کد خبر: ۶۷۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۱ دی ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا محدودیت‌های جدیدی بر صادرات فناوری به گروه شبه‌نظامی «واگنر» وضع کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، آلن استوز معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعتی و امنیتی بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه واگنر یکی از بدنام‌ترین سازمان‌های مزدور در دنیاست که فعالانه مرتکب جنایت و نقض حقوق بشر در اوکراین می‌شود.

وی افزود: امروز ما به بازیگران غیردولتی که ابزار بی‌رحمی در دست ارتش متزلزل پوتین شده‌اند، این پیام روشن را می‌رسانیم که وزارت بازرگانی هیچ تعللی برای اقدام علیه آنها نخواهد کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ گروه واگنر را به فهرست سیاه تجاری خود اضافه کرده بود و اکنون بعنوان یک کاربر ابزارهای نظامی شناخته شده و دسترسی آن به فناوری‌های که تجهیزات نظامی آمریکا در آنها بکار رفته باشد، محدود می‌شود.

این اقدام بعنوان نشانه حمایت از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که به آمریکا سفر کرده، در نظر گرفته شده است.

آمریکا تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات و سایر کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار داده و روسیه را نیز به دلیل جنگ اوکراین تحت تحریم‌های گسترده قرار داده است.

به نوشته رویترز، گروه واگنر یک مقاطعه‌کار نظامی خصوصی است روابط نزدیکی با کرملین دارد. این گروه در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و غربی‌ها می‌گویند که نیروهای واگنر در مناطقی از اوکراین از جمله در شهر باخموت در درگیری‌ها مشارکت دارند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"