کد خبر: ۷۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۸۷

معاون برنامه ريزي وزير نفت با اعلام اينکه مجموع ذخاير قابل برداشت نفت کشور 138 ميليارد بشکه است تصريح کرد: با روند برداشت کنوني تا 70 سال آينده نفت داريم.

اکبر ترکان در بيست و پنجمين گردهمايي صنعتي کميته ملي انرژي با موضوع هدفمند سازي يارانه هاي انرژي، هدفمند کردن يارانه ها را ضروري دانست وگفت: تحقق اهداف چشم انداز با روند موجود غيرممکن است و بايد پرداخت يارانه ها هدفمند شود.

ترکان با اشاره به سوخت ارزان صنعت در کشور گفت: در برخي کشورها، بخش صنعت با سوخت گران، کالاهاي ارزان توليد مي کند اما صنعتگران در کشور ما با سوخت ارزان نمي توانند رقيب آنها شوند.

ترکان به پرداخت يارانه ها اشاره کرد و گفت: دولت امسال 116 ميليارد و32 ميليون دلار يارانه حامل هاي انرژي پرداخت کرده است که بيشترين آن به دهک پردرآمد جامعه رسيده است .

معاون برنامه ريزي وزير نفت ادامه داد: يارانه هايي که سالانه به دهک دهم جامعه تعلق مي گيرد 10 برابر دهک اول جامعه است.

وي با اشاره به اينکه هدفمند کردن يارانه ها ابزار قيمتي است اما متناسب با آن بايد از ابزارهاي غير قيمتي نيز استفاده شود گفت: ارتقاي فن آوري، اصلاح فرهنگ و آموزش مصرف درست از جمله ابزارهاي غيرقيمتي است.

ترکان درباره ميزان مصرف سوخت در بخش حمل و نقل گفت: مصرف سوخت از سال 55 تاکنون 3 ونيم برابر شده است که متاثر از قيمت آن است.

وي درباره مصرف انرژي خانگي نيز گفت: مصرف انرژي از معادل 100 ميليون بشکه نفت خام در برنامه اول توسعه به 400 ميليون بشکه در برنامه چهارم توسعه رسيده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"