کد خبر: ۷۱۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: علی رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما مادامی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف کننده است را حل نکنیم، پایان زیان دهی در شرکت های خودروسازی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: علی رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما مادامی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف کننده است را حل نکنیم، پایان زیان دهی در شرکت های خودروسازی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به شرایط بسیار حساس صنعت و بازار خودرو عنوان کرد: رشد زیان انباشته در شرکت های خودروسازی و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم در بازار خودرو، صنعت خودروسازی را در وضعیت خاصی قرار داده است.

وی افزود: علیرغم ضرورت جلوگیری از افزایش زیاندهی خودروسازان از طریق واقعی سازی قیمت خودرو اما باید توجه کرد امروز مصرف کننده واقعی علیرغم نیازی که به خودرو دارد اما توان خرید ندارد و طبیعی است مصرف کننده ای که پراید را تا چند سال پیش با 20 میلیون تومان خریده امروز قدرت خرید اطلس با قیمت 400 میلیون تومان را ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: البته افزایش چند برابری قیمت خودرو در سالهای اخیر متوجه خودروسازان نیست چراکه این معضل نه تنها در صنعت خودرو بلکه بر کلیه صنایع حاکم بوده و در واقع رشد هزینه های تولید قطعات و خودرو و نبود بهره وری در صنعت خودرو موجب افزایش بهای خودرو در سالهای اخیر شده است.

ابراهیمی نژاد رفسنجانی در ادامه به نوسانات نرخ ارز به عنوان عاملی موثر بر قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر تولید خودرویی به عنوان مثال دو هزار دلار ارزبری دارد، خودروساز نمی تواند خودرویی را یک روز با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان و روز دیگر با نرخ 43 هزار تومان تولید کرده با قیمت دستوری به بازار عرضه کند.

وی مقایسه خودروهای داخلی و خارجی با وجود قیمت دستوری خودرو در کشور را قیاس مع الفارق عنوان و تصریح کرد: سنجش دلاری قیمت خودروهای داخلی و خارجی در شرایطی که خودروسازان ما به بازارهای خارجی دسترسی نداشته و امکان صادرات محصولات خود را ندارند و همچنین با توجه به درآمد بالای نیروی کار در دنیا در حالی که هزینه های دستمزد نیروی انسانی در کشور ما مورد سرکوب قرار گرفته است عملا صنعت خودرو کشور را دچار بحران خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: علی رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما تا زمانی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف کننده است را حل نکنیم، جبران زیان انباشته خودروسازان که دو شرکت خودروساز بزرگ را دچار بحران کرده است به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

ابراهیمی نژاد رفسنجانی اذعان داشت: دولت با یک بام و دو هوا نمی تواند مسأله زیاندهی در شرکت های خودروسازی را رفع کند زیرا با جبران زیاندهی، قدرت خرید مصرف کننده بیش از پیش کاهش یافته و به تبع با افت تیراژ تولید خودرو در کارخانجات خودروسازی مواجه خواهیم شد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: مسأله ای که هم اکنون حائز اهمیت است مدیریت همزمان تیراژ و قیمت خودرو است و برای مدیریت تیراژ باید به بازار محصول نیز توجه داشته باشیم چراکه بازار بسیاری از خودروها را از دست داده ایم.

هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: علی رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما مادامی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف کننده است را حل نکنیم، پایان زیان دهی در شرکت های خودروسازی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به شرایط بسیار حساس صنعت و بازار خودرو عنوان کرد: رشد زیان انباشته در شرکت های خودروسازی و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم در بازار خودرو، صنعت خودروسازی را در وضعیت خاصی قرار داده است.

وی افزود: علیرغم ضرورت جلوگیری از افزایش زیاندهی خودروسازان از طریق واقعی سازی قیمت خودرو اما باید توجه کرد امروز مصرف کننده واقعی علیرغم نیازی که به خودرو دارد اما توان خرید ندارد و طبیعی است مصرف کننده ای که پراید را تا چند سال پیش با 20 میلیون تومان خریده امروز قدرت خرید اطلس با قیمت 400 میلیون تومان را ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: البته افزایش چند برابری قیمت خودرو در سالهای اخیر متوجه خودروسازان نیست چراکه این معضل نه تنها در صنعت خودرو بلکه بر کلیه صنایع حاکم بوده و در واقع رشد هزینه های تولید قطعات و خودرو و نبود بهره وری در صنعت خودرو موجب افزایش بهای خودرو در سالهای اخیر شده است.

ابراهیمی نژاد رفسنجانی در ادامه به نوسانات نرخ ارز به عنوان عاملی موثر بر قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر تولید خودرویی به عنوان مثال دو هزار دلار ارزبری دارد، خودروساز نمی تواند خودرویی را یک روز با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان و روز دیگر با نرخ 43 هزار تومان تولید کرده با قیمت دستوری به بازار عرضه کند.

وی مقایسه خودروهای داخلی و خارجی با وجود قیمت دستوری خودرو در کشور را قیاس مع الفارق عنوان و تصریح کرد: سنجش دلاری قیمت خودروهای داخلی و خارجی در شرایطی که خودروسازان ما به بازارهای خارجی دسترسی نداشته و امکان صادرات محصولات خود را ندارند و همچنین با توجه به درآمد بالای نیروی کار در دنیا در حالی که هزینه های دستمزد نیروی انسانی در کشور ما مورد سرکوب قرار گرفته است عملا صنعت خودرو کشور را دچار بحران خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: علی رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما تا زمانی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف کننده است را حل نکنیم، جبران زیان انباشته خودروسازان که دو شرکت خودروساز بزرگ را دچار بحران کرده است به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

ابراهیمی نژاد رفسنجانی اذعان داشت: دولت با یک بام و دو هوا نمی تواند مسأله زیاندهی در شرکت های خودروسازی را رفع کند زیرا با جبران زیاندهی، قدرت خرید مصرف کننده بیش از پیش کاهش یافته و به تبع با افت تیراژ تولید خودرو در کارخانجات خودروسازی مواجه خواهیم شد

این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: مسأله ای که هم اکنون حائز اهمیت است مدیریت همزمان تیراژ و قیمت خودرو است و برای مدیریت تیراژ باید به بازار محصول نیز توجه داشته باشیم چراکه بازار بسیاری از خودروها را از دست داده ایم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"