتری را در صنعت خودرو و قطعه شاهد بودیم.
مطلبزاده در ادامه بیان کرد: تولید داخلی ریزتراشهها با توجه به برخورداری این قطعات از تکنولوژی بسیار بالا و اینکه نیازمند سرمایهگذاری عظیمی است، هرگز مقرون به صرفه نیست و کمبود این قطعه به ویژه پس از شیوع کرونا، خودروسازیهای جهان از جمله فولکس واگن را با آسیب کاهش تولید مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه هیچ کشوری نمیتواند ادعای تولید خودرو با داخلیسازی 100 درصدی را داشته باشد، گفت: خودرو یک کالای جهانی است و در طراحی و تکمیل ساخت آن، میبایست از مزیتهای نسبی سایر خودروسازان استفاده کرد.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: ریزتراشهها در حال حاضر از بیشترین قطعات مصرفی در خودروهای جدید هستند. به دنبال ورود تکنولوژیهای برتر در صنعت خودروسازی و قطعهسازی جهانی، قطعهسازان داخلی نیز هر چند در راستای بروزرسانی تکنولوژی اقدام کردهاند، اما تکمیل آن نیازمند سرمایهگذاری است.
مطلبزاده با بیان اینکه سرمایهگذاری در برخی از بخشهای صنعت قطعهسازی به دلیل فقدان چشمانداز مثبت از آینده عقیم مانده است، گفت: سرمایهگذاری نیازمند امنیت است و امنیت در سرمایهگذاری بدین معناست که با آزادسازی واردات امکان نادیده گرفتن مجموعه قطعات تولیدی توسط قطعهسازان داخلی میسر نشود.
وی سرمایهگذاری در صنعت قطعهسازی را در گرو تامین بسته ساخت داخل شامل 10 مشوق دانست و اعلام کرد: صنعت قطعهسازی کشور از ظرفیت سختافزاری در تولید حداکثر 2.10 میلیون دستگاه خودرو برخوردار است و با توجه به تولید یک میلیون دستگاهی در سال 99، 40 درصد از ظرفیت این صنعت در حال حاضر خالی مانده است.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور افزود: ظرفیت سرمایه در گردش در صنعت قطعهسازی به علت افزایش نرخ دلار، نرخ مواد اولیه داخلی و خارجی و همچنین محدودیتهای موجود رو به فزونی است و امکان استفاده کامل از آن وجود ندارد.
مطلبزاده در خصوص ورود شرکتهای دانش بنیان و صنایع نظامی به حوزه داخلی سازی بیان کرد: بومیسازی تکنولوژی و انتقال آن به بخش تولید با استفاده از تجهیزات در دسترس، در حیطه وظایف صنایع نظامی است، بدون اینکه وارد عرصه رقابت با بخش خصوصی و تولید انبوه شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکتهای دانش بنیان نیز ضمن توسعه دانش و تکنولوژی در جهت تولید یک قطعه، با تولید انبوه آشنایی ندارند، ضمن اینکه تولید انبوه نیازمند تامین سرمایه این بخش و یا به اشتراک گذاشتن دانش ساخت قطعه با قطعهسازان مرتبط و بهرهمندی از میزانی از سهام در تولید محصول است. اکنون همکاری بسیاری از قطعهسازان با شرکتهای دانش بنیان و انعقاد قرارداد میان این دو بخش در سطح مطلوبی قرار دارد.