کد خبر: ۶۱۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران از نحوه تامین قطعات خودروهای تجاری و چالش های ناشی از آن سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران از نحوه تامین قطعات خودروهای تجاری و چالش های ناشی از آن سخن گفت.

عبدالله خانعلی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درباره کمبود و افزایش قیمت قطعات خودروهای سنگین اظهار داشت: مساله این است که ما با کمبود قطعه در کشور مواجه نیستیم بلکه عده ای سودجو با هدف کسب سود بیشتر قطعات را احتکار کرده و با قیمت بیشتری می فروشند. ضمن اینکه قطعات یدکی مانند لاستیک سهمیه ای نیست و دولت در توزیع و فروش آن نقشی ندارد و کامیون داران قطعات مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کنند.

وی ادامه داد: ورود دولت در حوزه لاستیک نیز اشتباه بوده زیرا لاستیک های سیستم دولتی کیفیت مطلوبی ندارند و راننده ناچار است از سهمیه خود استفاده کرده و هر چه به او می دهند،بگیرد اما اگر لاستیک مانند قطعات یدکی آزاد باشد راننده از لاستیک با کیفیت استفاده می کند.

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران در پاسخ به این سوال که تقاضا برای قطعات نو یا استوک بیشتر است، گفت: کامیون های چینی به دلیل کیفیت پایینی که دارند قطعه استوک ندارد زیرا قطعه ای استوک است که قابلیت استفاده از آن روی خودرو دیگر وجود داشته باشد اما قطعات کامیون های چینی از این قابلیت برخوردار نیستند و بیشتر قطعات استوک مربوط به کامیون های اروپایی است که قطعات نو و استوک آن در بازار موجود است و راننده بسته به توان خود می تواند قطعه نو یا استوک بخرد.

خانعلی ادامه داد: متاسفانه قطعات تقلبی در بازار افزایش یافته و تشخیص قطعه اصلی و تقلبی دشوار است. به همین دلیل در مواقعی که قطعه اصلی موجود نیست راننده ناچار به خرید قطعه استوک می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا استفاده از قطعات تقلبی برای کامیون داران مشکل ساز نیست، گفت: قطعات تقلبی مانند هر قطعه دیگری تا زمانی که قابل استفاده باشد کار می کند. ضمن اینکه تشخیص از کار افتادگی قطعات مکانیکی کامیون راحت تر از قطعات برقی یا الکترونیکی- مکانیکی است و راننده هر زمانی که تشخیص خرابی قطعه را بدهد آن را تعویض می کند.

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران خاطرنشان کرد: قطعات پر مصرف مانند فیلتر روغن،فیلتر گازوئیل، فیلتر هوا ، سنسور گاز و قطعات موتوری مانند سرسیلندر و سوپاپ های تنظیم کننده باد در کامیون های برقی و بادی نسل جدید قطعاتی هستند که تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد. نیاز به تعویض این قطعات در کامیون های اروپایی به ندرت اتفاق می افتد و حداقل تا 600 الی 700 هزار کیلومتر نیازی به بازشدن موتور وجود ندارد.

خانعلی یادآور شد: از مسئولین انتظار داریم که اجازه دهند بازار راه خود را ادامه دهد چرا که تجربه نشان داده هر زمانی که دولت در بازار آزاد دخالت کرده بی نظمی به وجود آمده است. نظارت بر بازار بر عهده کسانی است که صفر تا صد آن را بر عهده بگیرند که این امر از اختیار دولت خارج است.

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران تصریح کرد: اگر دولت قصد دارد کاری برای ناوگان حمل و نقل و کامیون داران انجام دهد بهتر است نرخ تن کیلومتر را اصلاح کند و با تخلف های شرکت های حمل و نقل برخورد کنند. اگر راننده حق خود را تمام و کمال از شرکت حمل و نقل دریافت کند قادر به خرید قطعات با کیفیت نیز خواهد بود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"