کد خبر: ۶۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۹ آذر ۱۳۸۷

بسياري از جمله تعدادي از يهوديان معتقدند رئيس جمهور جديد امريكا كه با حمايت يهوديان خود را تا سمت رياست جمهوري بالا كشاند قبل از اينكه اولين رئيس جمهور سياهپوست آمريكا باشد، اولين رئيس جمهور يهودي آمريكا است.

به گزارش فارس، پايگاه خبري "شيكاگو جوئيش نيوز" در گزارشي به روابط بسيار خوب "باراك اوباما" رئيس جمهور جديد آمريكا با لابي يهوديان در آمريكا اشاره كرده است كه متن اين گزارش در ذيل آمده است.

خاخام "آرنولد ژاكوب وولف"،(Rabbi Arnold Jacob Wolf) خاخام قديمي‌ترين كنيسه يهوديان در شيكاگو و يكي از ليبرال‌هايي كه در منطقه هايد پارك ساكن بود، از طرفداران اوباما است. وي درباره اوباما مي‌گويد: اوباما به نوعي يك يهودي است. تفكر او يهودي است. حتي كاريزماي او جنبه يهودي دارد. من احساس مي‌كنم كه اوباما يكي از خود ما يهوديان است.

خاخام وولف مي‌افزايد: اوباما بخشي از دنياي يهود است.

"آبنر ميكوا" (Abner Mikva)، نماينده سابق شيكاگو در كنگره آمريكا، قاضي فدرال و مشاور "بيل كلينتون"، رئيس جمهور پيشين آمريكا در كاخ سفيد مي‌گويد "من معتقدم كه پس از پايان دوره "باراك اوباما"، رئيس جمهور جديد آمريكا، مردم خواهند گفت كه اوباما اولين رئيس جمهور يهودي آمريكا بود."

ميكوا كه به مدت چندين دهه يكي از شخصيت‌هاي قدرتمند دموكرات در سطح ايالتي و ملي بود، يكي از تحسين‌كنندكان سناتور اوباما در سال 1990 بود؛ زماني كه وي تلاش كرد اوباما را به عنوان يك دانشجوي بسيار خوب و رئيس نشريه "بازبيني قانون هاروارد" (Harvard Law Review) در دانشگاه هاروارد به خدمت بگيرد.

اما اوباما درخواست او را رد كرد و گفت كه قصد دارد به شيكاگو رفته و براي احراز سمت‌هاي دولتي تلاش كند.

از آن زمان تاكنون حمايت و پشتيباني ميكوا از نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست جمهوري كه سرانجام وي رئيس جمهور آمريكا شد، نوسان پيدا نكرده است. ميكوا يكي از يهوديان ذي‌نفوذ شيكاگو است كه از همان ابتدا از حاميان سرسخت اوباما بوده است.

يكي از ناظران با سابقه يهودي در صحنه سياسي كه نخواست نامش فاش شود گفت: يهودي‌ها اوباما را تا اينجا رساندند. هر زمان كه شما نگاه كنيد، يهودي‌ها حضور داشتند.

"جيمز بسر"، روزنامه‌نگار روزنامه آمريكايي "واشنگتن پست" در گزارشي در هفته‌نامه "نيويورك جوئيش ويك" نوشت كه اوباما به گونه‌اي عمل مي‌كند كه گويي كليدهاي خيابان "پنسيلوانيا 1600" در دستان يهوديان است. (كاخ سفيد در خيابان پنسيلوانيا 1600 واقع شده است).

"پاول گرين"، استاد دانشگاه "روزولت" و كارشناس با سابقه سياسي معتقد است: راي يهوديان به دليل ايالت‌هايي كه آنها حضور دارند، بسيار مهم است. در حالي كه يهوديان فقط 3 درصد جمعيت راي‌دهندگان را تشكيل مي‌دهند، راي‌ آنها سهم بيشتري را در مقايسه با تعداد راي‌هاي ساير گروه‌هايي كه در ايالت‌ها جمع شده‌اند، دارد.

لوين، مشاور اوباما گفت: اوباما مي‌خواهد كه مردم بدانند كه وي چه سابقه‌اي داشته و او چه قدر به يهوديان نزديك است.

اوباما در سال 2004 به خبرگزاري "جوئيش تلگراف" گفت: برخي از طرفداران سرسخت من از يهوديان در شيكاگو هستند.

اين گفته اوباما يك مبالغه نبود.

بنابراين گزارش، اوباما پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه "كلمبيا" براي اولين بار در سال 1985 به شيكاگو رفت و حدود سه سال به عنوان موسس يكي از انجمن‌ها فعاليت كرد. در سال 1988 اوباما شيكاگو را به مقصد دانشكده حقوق هاروارد ترك كرده و در همان سال "نيوتن مينو"( Newton Minow)، يك دلال قدرتمند يهودي دموكرات را ملاقات كرد. مينو به عنوان رئيس كميسيون ارتباطات مركزي "جان اف كندي"، رئيس جمهور سابق آمريكا مشغول به كار بوده و اكنون مشاور ارشد شركت "سيدلي آوستين" است.

"مارتا مينو"، دختر نيوتن مينو و استاد دانشگاه در دانشكده حقوق هاروارد بود. نيوتن مينو كه دختر خود را يهودي متعصب مي داند، گفت: مارتا در سال 1988 با من تماس گرفت و گفت كه بهترين دانشجوي وي مي‌خواهد تابستان خود را در شيكاگو بگذارند. مارتا از من خواست تا با او ملاقات كنم.

اوباما پس از ملاقات با نيوتن مينو به عنوان كارآموز در شركت سيدلي مشغول به كار شد. وي در اين شركت با "ميشل رابينسون" ملاقات كرده و اين دو با هم در سال 1992 ازدواج كردند. مينو دومين دوره كارآموزي را به اوباما پيشنهاد كرد و به او گفت كه وي در آن شركت يك شغل دائم خواهد داشت. اما اوباما پيشنهاد او را رد كرده و گفت كه قصد دارد در يك سمت دولتي يا سياسي مشغول به كار شود.

اما از آن زمان تاكنون مينو و همسرش رابطه نزديك و دوستانه‌اي را با زوج اوباما داشته و از آنها در زمينه سياسي حمايت كرده‌اند.

نيوتن مينو گفت: ما اوباما را به بسياري از دوستان خود معرفي كرده و حمايت‌هاي مالي بسياري را براي او جذب كرديم. اگر شما به دور و بر او نگاه كنيد دوستان يهودي بسياري را همراه او پيدا خواهيد كرد. اوباما ميانه بسيار خوبي را با يهوديان و ارزش ها و منافع آنها دارد.

وي معتقد است: برخي از يهوديان از هيلاري كلينتون در برابر اوباما در رقابت‌هاي انتخابات مقدماتي انتخاب رياست جمهوري آمريكا حمايت كردند. اين به اين دليل بود كه انها اوباما را به خوبي نمي‌شناختند. آنها مدت‌ها بود كه به كلينتون‌ها وفادار بودند و نكته اين نبود كه آنها درباره اوباما نگرشي منفي داشته باشند. در اصل آنها به جاي ديگري تعهد داشتند.

اوباما به همراه خانواده خود در "هايد پارك" شيكاگو سكني گزيد و سپس به عنوان يك سخنران معروف در دانشكده حقوق شيكاگو مطرح شد. آبنر ميكوا كه اوباما او را از دوراني كه در واشنگتن بود مي‌شناخت در آنجا تدريس مي‌كرد. اوباما و ميكوا در آنجا دوباره به هم نزديك شده و اوقات بيشتري را با هم گذارندند.

ميكوا گفت: ما در آن زمان با هم صبحانه و نهار خورده و با هم درباره بسياري از موضوعات به بحث و گفتگو نشستيم.

اوباما در سال 1992 با تعدادي از حاميان يهودي خود در آينده ملاقات كرد كه يكي از آنها "ديويد اكسلراد" معروف كه خبرنگار روزنامه "شيكاگو تريبون" و ديگري "هارولد واشنگتن"، مشاور ارشد شهرداران شيكاگو به همراه "ريچارد دلي"، استراتژيست اوباما از سال 2002 تاكنون بودند.

يكي از افراد پشت صحنه كه از ابتداي عمر سياسي اوباما نقش مهم يا مهم‌ترين نقش را ايفا كرده است، "بتيلو سالتزمن" (Bettylu Saltzman)، فعال ليبرال يهودي است كه پدرش در كابينه "جيمي كارتر"، رئيس جمهور سابق آمريكا به عنوان وزير اقتصاد ايفاي نقش كرد. "فليپ كلاتزنيك" (Philip Klutznick)، پدر بتيلو يكي از سران يهوديان بود كه نقش بسزايي را در برآورده كردن اهداف اسرائيل بازي كرد.

بتيلو كه در ستاد انتخاباتي بيل كلينتون نيز مشغول به كار بود، گفت: در آن زمان اين انديشه به ذهن من خطور كرد كه اوباما روزي رئيس جمهور خواهد بود. من به همسرم و بسياري از مردم ديگر گفتم كه او اولين رئيس جمهور سياهپوست آمريكا خواهد بود.

بتيلو اظهار داشت: من مطمئنا از كسي كه مخالف اسرائيل باشد حمايت نمي‌كنم. اوباما در تمام مسائل مرتبط با اسرائيل مواضع مطلوبي دارد. او در اين زمينه مانند هيلاري كلينتون و شايد محكمتر و پيشروتر از او است.

بتيلو سالتزمن از اوباما در انتخابات سنا در سال 1996 كه وي در آن برنده شد و همچنين در رقابت‌ براي كنگره در برابر "رابي راش" در سال 2000 كه وي در آن شكست خورد، حمايت كرد.

او سپس در سال 2002 اوباما را به گروهي از زنان در شيكاگو كه "بانواني كه نهار مي‌خورند" (Ladies Who Lunch) ناميده مي‌شد، معرفي كرد. بسياري از اعضاي اين گروه به حاميان اوباما تبديل شدند.

يك سال پس از آن بتيلو از اوباما خواست تا در راهپيمايي مخالف جنگ عراق كه سالتزمن خود آن را سازماندهي كرده بود، ‌سخنراني كند. سخنراني اوباما در آن تظاهرات بعدها معروف شده و به محور فعاليت هاي وي براي حضور در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري در آمريكا تبديل شد.

سالتزمن تاكنون وقت خود را براي اوباما و حمايت از او اختصاص داده است. وي گفت: سفر اوباما به اسرائيل قبل از انتخابات رياست جمهوري نشان داد كه او چقدر در اسرائيل مقبوليت دارد.

اوباما پس از اتمام كار خود در "پراجكت ووت" (Project Vote) در شركت حقوق مدني "ديويس،‌ ماينر، بارن‌هيل و گالاند" كه توسط "جودسون ماينر"( Judson Miner) مديريت مي شد مشغول به كار شد.

اوباما حدود 10 سال براي شركت ماينر كار كرد. زماني كه وي تصميم به شركت در رقابت‌هاي سنا گرفت، به صورت نيمه وقت براي اين شركت كار كرد.

او بعدها به دليل صرف بيشتر وقت براي سنا از شركت ماينر خارج شد. اما از آن زمان به بعد شركت ماينر كه اوباما زماني از كارمندان آن بود، يكي از حاميان مالي و غيرمالي اوباما بوده است.

اوباما زماني كه در شركت ماينر مشغول به كار بود با ليبرال‌هاي بسياري آشنا شد. وي همچنين به هنگام تصدي خود در مجلس سنا طرفداران زيادي از جمله "ايرا سيلورستاين"، سناتور ايالت "ايلينويز" و يهودي ارتدوكس پيدا كرد كه اين دو مدتي را در يك دفتر در "اسپرينگفيلد" سپري كردند.

سيلورستاين گفت كه قبل از ملاقات وي با اوباما، اوباما اطلاعات زيادي را از يهوديان ارتدوكس نداشت.

وي بارها با اوباما موضوع طرفداري از اسرائيل را مطرح كرد.

سيلورستاين اظهار داشت: من اوباما را مي‌شناسم و مي‌توانم شهادت بدهم كه او رويكردهايي به نفع اسرائيل دارد.

زماني كه اوباما براي حضور در سنا تلاش مي‌كرد، خاخام وولف كه در قديمي‌ترين كنيسه شيكاگو مشغول به فعاليت بود، حمايت‌هاي مالي قابل توجهي را براي اوباما جذب مي‌كرد.

همچنين اوباما در خويشاوندان خود تعدادي فرد يهودي دارد. خاخام "كيپرز فوني" در يكي از كنيسه‌ها در جنوب شيكاگو از خويشاوندان ميشل اوباما است. وي از حاميان اوباما براي شركت در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري در آمريكا بود. فوني همچنين با اوباما زماني كه او در سنا بود همكاري بسيار نزديكي را داشت.

فوني مي‌گويد: من معتقدم كه اوباما رابطه خوب و نزديكي با اسرائيلي‌ها و يهوديان دارد و اميدوارم كه يهوديان اين نكته را درك كنند كه آنها نبايد از اوباما بترسند.

"لستر كراون"، رئيس يكي از انجمن‌هاي يهودي است كه به واسطه نيوتن مينو با اوباما آشنا شد. وي نيز از آن زمان تاكنون يكي از حاميان اوباما بوده است. "جيمز كراون"، پسر لستر رئيس بخش مالي ستاد انتخاباتي اوباما در ايلينويز بود.

كراون گفت: من با اوباما بارها درباره اسرائيل صحبت كرده‌ام. او يكي از طرفداران سرسخت موضع دفاعي و امنيتي اسرائيل است.

وي كه قبل از ورود اوباما به عرصه سياست اوباما را مي‌شناخت، گفت: من مي‌دانم كه او كاملا طرفدار امنيت اسرائيل است.

همچنين اوباما "ژرميا رايت" (Jeremiah Wright)، كشيشي كه با او به مدت طولاني آشنا بود به دليل اظهارات ضد اسرائيلي محكوم كرده و روابط خود با او را قطع كرد.

"جك لوين"، يك وكيل امور بين‌الملل و از حاميان اوباما معتقد است: من با اوباما سال‌ها درباره موضوعات مختلف كار كرده‌ام. اوباما يكي از حاميان سرسخت اسرائيل بوده است.

وي مي‌افزايد: رهبران يهودي در شيكاگو با تمام وجود از اوباما حمايت مي‌كنند. ما مي‌دانيم كه او بهترين گزينه براي اسرائيل است.

"آلن سولو" (Alan Solow)، رئيس سابق شوراي روابط انجمن يهوديان كه سال‌هاست اوباما را مي‌شناسد، گفت: رويكرد كلي، بيانيه‌ها و راي‌هاي اوباما درباره اسرائيل نشان از موضع طرفدارانه او از تقويت روابط آمريكا-اسرائيل دارد. هيچ كسي نمي‌تواند اقدام خاصي را از اوباما بيابد كه ترديدهايي را درباره موضع او درباره اسرائيل بوجود آورد.

سولو افزود: وراي سياست خارجي، موضع‌هاي اوباما با اكثريت جامعه يهوديان مطابق است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"