کد خبر: ۶۱۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت مدیره کانون حمل و نقل کالای کشوری ضمن انتقاد از وضعیت ناوگان حمل و نقل کالا بر نوسازی ناوگان در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی جاده ها تاکید کرد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت مدیره کانون حمل و نقل کالای کشوری ضمن انتقاد از وضعیت ناوگان حمل و نقل کالا بر نوسازی ناوگان در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی جاده ها تاکید کرد.

اسحاق نبی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: متاسفانه ناوگان حمل بار هیچ تفاوتی با سالهای گذشته نکرده و به دلیل عدم نوسازی ناوگان عمر آنها هر روز افزایش یافته و اکنون عمر متوسط آن بالای 25 سال است.

وی درباره آخرین وضعیت واردات کامیون های سه سال ساخت اروپایی به کشور بیان کرد: این کامیون ها در زمان افزایش قیمت ارز به ندرت وارد کشور شدند و به همین دلیل تاثیری بر حمل و نقل نگذاشت و اکنون نیز تا زمان کاهش قیمت ناوگان نوسازی آن مقرون به صرفه نیست.

عضو هیأت مدیره کانون حمل و نقل کالای کشوری در پاسخ به این سوال که دلیل عدم ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک چیست،گفت: مشکل عدم ترخیص کامیون های اروپایی به گمرک مربوط می شود اما وقتی عنوان می شود که هزار دستگاه اسکانیا سه سال ساخت وارد شده این تعداد در مقابل 380 هزار دستگاه ناوگان قابل مقایسه نیست و حتی به شرط ترخیص نمی تواند تاثیری بر حمل و نقل داشته باشد.

نبی نیا اظهار داشت: مسئولین باید در راستای صرفه جویی سوخت نسبت به نوسازی رایگان ناوگان اقدام کنند زیرا با نوسازی کامیون هایی مانند ماگ که از سال 1942 تا کنون در جاده هستند و مصرف سوخت بالای40 ،45 لیتر دارند می توان مصرف سوخت آنها به 15 ،20 لیتر کاهش داد و بدین ترتیب علاوه بر حفظ منافع راننده از هدرفت سرمایه ملی جلوگیری شده و ایمنی جاده ها نیز افزایش می یابد.

وی در خصوص نحوه تامین لاستیک، روغن و لوازم یدکی خودروهای کار و تجاری اذعان داشت: مشکل تامین لاستیک به طور کامل حل نشده اما با سهمیه بندی آرامش بیشتری به خود گرفته و در حال حاضر مشکل عمده قیمت بالا لاستیک است. راننده در گذشته لاستیک را از مغازه دار به صورت اقساطی می خرید اما الان باید به صورت حواله ای و نقد بخرد که نیازمند سرمایه است. به همین دلیل تعویض به موقع لاستیک برای راننده به صرفه نیست و در نتیجه ایمنی جاده ها به خطر می افتد. وضعیت روغن و لوازم یدکی نیز به همین شکل است.

عضو هیأت مدیره کانون حمل و نقل کالای کشوری درباره نرخ تن کیلومتر در سال جدید تشریح کرد: نرخ تن کیلومتر بین 30 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت اما افزایش آن تاثیری بر درآمد رانندگان و شرکت های حمل و نقل ندارد و تنها بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر گذار است. به عنوان مثال هنگامی که نرخ تن کیلومتر 30 درصد افزایش می یابد قیمت روغن و لاستیک 50 درصد افزایش پیدا می کند. بنده بر این عقیده هستم که به جای افزایش نرخ تن کیلومتر قیمت لوازم یدکی و روغن و لاستیک در سال را ثابت نگه دارند تا رانندگان بر اساس آن برنامه ریزی مشخصی برای ناوگان خود داشته باشند.

نبی نیا در پایان با اشاره به وضعیت بازار خودروهای سنگین عنوان کرد: قیمت خودروهای سنگین افزایش داشته و تعداد خودروهای صفر اندکی وارد ناوگان شده است. ضمن اینکه مالکان کامیون های فرسوده به دلیل قیمت بالا ناوگان قادر به تعویض و نوسازی آن نیستند. لذا سرمایه گذاری در ناوگان حمل و نقل مقرون به صرفه نیست.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"