کد خبر: ۶۷۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۸ دی ۱۴۰۱

تهران- ایرنا - اتحادیه اروپا و ناتو با انتشار اعلامیه مشترک علیه چین برای نخستین بار در سندی رسمی در برابر گسترش نفوذ چین ابراز نگرانی کردند، باوجود این کشورهای اروپایی همچنان ترجیح می دهند به چین به عنوان شریکی برای ادامه همکاری و مذاکره نگاه کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، از زمان آشوب در اروپای شرقی که منجر به فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی شد ناتو که محصول جنگ سرد است زاییده و بدنبال کسب مشروعیت برای موجودیتش شد. در این میان واشنگتن که رهبری ناتو را به عهده دارد از این سازمان به عنوان ابزاری برای حفظ و گسترش هژمونی و تسلط خود استفاده کرده است. از سوی دیگر آمریکا باید به وظایف خود به عنوان تامین کننده امنیت عمومی این محصولش عمل کند و منافع خود را برای نیازهای امنیتی اعضای ناتو الزام آور کند. بنابراین همواره در پی یافتن " دشمن " هایی برای حفظ توسعه و پیشرفت ناتو است. پس از فروپاشی بزرگترین دشمنش یعنی شوروی، بحران مشروعیت این نهاد آغاز شد. در نتیجه لازم بود تغییراتی برای بقای آن صورت بگیرد.

در بیشتر اسناد ناتو درباره مفاهیم استراتژیک، شوروی یا روسیه به عنوان دشمن برچسب خورده بود. در فهرست مفاهیم استراتژیک سال ۲۰۲۲ ناتو، روسیه به عنوان "اصلی ترین و مستقیم ترین تهدید برای ائتلاف" شناخته شده است که موجب بی ثباتی و خطری برای صلح در منطقه اروپا- منطقه آتلانتیک است و چین به عنوان " چالشی سیستماتیک " نام برده شده است.

اکنون به نظر می رسد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قصد دارد به سمت منطقه هند- اقیانوسیه و حتی تمام دنیا چرخش داشته باشد. اما بیشتر کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۲ از چرخش ناتو و اقداماتی که چین را هدف بگیرد استقبال نکردند. اولین دلیل این است که با این تغییرات ناتو باید به سوی منطقه آسیا- اقیانوسیه برود که مشخصا به نفع آمریکاست. چرا که آمریکا می خواهد از ناتو به عنوان ابزاری در برابر گسترش نفوذ چین در این منطقه استفاده کند. دولت جو بایدن برعکس دولت جمهوری خواه پیشین که با چین تعامل می کرد، در تلاش برای یکپارچه کردن متحدانش علیه چین است.

باوجود این کشورهای اروپایی به شکل کامل از واشنگتن جهت استفاده ناتو در برابر چین حمایت نمی کنند. بدون صرف هزینه های نظامی کافی ناتو نمی تواند جاه طلبی خود را در چرخش به سوی آسیا-اقیانوسیه پیش ببرد و فهمیدند که این چرخش بیشتر با منافع آمریکا همسو است تا با منافع کشورهای اروپایی.

از سوی دیگر اروپایی ها ترجیح می دهند ناتو در خاک اروپا مستقر باقی بماند تا فعالانه به مسائل مرتبط با روسیه واکنش و پاسخ دهد و به ساختار مکانیسم امنیتی اروپا رسیدگی کند. اجماع مشخص در این خصوص هم در کشورهای شرقی و هم غربی اروپا وجود دارد که نمی خواهند ناتو از اروپا خارج شود و به منطقه آسیا-اقیانوسیه برود. بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان مخالف رفتار تقابلگرایانه در برابر چین هستند و معتقدند استراتژی متوازن تری باید بوجود بیاید تا منافع اروپاییان تامین شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"