کد خبر: ۶۵۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

نخست‌وزیر لهستان در مصاحبه‌ای تاکید کرد، کشورش از سفیر فرانسه خواسته تا درباره اظهارنظرهای اخیر امانوئل ماکرون و انتقادات از او توضیح دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه وله، دولت لهستان اعلام کرد، روز جمعه بعد از یک سری اظهارنظرهای "توهین‌آمیز" امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه علیه ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان در مصاحبه‌ای با نشریه لوپاریزین، سفیر فرانسه را فراخوانده است.

ماکرون در این مصاحبه بیان کرد، موراویتسکی "یک راست افراطی یهودستیز است که علیه دگرباشان ممنوعیت اعمال کرده است".

امانوئل ماکرون این اظهارنظرها را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فردا (یکشنبه) در فرانسه مطرح کرد که منجر به بروز یکی از معدود مناقشات دیپلماتیک میان دو کشور عضو اتحادیه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین شد.

لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان در توئیتر نوشت:‌ زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان، در نتیجه ارزیابی‌های رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با لوپاریزین تصمیم به احضار سفیر فرانسه در لهستان گرفت.

موراویتسکی پیشتر از تصمیم ماکرون برای برگزاری چندین گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انتقاد کرده بود.

ماکرون خاطر نشان کرد:‌ من مسئولیت کامل گفتگو با رئیس جمهور روسیه که به نام فرانسه با هدف اجتناب از جنگ و ایجاد یک معماری جدید برای صلح در اروپا در چند سال پیش انجام شد، به عهده می‌گیرم.

روز دوشنبه موراویتسکی در ضمن گفتگو با خبرنگاران، ماکرون را مخاطب قرار داد و پرسید: شما چند بار با پوتین مذاکره کرده‌اید و چه دستاوردی کسب کرده‌اید؟

موراویتسکی خاطر نشان کرد: ما با جنایتکاران بحث و مذاکره نمی‌کنیم. باید با جنایاتکاران به نبرد برخاست.

او در یک ارزیابی اشتباه عنوان کرد: هیچکس با هیتلر مذاکره نکرد. آیا شما با کسانی همچون هیتلر، استالین و پال پات (نخست وزیر اسبق کامبوج) مذاکره می‌کنید؟

ماکرون قبل از مصاحبه با لوپاریزین به شبکه تی.اف.۱ گفته بود که اظهارات موراویتسکی "بی‌اساس و فضاحت بار" هستند. ماکرون سپس اضافه کرد که موراویتسکی متعلق به یک "حزب راست افراطی حامی" مارین لوپن، رقیب انتخاباتی اصلی ماکرون است.

رای‌دهندگان فرانسوی فردا یکشنبه به منظور انتخاب رئیس جمهور کشورشان از بین ۱۲ کاندیدا در دور نخست این انتخابات به پای صندوق‌های رای می‌روند.

هر چند طبق نظرسنجی‌ها ماکرون بخت اول کسب بیشترین آراست، او در تلاش برای جدا دانستن خودش از مارین لوپن، رقیب احتمالی‌اش از جناح راست افراطی که حزب مورد حمایت مالی ولادیمیر پوتین قرار گرفته است.

لوپن تلاش داشته در طول کمپین انتخاباتی از پرداختن به موضوع پوتین، روسیه و جنگ اوکراین تا جای ممکن طفره برود تا احتمالا به این ترتیب بتواند رای حامیان اریک زمور، یک نامزد راست افراطی دیگر طرفدار روسیه را به خود اختصاص دهد اما در عین حال تمرکز سنگینی بر موضوع هزینه‌های زندگی و مسائل مربوط به آن در اروپا که اخیرا به سبب جنگ اوکراین بدتر شد، داشته است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"