کد خبر: ۶۸۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت، مقام‌های ایالات متحده در حال بررسی و گفت‌وگو درباره استفاده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه توسط غرب برای بازسازی اوکراین هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در جریان سخنرانی در نشست همکاری آمریکا-اوکراین در واشنگتن گفت: وقتی درگیری بین مسکو و کی‌یف پایان بگیرد، واشنگتن قصد دارد تا برنامه بازسازی گسترده‌ای را برای اوکراین آغاز کند که هم برای بازسازی شهرها و روستاهاست و هم تامین یک قدرت نظامی، زیرساخت انرژی پاک‌تر و نهادهای قدرتمندتر دولتی که بتوانند با فساد، سخت‌تر و موثرتر مقابله کنند.

وی افزود: براساس برآوردهای بانک جهانی بازسازی اوکراین در یک بازه زمانی ۱۰ ساله ۴۱۱ میلیارد دلار هزینه در پی دارد. در این میان، ما در حال بررسی این مساله هستیم که مطمئن شویم روسیه به پرداخت تمامی خسارت‌ها و خرابی‌هایی که به اوکراین وارد کرده، کمک می‌کند.

این مقام مسئول وزارت خارجه آمریکا همچنین از حمایت کنگره و وزارت دادگستری بابت اختیار جدید در استفاده از دارایی‌های مصادره‌ای الیگارش‌های روسیه برای کمک به بازسازی اوکراین قدردانی کرد.

نولاند همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوها درباره ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه که آمریکا و متحدانش آن را برای بازسازی اوکراین مسدود کرده‌اند، در جریان است.

روز پنجشنبه روزنامه «دی ولت» چاپ آلمان پس از بررسی اسناد داخلی منتشر نشده توسط کمیسیون اروپایی اعلام کرد که بروکسل به این نتیجه رسیده که در نهایت باید دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را پس از پایان جنگ اوکراین برگرداند.

دارایی‌های خارجی بانک مرکزی روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا پس از آغاز حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مسدود شد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این اقدام را «دزدی آشکار» توصیف و غرب را به «بازگشت به سرمایه‌داری راهزنی و وحشی دوران تب طلا» در قرن ۱۹ متهم کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"