کد خبر: ۷۲۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به گزارش خبرخودرو، یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی با اشاره به چالش کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار عنوان کرد: خودروهای چینی در حالی با قیمت های بسیار بالا و عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی به بازار ایران عرضه می شوند که تامین قطعات این خودروها در اغلب کشورهای دنیا توسط شرکت سازنده صورت گرفته و پس از پایان دوره گارانتی نیز قطعات از طریق بازار افترمارکت تامین می شوند.

به گزارش خبرخودرو، یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی با اشاره به چالش کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار عنوان کرد: خودروهای چینی در حالی با قیمت های بسیار بالا و عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی به بازار ایران عرضه می شوند که تامین قطعات این خودروها در اغلب کشورهای دنیا توسط شرکت سازنده صورت گرفته و پس از پایان دوره گارانتی نیز قطعات از طریق بازار افترمارکت تامین می شوند.

نوید حبیبی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرواظهار داشت: شرکت های مونتاژ کننده خودرو علی رغم امکان تامین قطعات اما به دلیل عدم تضمین منافع خود و یا از آنجا که واردات قطعات سی کی دی سود بیشتری برای آنها به همراه دارد، از رانت موجود سوء استفاده کرده و طی دو سال گذشته در واردات قطعات یدکی خودروهای چینی کوتاهی کرده اند.

وی با اشاره به معافیت خودروسازان مونتاژکار از پرداخت سود بازرگانی واردات قطعات افزود: این در حالی است که فرآیند تخصیص ارز و ثبت سفارش توسط شرکت های واردکننده قطعات یدکی خودروهای چینی بسیار دشوار و زمانبر است و واردات این قطعات توسط تجار با توجه به سقف تخصیص ارز به سختی انجام می شود.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی ادامه داد: از طرف دیگر شرکت های مونتاژکننده خودرو با توجه به پایین تیراژ خودروهای چینی به بازار افترمارکت ورود نکرده و از این رو با کمبود و افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار مواجه هستیم. کمااینکه سال گذشته شاهد بودیم که نرخ قطعات یدکی خودروهای چینی گران تر از قطعات خودروهای ژاپنی و کره ای برای مصرف کننده شده و شرکت مونتاژ کننده خودرو نیز در ارائه خدمات گارانتی کوتاهی کردند.

حبیبی یادآور شد: هر گونه اهمال کاری در ارائه خدمات پس از فروش خودرو متوجه وزارت صمت است چراکه نظارت مناسبی بر نحوه خدمات پس از فروش خودروسازان مونتاژکار نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خودروهای چینی در حالی با قیمت های بسیار بالا و عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی به بازار ایران عرضه می شوند که در اغلب کشورهای دنیا قطعات این خودروها توسط شرکت سازنده تامین شده و پس از پایان دوره گارانتی نیز قطعات از طریق بازار افترمارکت تامین می شوند. مضاف بر اینکه گارانتی خودروهای چینی در بازارهای جهانی بین 5 تا 10 سال است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"