کد خبر: ۴۹۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

تسنیم: محمد حمزه زاده، معاون سینمایی حوزه هنری، در جدیدترین مصاحبه خود از تحریم فیلم‌های سینمایی توسط این نهاد دفاع می‌کند و می‌گوید که در مورد برخی فیلم‌ها از جمله «50 کیلو آلبالو» اشتباهاتی رخ داد که این فیلم با تحریم حوزه هنری مواجه نشد. او همچنین معتقد است که سعید سهیلی و مصطفی کیایی از فیلمسازانی نیستند که بخواهند از درد مردم سوءاستفاده کنند و به همین دلیل «گشت 2» توسط این نهاد تحریم نشد. این مدیر سینمایی همچنین از تحریم فیلم «نهنگ عنبر» دفاع کرده است.

 
معاون سینمایی حوزه هنری: اشتباه کردیم «50 کیلو آلبالو» را نمایش دادیم!


نمایش «پنجاه کیلو آلبالو» اشتباه حوزه هنری بود

محمد حمزه زاده، درباره عدم تحریم برخی فیلم‌های سینمایی توسط حوزه هنری که در زمان اکران آنها با واکنش منفی برخی رسانه‌های اصولگرا هم مواجه شد به ما می‌گوید: «باید بگویم که برای ما قائل به امکانِ اشتباه در انتخاب باشید. ممکن است در انتخاب و تشخیصِ بعضی از مصادیقی که مدنظر ما بوده و اعلام کردیم برای بعضی از فیلمها اشتباه کنیم؛ مانند «پنجاه کیلو آلبالو». در شورای اکران، اعضا درباره این فیلم مذاکره کردند و تقریباً همه گفتند که فیلم بدی است و گفتیم که اکران نشود. اعضای شورای ما کارشناسان خودمان هستند و از سازمان و نهاد دیگری نیامده‌اند.  درباره «پنجاه کیلو آلبالو» این تصمیمی که شورا گرفت به درستی به بخش‌های پخش و نمایش منتقل نشد و ما هم غافلگیر شدیم. وقتی فیلم آمد روی پرده، در وهله اول سینماهای نمایش‌دهنده را تا حد ممکن کم کردیم. مدتی بعد هم که وزیر دستور توقیف فیلم را داد، اکران را متوقف کردیم.»

«نهنگ عنبر» ماجرای جوانی بود که نظام هر بلایی سرش می‌آورد!

او همچنین درباره عدم اکران فیلم «نهنگ عنبر» در سینماهای حوزه هنری اضافه کرد: «بعضی از فیلمها مانند «نهنگ عنبر1»، ماجرای یک جوانی است که تقریباً تمام دوران زندگی‌اش به انقلاب می‌خورد و رفته رفته در هر ایستگاهی از زندگی‌اش، این نظام یک بلایی سرش میآورد. چه دوره سربازی‌اش باشد که بدون آموزش او را می‌اندازند وسط جبهه، چه زمان گشت کمیته. یعنی واقعا نماینده نسلی بود که فیلم می‌گفت قربانی انقلاب شده است. ما هیچ اصلاحی به این فیلم ندادیم و گفتیم چنین فیلمی اصلاً قابل نمایش در سینماهای ما نیست و اکران نکردیم. اگر توجه کرده باشید در این فیلم حتی نیروهای ضابط قوه قضاییه همه بسیجی بودند.»

سعید سهیلی از درد مردم سوءاستفاده نمی‌کند

پس از اکران فیلم «گشت 2» در نوروز امسال، برخی از رسانه‌های اصولگرا خواهان تحریم این فیلم سینمایی در سینماهای حوزه هنری شدند، اما برخی سینماها از جمله پردیس آزادی، با دستکاری بنر تبلیغاتی آن، به اکران این فیلم سینمایی پرداختند. حمزه زاده در رابطه با اکران «گشت 2» می‌گوید: «در مورد فیلم «گشت 2» هم لازم است بگویم که کلاً آقای سعید سهیلی را فیلمسازی نمی‌دانم که بخواهد از درد مردم سوءاستفاده بکند. ایشان و آقای مصطفی کیایی یک نوع عدالت‌خواهی و نقد منصفانه و مصلحانه اجتماعی در فیلمهایشان وجود دارد.»

یک گروه 14 نفری در مورد نمایش فیلم‌های سینمایی در سینماهای حوزه تصمیم می‌گیرند

شاید برای بسیاری از مخاطبان فیلم‌های سینمایی این سوال به وجود بیاید که حوزه هنری چگونه تصمیم می‌گیرد که یک فیلم سینمایی را نمایش دهد. حمزه زاده در رابطه با این موضوع می‌گوید: «یک گروه 10 تا 14 نفره تمام فیلم‌ها را می‌بینند و راجع به آنها صحبت می‌کنیم و اگر دلالت کلی فیلم به این مواردی که گفتم نباشد و گروه به نتیجه برسد؛ باز هم با هم بحث میکنند و در نهایت ما آن فیلم را با یک اصلاحاتی برای اکران می‌فرستیم. تنها ملاحظه‌ای که نداریم؛ ملاحظه اقتصادی است و نیازی نیست برایش قسم بخورم. چون بسیاری از فیلمهایی که ما اکران نکردیم فیلمهای پرفروشی بودند. در حال حاضر فیلم «اکسیدان» با وجود این که تلقی ما بر پرفروش‌شدن فیلم بود و حتی امتیاز پخش نسخه ویدیویی آن را هم بخش ویدیویی ما خریده بود؛ کلا فیلم را کنار گذاشتیم. ما اصلا نگاه اقتصادی به فیلم‌ها نداریم و دلیلی ندارد داشته باشیم.»

پخش کننده «ویلایی‌ها» بی‌تدبیری کرد

حمزه زاده در ادامه از پخش کننده فیلم «ویلایی‌ها» انتقاد می‌کند و می‌گوید: «حرف مهم‌تر این است که بعضی از این فیلمها به خاطر مناسبات ناعادلانه اکران در زمان نامناسبی اکران می‌شوند. از دو تا فیلمی که ما اعتقاد داریم ناعادلانه و بیموقع اکران شد؛ یکی «ویلایی‌ها» بود. چرا «ویلایی‌ها» در اردیبهشت اکران می‌شود؟ برای اینکه می‌گوید اگر الان اکران نشود معلوم نیست دیگر چه وقتی اکران شود. می‌رود بین آن 34، 35 فیلمی که اصلا روی پرده را نمی بینند؛ پس به ناچار اردیبهشت را انتخاب می‌کنند. اردیبهشت برای فیلمی مثل «ویلایی‌ها» بدترین زمان است. چرا سینمادار باید تاوان بی‌تدبیری پخش‌کننده در انتخاب زمان اکران را بپردازد؟»

این شایعه است که برخی می‌گوید حوزه هنری فیلمی را تحریم کرد ولی پرفروش شد

این روزها تحریم حوزه هنری به یک ابزار تبلیغاتی برای فیلم‌های سینمایی تبدیل تبدیل شده است، حمزه زاده که خود قبول دارد برخی فیلم‌ها پس از تحریم حوزه هنری پر فروش شدند، در ادامه می‌گوید:«این شایعاتی که مثلا می‌گویند «حوزه، فیلم را تحریم کرد و فیلم پرفروش شد» را حداقل در چند فیلم دیدید که این‌طور نیست و این حرف‌ها کذب است. بسیاری از فیلمهایی را که چند ستاره سینمایی در آن حضور دارند ما اکران نکردیم و پرفروش هم نشد.»

شورای صنفی نمایش نسبت به تصمیمات حوزه هنری مقابله به مثل کرد

در سال گذشته، شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت که به فیلم‌های تحریمی حوزه هنری، دو هفته زمان اکران بیشتری دهد. حمزه زاده این تصمیم را مقابله به مثل شورای اکران با حوزه هنری عنوان می‌کند و می‌گوید:« آنها مقابله به مثل کردند. همه این بخششها از جیب سینمادارها است. از نظر سرمایه، سهمی که سینماداران به سینما می‌آورند؛ اصلاً قابل مقایسه با سهمی که تولیدکننده‌ها می‌آورند نیست. این روالی هم که گذاشتند و گفتند دو هفته بیشتر مهلت اکران میدهند؛ دو هفته بیشتر را دوباره از جیب سینمادارها می‌دهند. سینمادار بدبخت مجبور است که اگر فیلمی هم نمی‌فروشد آن را اکران کند. به خاطر اینکه یک مجموعه‌ای با حوزه لج کرده است!»

فضای برخی سینماها مناسب خانواده‌های متدین نیست

او همچنین در پایان از فضای حاکم در برخی سینماها انتقاد می‌کند و آن‌ها را مناسب خانواده‌های متدین نمی‌داند: «در حال حاضر خیلی از فضاهای سینماهای ما مناسب برای خانواده‌های متدین نیست. حتی در بعضی از سینماهای ما، یک بافتی از مخاطبان در طول سالها شکل گرفته است که اگر الان شما بخواهید با خانواده به آن‌جا بروید، شاید راحت نباشید. وقتی شما با خانواده بروید دفعه بعد نمی‌روید. علاوه بر اینکه باید تولیدات مناسب وجود داشته باشد باید فضاهای مناسب برای ورود بیشتر و پرشمارتر جامعۀ مذهبی و متدین به حوزه های مصرف محصولات فرهنگی به وجود بیاید.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"