|
به گزارش خبرخودرو، دبیر کانونهای انجمنهای صنفی حمل کالای کشور در خصوص دلایل افزایش قیمت کامیونهای کارکرده وارداتی گفت: بخشی از کامیونهای کارکرده وارداتی روانه نمایشگاهها شده و در اختیار دلالان قرار میگیرد که همین امر موجب افزایش قیمت آنها میشود.
احمد کریمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در پاسخ به این پرسش که هر زمان بحث واردات مطرح میشود، نفوذ دلالان موجب افزایش قیمتها شده و در نهایت همین امر ممکن است به شکست آن طرح بیانجامد، در خصوص افزایش قیمت کامیونهای سه سال کارکرده اروپایی که موجب نقض یکی از اهداف اولیه این طرح است، اظهار داشت: اگر نوسازی ناوگان تجاری کشور مبتنی بر واردات به شکل قانون و پروژه طراحی شده بود، قطعا تمام جوانب آن سنجیده میشد.
وی افزود: اکنون به جای اینکه دارنده ناوگان فرسوده به عنوان متقاضی، کامیونهای وارداتی را خریداری نمایند بخشی از این خودروهای سنگین تجاری روانه نمایشگاهها شده و در اختیار دلالان قرار میگیرد که همین امر موجب افزایش قیمت آنها میشود.
دبیر کانونهای انجمنهای صنفی حمل کالای کشور با اشاره به اینکه در خصوص این طرح صرفا به ابلاغ قانون بسنده شده، بدون اینکه شرایط اجرای آن فراهم شده باشد، گفت: از سوی دیگر مناسبات میان خریدار و واردکننده و همچنین مناسبات میان ارکان و مراجع مختلف نوسازی به نحوی تعریف و طراحی نشده که هر شخص و مرجعی حیطه وظایف خود را در بخش نوسازی بداند و این موضوع خریداران کامیونهای وارداتی را با مشکل مواجه نموده است.
کریمی در پایان در خصوص بررسی چالشهای ایجاد شده در راستای اجرای این طرح به برگزاری جلسهای در کمیسیون عمران مجلس با حضور سه تن از وزرا و نماینده انجمن حمل کالای کشور آن خبر داد و خاطرنشان کرد: اصل قانون نوسازی و واردات این کامیونها مورد تایید است و الزام به اجرای آن وجود دارد اما عدم موفقیت آن ناشی از ورود دلالان و عدم انجام وظایف به شکل صحیح از سوی مراجع مختلف بوده که امیدواریم به زودی به منظور خروج این طرح از وضعیت فعلی یک تصمیم جامع در این باره اتخاذ شود.