کد خبر: ۵۳۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
به گزارش خبرخودرو، آلودگی هوای کلان شهرها دغدغه بسیاری از نهادهای زیست محیطی است که با اجرای طرح ها و قوانین مختلف سعی در مهار شدن آن دارند.
معضل جدی مردودی خودروهای نوشماره در معاینه فنی


به گزارش خبرخودرو، آلودگی هوای کلان شهر ها دغدغه بسیاری از نهادهای زیست محیطی است که با اجرای طرح ها و قوانین مختلف سعی در مهار شدن آن دارند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: طی 8 ماه نخست سال جاری با صدور بالغ بر 1 میلیون و 240 هزار برگ معاینه فنی و رشد 22 درصدی نسبت به سال گذشته رکورد ها شکسته شد.

سید نواب حسینی منش در ادامه با اشاره به شروع قدرتمند طرح کاهش افزود: به دلیل اطلاع رسانی های گسترده ای که بابت اجرای طرح کاهش در تیرماه سال جاری صورت گرفت نرخ مراجعات در ماه های مرداد، شهریور و مهر روند افزایشی به خود گرفت و در اواخر مهر و آبان به اوج خود رسید به طوریکه روزانه بالغ بر 9500 خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه داشتند اما در حال حاضر تعداد مراجعات کاهش یافته و به حدود 6 هزار مراجعه در روز رسیده و البته اکثرا خودروهایی هستند که برای تجدید معاینه فنی حضور پیدا کرده اند.

وی گفت: طبق پیش بینی ها 90 درصد از خودروهای شهر تهران موفق به دریافت معاینه فنی شدند و مابقی باید اسقاط شوند و در واقع هدف اجرای طرح کاهش نیز همین است که خودروهای آلاینده ، دودزا، فرسوده و کم ایمن از چرخه حرکت در شهر خارج شوند.

حسینی منش خاطرنشان کرد: بالغ بر 60 درصد از خودروهای نوشماره قادر به پاس کردن معاینه فنی برتر نیستند و تعداد بالای خودروهای با عمر کمتر از 4 سال که موفق به دریافت معاینه فنی نمی شوند چالش جدی این روزهای معاینه فنی است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه تصریح کرد: در شهر تهران بالغ بر 4 میلیون خودرو در حال تردد است که تنها توانسته ایم برای 1 میلیون و 700 هزار خودرو معاینه فنی صادر کنیم و حدود 2 میلیون خودرو با عمر کمتر از 4 سال که مشکل فنی دارند در چرخه نظارتی وجود ندارند.

وی گفت: چنانچه خواهان بازدهی طرحی مانند کاهش هستیم باید از داده ها و آمار و ارقام به دست آمده حداکثر استفاده را ببریم زیرا عدم توانمندی خودروهای نوشماره به حفظ استاندارد زمان تولید معضل جدی است که باید مرتفع گردد.

حسینی منش با اشاره به سه بعد نگهداشت خودرو تصریح کرد: نخستین بعد نگهداشت خودرو تولید است و پس از آن نگهداشت توسط مالک و خدمات پس از فروش و بعد سوم نظارت که توسط مراکز معاینه فنی و پلیس صورت می پذیرد و در حال اجرا است که متاسفانه بیشترین فشار در مبحث معاینه فنی بر دوش مردم و بعد نظارتی است و هیچ توجهی به خودروسازان نمی شود که خودروهایی تولید می کنند که حتی در زمان تولید قادر به پاس کردن استانداردها نیستند.

وی با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک بحث موتور سیکلت به صورت ویژه مطرح شده اظهار داشت: تولید موتورهای انژکتوری به تنهایی مشکلات کلان شهر تهران را مرتفع نمی سازد لذا یکی از دستورالعمل های ماده 2 قانون هوای پاک که به تصویب رسیده و دولت آن را ابلاغ کرده است، اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری فرسوده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از 70 درصد از موتورسیکلت هایی که در تهران تردد می کنند عمری بالای 8 سال دارند که فرسوده بوده و بر اساس قانون هوای پاک امکان خرید و فروش، دادن معاینه فنی و بیمه شخص ثالث به این موتورسیکلت ها میسر نیست.

سید نواب حسینی منش با اشاره به افزایش چشمگیر روزهای پاک گفت: طرح هایی مانند کاهش و مشابه آن در دراز مدت جوابگو است لذا شهروندان تهرانی اثرات مطلوب آن را سال های آینده به صورت ملموس مشاهده خواهند کرد.

وی گفت: باید سمت و سوی برنامه ریزی ها و تصمیمات به سمتی باشد که صرف دریافت معاینه فنی ملاک تردد در شهر نباشد زیرا دریافت معاینه فنی شرط لازم است اما شرط کافی برای حضور در شهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند کم آلاینده بودن خودرو ها است. به عنوان نمونه طرحی در پاریس در نظر گرفته شده که در سال 2020 خودروهای دیزلی اجازه ورود به شهر را ندارند همچنین در لندن اعلام شده در سال 2020 خودروهای با عمر بالاتر از 10 سال اجازه ورود به محدوده شهری را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ما با برنامه های کاهش آلودگی هوا در دنیا فاصله زیادی داریم گفت: طرح کاهش با استقبال خوب شهروندان روبه رو شد و حدود 150 هزار خودرو با عمر کمتر از 4 سال داوطلبانه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که از آن ها تشکر میکنیم. البته حضور داوطلبانه شهروندان علاوه بر اینکه ما را در جریان کیفیت خودروها قرار می دهد به شهروندان نیز این امکان را می دهد که در زمان گارانتی خودرو با مراجعه به شرکت عیوب آن را مرتفع سازد.




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"