کد خبر: ۴۱۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
روزنامه شرق: سوختن درخت‌های ورزشگاه آزادی، آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر و بوعلی، آتش‌سوزی در پاساژ قدیری شهر رشت، برخورد یک کامیون با خانه‌ای بین‌راهی در استان فارس و انفجار لوله‌های گاز، سوختن بیمارستانی در شهر برازجان، آتش‌سوزی در خوزستان  به خاطر ترکیدن لوله و نشت گاز مارون، سوختن برج لوکس سلمان در مشهد، آتش‌سوزی مهیب برج طاووس در بندر انزلی، سوختن یک کارگاه پارچه در خیابان مولوی تهران و كارخانه اي در يزد ... چرا حوادث تلخی مانند آتش‌سوزی یکباره این‌قدر اوج گرفته‌اند و پرتعداد شده‌اند که به خبر روز گروه‌های تلگرامی بدل شده‌اند و شایعاتی درباره خراب‌کاری درباره آنها منتشر شده است؟ آمارهای آتش‌نشانی نشان می‌دهد که فقط در استان گیلان و در فاصله ٢٠ روز اخیر، بیش از ٢٠٠ مورد آتش‌سوزی کوچک و بزرگ رخ داده و این در حالی است که بسیاری از آتش‌سوزی‌های کوچک، ارزش اطلاع‌رسانی را ندارند و عموما به وسیله خود مردم خاموش می‌شوند.
 
در دو حادثه مشابه، دو برج بزرگ، لوکس و قیمتی در دو نقطه کشور طعمه حریق شده‌اند؛ انتشار این اخبار، باعث شد که کانال‌های تلگرامی، پر شوند از عکس‌های آتش‌سوزی‌هایی که در این یک ماه اخیر در سراسر کشور رخ داده‌اند و به‌تبع‌آن، یک کلاغ و چهل کلاغ‌ کردن، شروع شد. یکی از ساکنان برج طاووس بندر انزلی به «شرق» می‌گوید مردمی که خانه و کاشانه‌شان را در این آتش‌سوزی از دست داده‌اند، دل و دماغ خواندن این خبرهای دروغ را ندارند: «ما آنجا بودیم و نزدیک بود در آتش بسوزیم. آنها چطور خبر دارند که مدام خبر تازه‌ای منتشر می‌کنند. تنها خبر این است که یک هفته از آتش‌سوزی گذشته و تمام ٣٠ خانواده این برج ٢٧٠‌واحدی مجبور شده‌اند هر‌شب اجاره ١٨٠‌هزارتومانی هتل را بپردازند تا کارشناسان بیمه برای برآورد خسارت به برج بیایند. آخر مگر می‌شود یک هفته سرگردان باشیم؛ در‌حالی‌که حتی نمی‌دانیم وسایل شخصی ما در آن اتاق‌های سوخته در چه وضعی هستند؟».
 
با ‌این‌همه کانال‌های تلگرامی، باعث شدند که نیروی آتش‌نشانی به صورت جدی‌تر وارد عمل شوند و حتی در مواردی پای پلیس هم به میان بیایند تا در کنار جلوگیری از خسارت بیشتر، وضعیت را بررسی کنند و شایعات را پایان بدهند. سوختن برج سلمان مشهد هم به همین اندازه حاشیه‌ساز شده است؛ آن‌هم بیشتر به این خاطر که در کانال‌های تلگرامی، پیامی با محتوای شادی سعودی‌ها از سوختن این برج در حال دست‌به‌دست‌ شدن است و خیلی‌ها می‌گویند دلیل این حادثه هرچه باشد، از‌بین‌رفتن سرمایه ٧٠٠‌‌میلیارد‌تومانی برج، قطعا خیلی از دشمنان پیشرفت مشهد را در خارج از مرزها خوشحال می‌کند. اما حتی نیازی به راه‌‌دور‌‌رفتن نیست؛ آتش‌سوزی یکی، دو روز اخیر خیابان مولوی تهران هم درست شبیه به آتش‌سوزی پاساژ قدیری رشت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و یک کلاغ چهل کلاغ شده است؛ در‌حالی‌که یک انبار کالا به خاطر سرایت آتش، شعله‌ور شده بود، شبکه‌های مجازی شایعه‌سازی را شروع کرده و آن را به حوادث ماهشهر مرتبط دانستند، آن هم درست در شبی که شبکه یک تلویزیون، در برنامه‌ای به تشریح خنثی‌سازی مأموریت گروه‌های داعشی در ایران پرداخت.
 
شاید کسانی که بازتاب‌دهنده شایعه‌ها و اخبار دروغ، آن هم در این روزهای پرتنش هستند، ندانند که یک شبهه ساده تا چه حد می‌تواند جنگ روانی در رسانه‌های مجازی به راه بیندازد و شهروندان عادی را نگران امنیت خود کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"