کد خبر: ۲۹۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۴
فارس: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران خود تصمیم‌ می‌گیرد که غنی‌سازی را با چه سانتریفیوژی انجام دهد و این امر فقط براساس نیاز کشور صورت می‌گیرد و هیچ محدودیتی را در این زمینه نخواهیم پذیرفت.

منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره رعایت خط قرمز حذف کلیه تحریم‌های ایران همزمان با امضای توافق نهایی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در مشهد بیان فرمودند، گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که باید توافق نهایی یک مرحله‌ای باشد، یعنی اینکه مسائل فنی و سیاسی با هم نهایی شده و لغو تحریم‌ها نیز همزمان با آن اجرایی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل تاکید کرده که لغو تحریم‌ها را در زمان طولانی مدت نخواهد پذیرفت و چون این تحریم‌ها را ناجوانمردانه و ظالمانه می‌داند، بعد از توافق باید همزمان تعیین تکلیف و لغو شود.

حقیقت‌پور اظهار داشت: ما بر روی این موضوع که لغو تحریم‌ها جزو مذاکرات محسوب می‌شود نه نتیجه‌ آن اصرار داریم. معتقدیم نباید توافقی صورت گیرد و بعد غربی‌ها تصمیم بگیرند که تحریم‌های ایران را لغو کنند یا نکنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس درباره تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای کشورمان نیز خاطر‌نشان کرد: ایران وقتی ملتزم است که در چارچوب و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و NPT کار کند چه دلیلی دارد که کارهای تحقیقاتی و توسعه‌ای صنعت هسته‌ای خود را تعطیل و یا کند کند؟

حقیقت‌پور افزود: وقتی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند غنی‌سازی را آن هم به صورت قانونی و طبق مقررات بین‌المللی انجام دهد خود تصمیم گیرنده آن است که این اقدام را با کدام مدل ماشین سانتریفیوژ و چه نسلی انجام دهد و این امر فقط طبق نیاز کشورمان صورت می‌گیرد و هیچ محدودیتی را در این زمینه نخواهیم پذیرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دنیا امروز از دانش هسته‌ای در زمینه طب، محیط زیست و آب شیرین‌کن‌ها بهره‌ فراوانی می‌برد و ما نیز در این راه قدم‌هایی را برداشته‌ایم، لذا در زمینه تحقیق و توسعه برگشت به عقب نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از فن‌آوری آب‌ شیرین‌کن‌های هسته‌ای می‌توانیم موج خشکسالی کشورمان را برطرف کنیم.

حقیقت‌پور تصریح کرد: تحقیق و توسعه در برنامه هسته‌ای کشورمان جزو حقوق غیر قابل مذاکره است که باید طرف مقابل آن را محترم بشمارد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس اظهار داشت: دنیا می‌داند که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به سمت برنامه نظامی هسته‌ای حرکت نکرده است، ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فتوا صادر کردند.

وی خاطر نشان کرد: در محیط توسعه برنامه هسته‌ای در دنیا کشورها مجاز به اکتشاف علمی هستند و در این راه ایران هم می‌کوشد که سهمی از این دانش و اقتصاد صنعتی آن را در اختیار بگیرد و دنیا نباید فراموش کند که به درخواست خرید اورانیوم برای رآکتور تحقیقاتی تهران به ما پاسخ منفی داد، ولی جوانان این کشور با لطف خداوند آن را ساخته‌اند.

حقیقت‌پور در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد که سهمی از اقتصاد صنعت هسته‌ای دنیا را از آن خود کند و همانند نفت، گاز و فولاد نقش تعیین کننده‌ای در جهان داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"