کد خبر: ۶۷۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱

لندن – ایرنا – دولت ریشی سوناک در پی مشکلات عمیق اقتصادی در انگلیس که رکورد شاخص های مالی در این کشور را معکوس کرده است تصمیم گرفت تا متمم بودجه را که قرار بود دوشنبه هفته آینده به مجلس ارائه شود، سه هفته به تعویق بیندازد.

به گزارش ایرنا، این تصمیم روز چهارشنبه در نخستین جلسه اعضای دولت انگلیس اتخاذ و اعلام شد. در این جلسه ریشی سوناک بر اساس بیانیه‌ای که یک نسخه آن از سوی دفتر نخست وزیری منتشر شد گفت که ثبات اقتصادی و پایداری مالی در مرکز مأموریت دولت خواهد و این امر مستلزم تصمیمات بسیار دشواری است.

بر این اساس جرمی هانت وزیر دارایی و ریشی سوناک توافق کردند که با توجه به آشفتگی اوضاع مالی و اقتصادی کشور، ارائه متمم بودجه به ۱۷ نوامبر موکول شود.

وزیر دارایی انگلیس رسیدن به تصمیمات درست اقتصادی را مهم توصیف کرد و گفت که در این حد فاصل، زمان لازم برای تایید تصمیمات اقتصادی در کابینه وجود دارد. هانت با بیان اینکه دولت از تلاش بانک مرکزی انگلیس برای کاهش نرخ تورم حمایت می‌کند عنوان کرد که با رئیس بانک مرکزی درباره برنامه اقتصادی دولت رایزنی کرده است.

هانت هفته پیش با صدور بیانیه‌ای تصمیمات اقتصادی دولت سابق را که برپایه معیارهای بازار آزاد و نظام سرمایه‌داری اتخاذ و موجب بروز مشکلات عمیق اقتصادی شده بود را لغو کرد. او قرار بود سند کامل متمم بودجه را ۳۱ اکتبر ارائه دهد که با استعفای لیز تراس از مقام نخست وزیری و تصمیم امروز دولت جدید، به تاخیر افتاد.

اوضاع اقتصادی انگلیس بر اثر پیامدهای ناشی از برگزیت، همه‌گیری کرونا و برنامه اقتصادی جنجالی دولت سابق در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. شاخص تورم با افزایش پنج برابری به ۱۰.۱ درصد و ارزش پوند در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در نزدیک به ۴ دهه گذشته رسیده است.

بانک مرکزی انگلیس با اعلام اینکه کشور احتمالا در شرایط رکود قرار دارد، برای جلوگیری از تشدید اوضاع، نرخ بهره بین بانکی را که ارتباط مستقیمی با اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار در این کشور دارد افزایش داده و این وضعیت باعث بحران در بخش مسکن شده است.

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس که دیروز رسما سکان دولت را به دست گرفت، در نخستین نطق خود اعلام کرد: در حال حاضر کشور با یک بحران اقتصادی عمیق مواجه است. عواقب همه گیری کرونا هنوز ادامه دارد. جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین باعث بی ثباتی بازارهای انرژی و زنجیره تامین در سراسر جهان شده است.

وی برنامه اقتصادی دولت قبل را اشتباه خواند و گفت کارها برای اصلاح امور در دولت او بلافاصله آغاز خواهد شد. سوناک افزود: من ثبات و اعتماد اقتصادی را در مرکز دستور کار این دولت قرار خواهم داد. اما این به معنای تصمیمات دشوار در آینده خواهد بود.

بر اساس این گزارش، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس نیز در جریان جلسه امروز، اعضای دولت را در جریان آخرین وضعیت تحولات بین المللی قرار داد. همچنین وزیر کشور درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی به انگلیس گزارشی را ارائه کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"