کد خبر: ۵۵۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش خبرخودرو، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در خصوص افزایش قدرت رقابت پذیری تولیدات داخل اظهار داشت: با فراهم شدن شرایط برای حضور شرکت های خارجی و حمایت دولت از خودروسازان و تدوین برنامه های توسعه ای توسط شرکت های خودروساز می توان توان رقابتی شرکت ها را افزایش داد.
شرایط رقابت پذیری واقعی چه زمان بوجود می آید؟


به گزارش خبرخودرو، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در خصوص افزایش قدرت رقابت پذیری تولیدات داخل اظهار داشت: با فراهم شدن شرایط برای حضور شرکت های خارجی و حمایت دولت از خودروسازان و تدوین برنامه های توسعه ای توسط شرکت های خودروساز می توان توان رقابتی شرکت ها را افزایش داد.

شهرام آزادی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو گفت: با توجه به آنکه خودروهای داخلی در سطح مشخصی تولید می شوند شرکت های خودروساز رقیب جدی بشمار نمی روند. برای برخورداری از شرایط رقابت پذیری واقعی می بایست درب های گمرک گشوده شود و خودروهای خارجی با تعرفه ای قابل قبول وارد شوند به گونه ای که خودروهای داخل خود را در معرض تهدید ببینند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه افزود: بدهی های هنگفت مانع از پرداخت مطالبات قطعه سازان شده و عملا بسیاری از قطعه سازان را با مشکل مواجه ساخته است. درشرایط کنونی مهترین مسئله مرتفع ساختن مسائل نقدینگی و بدهی های بانکی است به گونه ای که مسائل مالی در شرکت های خودروساز مطرح نبوده و تولید به صورت عادی انجام شود.

وی با اشاره به نقش خودروسازی ها و دولت در سرنوشت صنعت خودروسازی اذعان داشت: حمایت دولت از توسعه محصولات جدید با سطح تکنولوژی بالا منجر به رقابت جدی بین دو خودروساز بزرگ کشور خواهد شد برای این منظور لازم است برنامه های توسعه ای وجود داشته باشد تا دولت از آن ها حمایت کند.

وی در ادامه به نقش خودروسازی ها اشاره داشت و تصریح کرد: خودروسازان باید برنامه های خود را برای توسعه محصولات جدید با تکنولوژی های بالا ارائه داده و درصدی از درآمد خود را به این امر اختصاص دهند.

شهرام آزادی با اشاره به اینکه پیش از آغاز تحریم ها برنامه های توسعه ای در دستور کار خودروسازی ها قرار داشت گفت: متاسفانه فرآیند تولید دست خوش اقدامات بین المللی شد به گونه ای که بسیاری از برنامه ها کاملا متوقف شد و مابقی نیز به کندی در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: پیش از تحریم ها شرایط برای واردات آزاد بود و خودروسازان که خود را در شرایط رقابتی دیدند به سمت عرضه محصولات جدید رفتند اما طی چند ماه با خروج آمریکا از برجام و خروج شرکت های خودروساز خارجی از ایران شاهد متوقف شدن بسیاری از این برنامه ها شدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور و نحوه برخورد سیستم بانکی و پولی با شرکت های خودروساز و همچنین موقعیت کشور در عرصه بین المللی سرنوشت خودروسازی را تحت الشعاع قرار می دهد بر این اساس باید با متعادل نگاه داشتن بازار ارز مانع از نوسانات شدید اقتصادی شد زیرا این موضوع چالشی جدی برای صنعت خودروسازی است که مانع از برنامه ریزی دقیق می شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"