کد خبر: ۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۸۵

خبر خودرو: لوئیس لیبی مشاور سابق "دیک چنی" معاون رئیس جمهوری آمریکا ، فردی که به اتهام افشای اطلاعات محرمانه تحت بازجویی قرار دارد ،اعلام کرد که وی با اجازه جرج بوش اقدام به افشای این اطلاعات کرده است.

به نقل از روزنامه لس آنچلس تایمز، لیبی که از وی به "اسکوتر" نیز نام برده می شود در اعترافات خود اعلام کرد که زمانی که حمایت عمومی از بوش رو به کاهش گذاشت و انتخاب مجدد وی با تهدید رو به رو بود، رئیس جمهوری برای منحرف کردن انتقادات شخصاً اجازه داد تا اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده را افشا کنم.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که بوش بارها از این مسئله اظهار بی اطلاعی کرده و اعلام داشته است در صورتی که فرد خاطی مشخص شود، بی درنگ وی را از سمتش کنار خواهد گذاشت.

پیشتر برخی از افراد اعلام کرده بودند که بوش از نام فردی که این اطلاعات را افشا کرده است اطلاع دارد.

لیبی گفت: چنی موافقت بوش را برای انتشار اطلاعات به وی اطلاعات مربوط به برنامه های تسلیحات کشتار جمعی عراق ، به او اطلاع داده است.

براساس این اطلاعات صدام دیکتاتور سابق عراق در صدد خرید اورانیوم از نیجر بوده است، ادعایی که بوش به همراه همقطارانش از آن توجیهی برای شروع جنگ بهره جستند که در نهایت مشخص شد که نادرست بوده است.

"جوزف سی. ویلسون" سفیر سابق آمریکا در نیجر عازم نیجر شد تا در این باره تحقیق کند و در تحقیقات خود اثبات کرد که این ادعا دروغ است و به دولت بوش هشدار داد که وارد جنگ با عراق نشود.

وی همچنین کاخ سفید را متهم به دست کاری اطلاعات کرده است.

از دیگر سو لیبی متهم به افشای هویت "والری پلام" همسر جوزف ویلسون می باشد که مامور سازمان سیا بوده است و بوش در این باره نیز اعلام کرده بود که هر کسی دست به این کار زده باشد او را از کاخ سفید اخراج خواهد کرد.

سناتور "فرانک لانتبرگ" با اشاره به اظهارات بوش می گوید : او می خواست بداند که چه کسی اطلاعات مربوط به پلان را منتشر کرده است؛ اکنون ما متوجه شدیم که خود وی بوده است.

وی گفت: زمان آن رسیده است تا رئیس جمهور آمریکا با مردم شفاف باشد.

"چارلز شومر" از نیویورک و "هنری وکسمن" از لس آنجلس دو سناتور دیگری هستند که از بوش خواستار توضیحات در این زمینه شدئند.

وکسمن در نامه ای به نوشت: دو افشاگری اخیر سؤالات جدیدی را مطرح کرده است درباره اینکه آیا معاون رئیس جمهوری و مشاوران ارشد شما به طور سیستماتیک از اطلاعات مربوط به امنیت ملی برای اهداف سیاسی استفاده کرده اند یا خیر.

هشت روز بعد از اینکه گزارش ویلسون درباره نخریدن اورانیوم از نیجر و همچنین وجود نداشتن تسلیحات هسته ای در عراق منشر شد، نام همسر وی پلام نیز توسط روزنامه نگار دیگری به نام "رابرت نواک" افشا گردید.

همچنین یکی دیگر از افراد درگیر در این پرونده "کارل راو" رئیس کارکنان بوش می باشد که او نیز تحت بازجویی قرار دارد و گفته می شود که وی با نواک صحبت کرده است.

کارل راو، لوئیس لیبی، هر دو از مشاوران یهودی و وابسته به لابی های اسرائیل هستند و برخی بر این باورند که موساد در این افشاگری دست داشته است.

همچنین سه سناتور اخیر که نامی از آنها برده شده است و از بوش در این زمینه توضیح خواسته اند هر سه یهودی هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"