کد خبر: ۳۱۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان با توجه به طرح موضوع کیفیت خودروهای داخلی ، کیفیت را فرایندی پیچیده و چند وجهی عنوان کرد و گفت : اساسا کیفیت مقوله ای نیست که صرفا متاثر از مورد یا موضوعی خاص باشد .

کیفیت ، بزنگاه این روزهای صنعت خودرو

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان با توجه به طرح موضوع کیفیت خودروهای داخلی ، کیفیت را فرایندی پیچیده و چند وجهی  عنوان کرد و گفت : اساسا کیفیت مقوله ای نیست که صرفا متاثر از مورد یا موضوعی خاص باشد .

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : امروز کیفیت هر محصولی به موارد بسیاری چون وضعیت ماشین آلات ، تکنولوژی ، مهارت  نیروی انسانی ، سطح استانداردهای تعریف شده ، فرایند تولید ، سیستم های مدیریت کیفیت ، طراحی قطعه و یا  محصول اصلی ارتباط دارد البته پارامترهای دیگری چون منابع مالی مناسب نیز قطعا در دستیابی به کیفیت نقش مهم و اساسی دارند.

وی گفت : مثلا در صورتی که  منابع مالی کافی در اختیار صنعت خودرو نباشد امکان به روز نمودن ماشین آلات و تکنولوژی فراهم نخواهد شد از این رو خودرویی که با تکنولوژی 20 یا  30 سال قبل تولید می شود مسلما به لحاظ کیفی با محصولات جدید قابل رقابت نخواهد بود.

وی تشدید تحریم ها را از دیگر عوامل موثر در کیفیت تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت : در سالهای  اخیر بواسطه تشدید تحریم ها جدای از توسعه فساد و رانت ، بسیاری از شرکتهای خودروساز و قطعه ساز ناگزیر به تامین و ورود  قطعات مورد نیاز  از کشور چین و یا کره شدند طبعا زمانی که  قطعه ای چینی جایگزین قطعه ای در سطح برند معتبر جهانی شود ، از کیفیت و تکتولوژی پایین  تری برخوردار خواهد بود سطح کیفی خودروها افت می کند حتی قطعه خودرو 30 سال قبل را هم در شرایط کنونی نمی توان با کیفیت 30 قبل تولید کرد به این خاطر که فرایند تولید ، مواد اولیه و قطعات نیم ساخته تغییر یافته که با این روند طبعا کیفیت نیز تغییر خواهد کرد.

وی گفت : باید پذیرفت که در یک شرایط نامناسب به لحاظ منابع مالی ، تشدید تحریم ها و عدم به روز رسانی محصولات ، قطعا کیفیت خودروها ، کیفیت مورد انتظار نخواهد بود.

وی سیر ورود خودروهای خارجی در دو سه سال اخیر را از نکات مهم و قابل تامل در افزایش انتظار مشتریان از خودروهای داخلی ذکر کرد و افزود : افزایش واردات خودروهای خارجی در دو سه سال گذشته باعث بالارفتن توقع مصرف کنندگان از خودروهای داخلی شده است در حالی که فرایند ساخت و تولید  کارخانجات  تولیدی نه تنها روزآمد نشده بلکه خودروسازان و قطعه سازان همچنان با همان سیستم  قبلی تولید ، فعالیت دارند البته بهبودهایی در حوزه کیفیت در شرکتهای خودروساز و قطعه ساز به جزء آنها که به واردات از چین می پردازند در حال اجراست اما قطعا این میزان ارتقاء کیفیت کفایت افزایش حد انتظار مشتری را نمی کند چرا که خواست مشتری از ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی پیشی گرفته است .

وی تاکید کرد : هر چند صنعت خودرو ایران تا کنون در جهت بهبود کیفیت تلاش هایی را داشته است اما قطعا میزان انتظار مشتریان با این حد از بهبود ، برآورده نمی شود در چنین شرایطی است که مشاهده می شود که مردم از کیفیت  خودروها اعلام نارضایتی می کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد ، گفت : اساسا باید پذیرفت که بخش عمده تامین کننده قطعات، شرکتهای قطعه سازی هستند البته با توجه به این مساله باید از خودروسازان درخواست کرد که قطعه سازان غیر کیفی را از چرخه تامین خارج کنند در واقع این حق انتخاب توسط خودروسازان وجود دارد که با شرکتهایی که سطح کیفیت لازم را رعایت نمی کنند کار نکنند و یا از آنها بخواهند که سیستم های کیفی تولیدات را ارتقاء دهند.

دبیر انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد :  هم اکنون حدود 60 قطعه ساز داخلی با شرکت رنو همکاری دارند به طوری که این شرکت با انتخاب قطعه سازانی که از سطح کیفی مورد انتظار برخوردارند،  تلاش دارد تا سطح کیفی تولیدات خود را حفظ نماید و در این کار موفق بوده اند.

قربانی افزود : البته دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز برنامه هایی را برای ارتقاء سطح کیفی تامین کنندگان اجرایی کرده اند اما باید در این راستا شرکت های قطعه سازی نیز تشویق شوند که این کار را انجام دهند اما در حال حاضر قطعه سازان به لحاظ مشکلات مالی در وضعیت بسیار بدی بسر می برند .

وی با اشاره به اینکه قطعه سازان از مشکل نقدینگی به شدت رنج می برند گفت : تا زمانی که مشکلات مالی قطعه سازان برطرف نشود و مطالبات شرکتهای قطعه ساز پرداخت نشود نه ماشین آلات می تواند به روز شود و نه فرایندها بهبود خواهد یافت طبعا در این شرایط و بدون منابع مالی و سرمایه هیچ کدام از اهداف کیفی تحقق نخواهد یافت برای ارتقاء کیفیت باید هزینه کرد اما سالهاست که در این خصوص هزینه جدی نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت فرایندی بسیار پیچیده است ، خاطر نشان کرد : امروز اگر صرفا در پی بهبود کیفیت در صنعت قطعه سازی باشیم به نتیجه نخواهیم رسید چرا که عوامل بسیاری در بیرون از صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارند  که در فرایند کیفی تاثیر گذار است از جمله سیستم بانکی در کشور سیستمی نیست که در خدمت تولید باشد هر چند شعارهایی که داده می شود همگی حاکی از آن است که باید بانک ها به سمت حمایت از تولید بروند اما در عمل خصوصا تجربه 8 ، 9 سال اخیر نشان می دهد که شرایط هر سال بدتر از قبل شده ، در واقع نه تنها دیگر از تولید حمایت نمی شود بلکه به تولید ضربه نیز می زنند که این جای تعجب دارد.

وی گفت : در شرایطی که نظام مالیاتی کشور شمشیر خودش را بر علیه تولیدکننده از رو بسته است و بیشترین فشار را به تولید وارد می کند قطعا نه رغبت به تولید خواهد بود و نه دیگر رغبتی به ارتقاء کیفیت و فعالیت های مشابه از جمله سیستم تحقیق و توسعه.

وی با ابراز تاسف از اینکه همواره رسانه ها در پرداختن موضوع کیفیت حلقه آخر را ارزیابی می کنند ، تصریح کرد : کیفیت بد مولود یکسری تصمیمات غیر اصولی در جاهای دیگری است که  متاسفانه خروجی آن در صنعت خودرو و قطعه نمایان می شود، بنابراین نباید صرفا یک حلقه  مورد ارزیابی قرار گیرد بلکه باید در روند بررسی کیفیت همه حلقه ها موثر قبلی و بعدی نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا بتوانیم برای ارتقاء کیفیت موانع را از سر راه برداریم کاری که سالها پیش باید صورت می گرفت ولی در ادامه راه نیز ناگزیر از نگرش همه جانبه به مقوله مهم کیفیت هستیم تا به رضایتمندی مشتری برسیم کاری که در کشورهای توسعه یافته صنعتی باب است و سالهاست تجربه شده واثر بخش نیز بوده است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"