کد خبر: ۶۹۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

یک مشاور کنکور با بیان اینکه داوطلبان برای دیدن تراز و رتبه، هیچ عجله‌ای نداشته باشند و آرامش خود را حفظ کنند، گفت: متاسفانه برخی از افراد و موسسات از نگرانی و استرس خانواده‌ها و بچه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و برای اینکه رتبه داوطلب را مشخص کنند هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کنند.

مجتبی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام نتایج کنکور سراسری و در پیش بودن روند انتخاب رشته داوطلبان، اظهار کرد: هر چند وجود مشاور برای انتخاب رشته دانشگاهی به خودی خود ضروری نیست اما بهتر است داوطلبان برای انتخاب رشته از کسی که در این خصوص مطلع است، مشاوره بگیرند.

وی با بیان اینکه داوطلب بدون شک باید در انتخاب رشته از تجربه‌های مشاور، خانواده و دوستان استفاده کند، افزود: یک فرد در مسیر زندگی خود با انتخاب‌های مختلفی روبه‌رو است و یکی از آن‌ها انتخاب رشته تحصیلی است که با شغل و آینده وی ارتباط تنگاتنگی دارد. داوطلب برای انتخاب رشته باید سه مولفه را در نظر بگیرد؛ بازار کار، علاقه و استعداد توانایی تحصیلی. وقتی یک داوطلب به رشته ریاضی علاقه ندارد مطمئنا نمی‌تواند در رشته‌های مهندسی هم موفق باشد بنابراین نمی‌توان یکی از این سه مولفه را حذف کرد و گفت که تنها علاقه مهم است و بازار کار و توانایی را در نظر نگرفت.

برای دیدن تراز و رتبه، عجله نکنید

این مشاور تحصیلی عنوان کرد: در حال حاضر تنها نمره علمی داوطلبان کنکور اعلام شده است؛ به داوطلبان توصیه می‌شود که برای دیدن تراز و رتبه، هیچ عجله‌ای نداشته باشند و آرامش خود را حفظ کنند. متاسفانه برخی از افراد و موسسات از نگرانی و استرس خانواده‌ها و بچه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و برای اینکه رتبه داوطلب را مشخص کنند هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر حفظ آرامش تا اعلام نتایج نهایی، گفت: هنوز هیچ رتبه و ترازی از سوی سازمان سنجش اعلام نشده و تنها نمره علمی اعلام شده است. در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که رتبه علمی و تراز را تخمین می‌زند پس داوطلبان صبر داشته باشند تا نتایج رسمی اعلام شوند.

احمدی در خصوص تخمین رشته انتخابی بر اساس رتبه و نمره علمی، یادآور شد: این ترازها و رتبه‌ها بر اساس تجربه رتبه‌های سال‌های گذشته است و موسسات بر اساس رتبه‌ها و نتایج داوطلبان سال‌های گذشته حساب می‌کنند که با چه رتبه‌ای چه رشته‌ای می‌توان قبول شد؛ البته چندان نمی‌شود به این تخمین‌ها استناد کرد زیرا شرایط امسال متفاوت است. این تخمین‌ها در یک چارچوب کلی است و تا حدودی می‌توان از آن استفاده کرد.

پشت کنکور بمانیم یا نه؟

وی در خصوص تصمیم‌گیری داوطلب برای پشت کنکور ماندن در صورت کسب نکردن نمره مناسب، گفت: تصمیم پشت کنکور ماندن فرآیندی است که براساس شرایط تحصیلی، روحی، توانایی، وضعیت خانواده و داشتن انگیزه و ثبات در برنامه‌ریزی گرفته می‌شود.

این مشاور تحصیلی عنوان کرد: پیش‌نیازهایی برای پشت کنکور ماندن نیاز است. به عنوان نمونه فردی داوطلب رشته تجربی است اما فیزیک و زیست ضعیفی دارد؛ چنین داوطلبی برای بهتر شدن وضعیت درسی باید هزینه کند و کلاس برود تا بتواند وضعیت درس‌هایی که در آن‌ها ضعف دارد را بهتر کند. چنین داوطلبی برای پشت کنکور ماندن باید وضعیت اقتصادی خانواده را نیز در نظر بگیرد و در کنار این‌ها، ببیند انگیزه و توانایی کافی دارد که ۱۲ ماه به صورت منظم و بر اساس برنامه درس بخواند؟

وی افزود: البته این‌ها بحث‌های کلی است و داوطلب باید وضعیت خود را همه‌جانبه بررسی و بعد نتیجه‌گیری کند که پشت کنکور بماند یا نه.  

برچسب ها: کنکور ، رتبه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"