کد خبر: ۶۹۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

عربستان سعودی در تلاش است تا به شراکت سه‌جانبه انگلیس، ژاپن و ایتالیا پیرامون «پروژه جت جنگنده نسل جدید» که در ماه دسامبر امضا شد، بپیوندد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، درحالیکه انگلیس و ایتالیا نسبت به درخواست و عضویت عربستان سعودی تمایلی نشان داده‌اند اما ژاپن قویا با این ایده مخالف و موضع خود را صراحتا به آن دو کشور اعلام کرده است.

«برنامه جهانی رزم هوایی» یا همان GCAP که به دنبال ارائه یک هواپیمای جنگی بسیار پیشرفته و قابل صادرات تا سال ۲۰۳۵ است، به عنوان پیشرفت چشمگیری برای هر سه کشور امضاکننده تلقی شده است؛ به‌خصوص برای ژاپن که از قدیم صادرات دفاعی را محدود کرده بود و هرگز در برنامه‌ای با چنین مقیاس و پیچیدگی همکاری نکرده بود.

طبق گفته مقاماتی در لندن و توکیو، تلاش عربستان سعودی جهت پیوستن به این پروژه و تبدیل آن به یک شراکت چهار گانه، در هفته‌های اخیر به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است. همچنین درخواست مستقیمی به دولت ژاپن در ماه ژوئیه هنگامی که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جده دیدار کرد، مطرح شد.

بنا به گفته افراد آگاه، مشارکت عربستان سعودی در این پروژه احتمالا یک مشارکت مالی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت؛ پروژه‌ای که هزینه‌های آن میلیاردها دلار تخمین زده شده است.

یک مقام ارشد دفاعی انگلیس گفت: عربستان سعودی یکی از شرکای استراتژیک بریتانیا محسوب می‌شود و وزارت دفاع بریتانیا نسبت به تعمیق همکاری درخصوص پروژه GCAP تمایل دارد. ما عربستان سعودی را به عنوان شریک کلیدی در این برنامه جنگی در نظر می‌گیریم و برای اطمینان از پیشرفتی قوی در زمان زودتر همکاری می‌کنیم.

اگرچه انگلیس و ایتالیا از مشارکت عربستان سعودی استقبال می‌کنند اما مقامات ژاپنی می‌گویند اضافه شدن عربستان سعودی به این پروژه، گفت‌وگوها را پیچیده‌تر خواهد کرد. همچنین براساس افراد آگاه به این مسئله، گفت‌وگوها و رایزنی با عربستان سعودی جهت ورود به این پروژه همچنان در مراحل اولیه متوقف شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"