کد خبر: ۴۴۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن قطعه سازان معتقد است قطعه سازان ایرانی در آغاز تولید محصولات جدید تا 50 درصد هم توانایی داخلی سازی قطعات را دارند.

دو محدودیت قطعه سازان در آغاز همکاری ها برای داخلی سازی قطعات

به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن قطعه سازان معتقد است قطعه سازان ایرانی در آغاز تولید محصولات جدید تا 50 درصد هم توانایی داخلی سازی قطعات را دارند.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به دانش و تکنولوژی موجود در صنعت قطعه سازی کشور اظهار داشت آنچه که در این زمینه محدودیت ایجاد کرده زمان و سرمایه گذاری برای نوسازی در بخش ماشین آلات فرسوده و در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری در صنعت قطعه سازی است.

وی تصریح کرد : امروز اغلب قطعه سازان بزرگ داخلی بر تمامی الزامات استانداردی شرکای خارجی تسلط داشته و قادرند تا 100 درصد این موارد را در تولیدات رعایت نمایند.

وی با اشاره به لزوم ارائه اسناد و مدارک مهندسی تولیدات جدید به قطعه سازان داخلی گفت : در راستای همکاری های جدید خودروسازان ، مقرر گردید تا شرکای خارجی با تعیین برخی ضوابط ، اسناد و مدارک مهندسی خودروها را در اختیار قطعه سازان و و تیر وان ها قرار دهند تا با دست یابی به ساختارهای فنی و مهندسی و استفاده از دانش و تکنولوژی موجود ، اقدام به طراحی قطعات مورد نیار نمایند.

وی افزود : قطعه سازان داخلی نه تنها توان داخلی سازی 40 درصد از قطعات خودروهای جدید را دارند بلکه این اطمینان را می دهم که این توان را می توانند به 100 درصد نیز ارتقاء دهند منتهی رسیدن به این شرایط نیازمند زمان مناسب است.

وی گفت : اینکه مطرح شود که قطعه سازان داخلی توان کافی برای شروع داخلی سازی بر اساس شروط اولیه را ندارند به نوعی اشتباه در بیان علت آغاز تولید زودتر ار موعد مقرر محصولات جدید بود.

وی تصریح کرد : با جرات می گویم که قطعه سازان ایرانی در زمانی بسیار محدود توان دستیابی به بالاترین درصد از داخلی را دارند.

ادغام قطعه سازان کوچک و ایجاد شرکتهای بزرگ قطعه سازی

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در ادامه با توجه به طرح حذف برخی از قطعه سازان کوچک و ضعیف در جریان همکاری های جدید گفت : باید از تجارب شرکتهای اروپایی در روند همکاری قطعه سازان در زنجیره تامین بهره برد و همان گونه که در این شرکتها قطعه سازان کوچک در مجموعه های تیر وان ها قرار گرفتند  در ایران نیز این حرکت در واحدهای قطعه سازی صورت گیرد .

رضایی گفت : در این شرایط قطعا ایجاد شرکتهای بزرگ قطعه سازی و تیروان مستلزم حمایت و تلاش مسئولان ، فرهنگ سازی و همدلی و همفکری قطعه سازان است تا در این راستا بستر لازم برای ادغام قطعه سازان کوچک در کشور فراهم شود.

وی همچنین به تاثیر تیراژ در قیمت تمام شده تولید پرداخت و اظهار داشت :  از جمله عوامل موثر در قیمت تمام شده ، تیراژ تولید است قطعا تولید قطعات با  تیراژ کم توسط بخش های متعدد قطعه سازی عملا صرفه اقتصادی را به همراه نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آذین خودرو با تاکید بر ضرورت تشکیل شرکتهای بزرگ قطعه سازی در کشور ، تصریح کرد : ایجاد  شرکتهای بزرگ قطعه سازی مسلما هزینه های سربار را کاهش خواهد داد بنابراین در صورتی که به صورتی عمل شود که  قطعه سازان کوچک در یکدیگر ادغام و یا زیر مجموعه شرکتهای کوچک قرار گیرند می توان توان قطعه سازان را در اجرای طرح ها و پروژه های جدید افزایش داد ضمن اینکه در این جریان فعالیت قطعه سازان کوچک نیز در قالب شرکتهای بزرگ تر حفظ خواهد شد.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"