کد خبر: ۸۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۳ آبان ۱۳۸۸

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت 13 آبان گفت: ورود دانشجویان به لانه جاسوسی و تسخیر آن ترکیدن بغض در گلو خفته ملت و ناشی از درد و رنجی بود که ملت ایران از استکبار و استعمار امریکایی چشیده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حداد عادل که روز چهارشنبه در مراسم روز 13 آبان در برابر لانه جاسوسی سابق آمریکا سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: حدود 9 ماه بعد از پیروزی انقلاب و در 13 آ بان 58 که دانشجویان دانشگاهها باز سالروز تبعید امام و شهادت دانش آموزان را گرامی داشتند و اجتماع و تظاهرات کردند، آن روز دانشجویان به سفارت آمریکا که بعدا به درستی و به حق لانه جاسوسی امریکا نام گرفت وارد شدند و این مکان را تصرف کردند و این روز، روز تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه ملی با استکبار جهانی نام گرفت.

وی گفت : مردم پس از اینکه شنیدند فرزندان غیور و دلاورشان، دانشجویان آگاه دانشگاهها دژ استکبار و استعمار را در ایران تصرف کرده اند، خوشحال شدند و درایامی که دانشجویان این لانه جاسوسی را تسخیر کرده بودند روز و شب انبوه مردم ، هزاران هزار نفر همانند جمعیت امروز در 30 سال پیش دائما در مقابل لانه جاسوسی اجتماع و دانشجویان را تایید می کردند .

حداد عادل افزود : همه کسانی که در سالهای استبداد ستمشاهی و اختناق دوران پهلوی و نبود آزادی در زندانها شکنجه دیده و ازادی را از دست داده بودند، همه کسانی که داغ تازیانه ها و شکنجه های دوران پهلوی را بر پشت و پیشانی خود داشتند همه آن اختناق و شکنجه ها را به حساب امریکا نوشته بودند چون می دانستند آن رژیم از پشتیبانی مطلق و بی قید و شرط امریکا برخوردار و مزدور امریکا در منطقه بوده است به این خاطر ملت از تصرف لانه جاسوسی امریکا خوشحال شد .

وی گفت : امام که مظهر ازادی و استقلال و سخنگوی واقعی ملت بود این حرکت را تایید کرد و فریاد براورد که این تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دومی بزرگتر از انقلاب اول است و اسنادی که بعدا در لانه جاسوسی بدست امد نشان داد که در نه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه اندازه توطئه در لانه جاسوسی طراحی شد ، چطور اینها روز به روز سعی داشتند با به راه انداختن تظاهرات دروغین، القای شبهه ، توزیع پول ، تبلیغات و اطلاعات غلط ، مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند.

حداد عادل افزود : امریکا بر خلاف شعارهایی که در حمایت از دموکراسی ، آزادی ، حقوق بشر سر می دهد همواره از حکومتهای دیکتاتوری پشتیبانی کرده ، وا قعیت این است که امریکا هیچ وقت حامی و مدافع حکومتهای مردمی نبوده است .

این نماینده مجلس گفت : آنچه برای امریکا مخصوصا پس از جنگ دوم جهانی مهم بوده تسلط برکشورها و تامین منافعش بود امریکا هیچ وقت به منافع ملی و واقعی مردم کشورهای جهان فکر نمی کرده است، و هر رژیمی را که بیشتر برای دولتمردان امریکا اطاعت و نوکری کند بیشتر دوست می دارد و اگر آن رژیم استبداد و اختناق داشته باشد ، آزادی ندهد، انتخابات برگزار نکند برای امریکا اهمیتی ندارد.

حداد عادل افزود: این سخن را با نگاهی به کشورهای منطقه می شود آزمایش کرد در اطراف کشور ما کشورهای متعددی هستند که در انها اصولا صحبتی از ازادی انتخابات نیست و در چند سال اخیر مجلس نداشته اند اما انها نزد امریکا به علت اینکه منافع امریکا را تامین می کردند عزیز بودند.

وی گفت: امریکا در ایران هم در قبل از انقلاب همین رفتار را داشت از حکومت شاه پشتیبانی بی قید و شرط می کرد و در ان 25 سالی که امریکا با کودتای 28 مرداد برشریانهای کشور مسلط شده بود در ایران از آزادی ، حقوق بشر، دموکراسی و مردم سالاری و انتخابات خبری نبود اما امریکا از شاه پشتیبانی می کرد .

این نماینده مجلس افزود: کارتر یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شب ژانویه به ایران سفر کرد و گفت من خوشحال هستم که سال نوی میلادی را در کشوری جشن می گیرم که مثل کشور خود من جزیره ثبات است ، انها چنین تصوری از ایران تحت اختناق داشتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه استقلال نخستین کلمه ای بود که به طور طبیعی و به صورت خودجوش مانند گلی در بهار انقلاب بر لب ملت شکفته شد، گفت: مردم استقلال و آزادی را در سایه حکومت و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه می خواستند.

نماینده مردم تهران افزود: سابقه تاریخی مردم بر این باور بود که مشکل اصلی این کشور و سدراه سعادت ملت ، نبود استقلال بوده است. مردم با یادآوری تاریخ دویست ساله اخیر در دوران قاجار و بخصوص پهلوی ها می دانستند که استقلال کشور ما مخدوش بوده است.

سخنران مراسم یوم الله 13 آبان افزود: مردم ما خاطرات بسیار تلخی از دخالت بیگانگان و انگلیسی ها در دوران قاجار در امور ایران داشتند.

غلامعلی حداد عادل در ادامه گفت: مردم ایران به ویژه کسانی که در انقلاب شرکت کردند خاطره 25 سال دخالت قیم مآبانه آمریکا را که از 28 مرداد 32 آغاز شد و تا سال 57 ادامه یافت در حافظه خود داشتند. مردم می دانستند که به ویژه در 25 سال قبل از پیروزی انقلاب، آمریکا بیش از هر قدرت دیگری به استقلال ایران صدمه زده است.

نماینده مردم تهران گفت: نمونه بارز دخالت آمریکا احیای کاپیتولاسیون یا همان حق مصونیت کنسولی در ایران بود.

حداد عادل افزود: کاپیتولاسیون قاعده ظالمانه استعماری بود که در قرن نوزدهم استعمارگران در کشورهای استعمارزده حاکم کردند و بعد از آنکه استعمار ضعیف شد بسیاری از کشورها از جمله ایران چند ده سال پیش این قانون را لغو کرده بودند.

سخنران مراسم یوم الله 13 آبان اضافه کرد: آمریکایی ها دوباره در سال 1343 به شاه فشار آوردند و این قانون تصویب شد که طبق آن مستشاران نظامی آمریکا که در ایران بودند از محاکمه در دادگاه های ایران مصون شدند.

حداد عادل گفت: طبق این قانون اختیار محاکمه مستشاران آمریکایی در صورت ارتکاب جرم از دست قوه قضاییه ایران بیرون بود و این بازگشتی به دوران استعماری قرن نوزدهم محسوب می شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اعتراض بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تصویب این قانون، افزود: امام راحل در سال 43 در برابر این ظلم آشکار به فریاد درآمدند و فرمودند: " قلبم در فشار است" و کاپیتولاسیون را محکوم کردند.

وی ادامه داد: حضرت امام فریاد استقلال طلبی را بلند و ملت ایران را بیدار کردند.

حداد عادل تصریح کرد: امام راحل پس از سخنرانی تاریخی خود، در سیزده آبان سال 1343 به ترکیه و سپس به عراق تبعید شدند و این نخستین مناسبت سیزده آبان بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: سیزده آبان 1357 نیز روزی بود که دانش آموزان به یاد سالروز تبعید امام در دفاع از استقلال کشور تظاهرات کردند و به دانشگاه تهران آمدند و در آنجا دژخیمان پهلوی دانش آموزان را به گلوله بستند.

سخنران مراسم یوم الله 13 آبان گفت: بعدها از اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمد، معلوم شد که 11 آبان همان سال یعنی دو روز قبل از کشتار دانش آموزان ، سفرای آمریکا و انگلیس با شاه دیدار داشتند و به او توصیه کردند با تظاهرکنندگان برخورد کند.

نماینده مردم تهران در پایان سخنان خود تصریح کرد: 13 آبان 57 و شهادت دانش آموزان منشاء بیداری ملت ایران شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"