|
به گزارش خبرخودرو، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی ضمن بیان مشکلات تولیدکنندگان در تخصیص ارز صادراتی از وضعیت تولید و نحوه قیمتگذاری محصولات موتوری خبر داد.
محمد خادم منصوری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص وضعیت تخصیص ارز در صنعت موتورسیکلتسازی و تامین لوازم یدکی اظهار داشت: در گذشته ارز نیمایی به صنعت موتورسیکلت تعلق میگرفت که متوقف شده و ارز صادراتی به تصویب رسیده است که طبیعتا بر فروش و تامین لوازم یدکی تاثیرگذار است.
وی ضمن اشاره به تامین ارز صادراتی از طریق بازار آزاد، مشکل تولیدکنندگان موتورسیکلت را ارزی ندانست و افزود: تعلق ارز نیمایی یا عدم اختصاص آن منوط به تصمیم دولت است اما در حال حاضر سازندگان موتور، خواهان تسهیل ورود اجناس به گمرک و تحویل به موقع آن هستند در صورتی که مجوز بانک مرکزی در یک مدت زمان نسبتا طولانی صادر میشود.
رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی در خصوص وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور گفت: موتورسیکلتهای داخل کشور وارداتی است که در داخل کشور مونتاژ میشوند و با توجه به اینکه بیشتر واردات از کشور چین صورت میگیرد، متاسفانه افزایش نرخ دلار منجر به افزایش قیمت موتورسیکلت شده است.
محمد خادم منصوری با اشاره به ارزبری 70 درصدی موتورسیکلت هوندا 125 و داخلیسازی 30 درصدی آن گفت: انجین این نوع موتور وارداتی است و تنها بدنه آن در داخل کشور تولید میشود.
وی در خصوص قیمت انواع موتورسیکلت در بازار افزود: افزایش قیمت موتورسیکلت داخلی با یک شیب آرام، سیر طبیعی را طی میکند به نحوی که با افزایش قیمت یک باره موتورسیکلت مواجه نیستیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی در خصوص قیمت موتورسیکلتهای وارداتی گفت: قیمت این موتورها وابسته به نرخ دلار است زیرا واردات آنها که عمدتا از کشور چین انجام میشود با ارزبری همراه است.
خادم منصوری در خصوص وضعیت واردات موتورسیکلت هندی تصریح کرد: در حال حاضر واردات موتورسیکلت از کشور هند به دلیل تحریمها و حضور سرمایهگذاران آمریکایی در شرکتهای سازنده هندی متوقف شده است.
وی در خصوص تاثیر افزایش قیمت خودرو و رکود بازار خودرو بر بازار موتورسیکلت اذعان داشت: خرید و فروش در بازار موتورسیکلت نیز همانند بازار خودرو راکد است به این معنا که با توجه به گرانی موتورسیکلت، دارندگان این وسیله نقلیه ضمن تعمیر موتورهای قدیمی تمایلی به خرید موتور نو ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی با بیان اینکه رونق در بازار موتورسیکلت جریان نیافته است، در خصوص کشف احتکار موتورسیکلت در یکی از پارکینگهای تهران طی هفتههای اخیر گفت: مالک این پارکینگ اسناد و مدارکی از جمله فروش و بارنامه مبنی بر عدم احتکار و کاربراتوری بودن این موتورها به پلیس اقتصادی و تعزیرات ارائه کرده که آماری کمتر از 400 دستگاه را نشان میدهد نه 500 تا 600 دستگاه.
خادم منصوری در خصوص فروش موتورسیکلت از درب کارخانه بیان کرد: کارخانجات سازنده موتور، محصولات تولیدی خود را ضمن ارائه به نمایندگیهای فروش با احتساب 10 درصد سود برای خرده فروشی و 4 درصد برای عمده فروشی عرضه مینمایند و برخی نیز از طریق فروشگاههای مرکزی این واحدهای تولیدی به فروش میرسد.
وی در خصوص گران فروشیها و نحوه برخورد با آن گفت: فروش بیش از سود تعیین شده تخلف گران فروشی محسوب میشود که بازرسی و تعزیرات ورود کرده و مشمول جریمه خواهند شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی در پایان در خصوص فراهم کردن شرایط خرید لیزینگی موتورسیکلت از سوی بانکها و موسسات اعتباری خاطرنشان کرد: این طرح مبتنی بر فروش موتورسیکلت 125 از طریق شرکتهای لیزینگ بود که استقبال خوبی از آن به عمل نیامد به نحوی که در صورت عرضه موتورهای برند، احتمال استقبال بیشتر بود. البته به دلیل تحریمها، واردات برخی از برندهای موتورسیکلت به طور کلی ممنوع و متوقف شده است.