کد خبر: ۲۱۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

باشگاه خبرنگاران - مراسم روز بزرگداشت فردوسي شاعر نامدار ايراني همه‌ساله در بيست و پنجمين روز از ارديبهشت‌ماه از سوي بسياري از ارگانها و نهادهاي فرهنگي کشور برگزار مي‌شود.

امسال هم قرار بود اين مراسم با تدارک سازمان میراث فرهنگی و در استاديوم 12 هزارنفري آزادي تهران برگزار شود در حاليکه بزرگداشت فردوسي در طول ساليان گذشته به برگزاري مراسمي مختصر در چند فرهنگسرا خلاصه مي‌شد در حاليکه دولتي‌ها امسال تصميم گرفتند آنرا در نسخه چندهزار نفري برگزار کنند.

اما يکي از نکاتي که درباره برگزاري چنين مراسمي قابل توجه و تامل است اينکه چند هفته پیش نیز مراسم تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی با حضور محمود احمدی‌نژاد در استاديوم 100 هزارنفري آزادي برگزار شد که حاشیه‌هایی را به‌دنبال داشت.

بسياري از صاحبنظران از جمله نمايندگان مردم در مجلس تاکيد داشتند که برگزاري چنين مراسم پرهزينه‌ و  غيرضروري از سوي دولت در برهه کنوني شائبه تبليغاتي و انتخاباتي‌بودن دارد.

در همين ميان محمدشريف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی در پی سوالات مکرر خبرنگاران درباره هزینه‌های برگزاری جشن بزرگداشت فردوسی گفت: دنبال هزینه‌ها نباشید بلکه باید خوشحال باشید که چنین جشن و بزرگداشتی در این سطح برگزار شده است.

وي در عين حال مدعي شد که 90 درصد هزینه‌های این جشن را بخش خصوصی تامین کرده و مابقی آن مربوط به سازمان ميراث فرهنگي بوده است.

ملک‌زاده همچنين تاکيد کرد که تا زمانیکه ما در سازمان هستیم اینگونه بزرگداشت‌ها برگزار می‌شود و تاکید می‌کنم که این مراسم به مسائل سیاسی روز ارتباطی ندارد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: در این مراسم از سیاه لشگر دعوت نکرده‌ایم چون اگر می‌خواستیم سیاه لشگر آورده و سالن را پر کنیم، سازمان میراث فرهنگی به تنهایی 10 هزار نیرو دارد که می‌شد با آنها سالن را پر کرد اما می‌خواستیم این مراسم با حضور هنرمندان، فرهیختگان و پژوهشگران و صاحبان اندیشه باشد(!).

اما گذشته از اين نظرات که انصافا ناحق هم نيستند، نکته ديگري توجه هر شخصي را در برگزاري اين مراسم به خود جلب مي‌کند و آن اينکه با وجود اينکه از مدتها پيش حضور رئيس‌جمهور و سخنراني وي در اين مراسم به عنوان يکي از بخشهاي اصلي آن اعلام شده بود، اما اين اتفاق نيفتاد و رئيس قوه مجريه در اين مراسم حاضر نشد.

چرا؟ دليل عدم حضور احمدي‌نژاد در اين مراسم چه بود؟

برخي رسانه‌هاي رسمي کشور اين عدم حضور را ناشي از ترافيک کاري رئيس دولت اعلام و مطرح کردند که احمدي‌نژاد به دليل حجم بالاي کار نتوانسته در اين مراسم که با تبليغات و هزينه گزاف برگزار شد، شرکت کند.

تصاوير و اخباري که از اين مراسم در رسانه‌ها خصوصا رسانه‌هاي مجازي و خبرگزاري‌ها منتشر شده است، اما چيزهاي ديگري را به ذهن متبادر مي‌کند، سکوهای خالی از مخاطب ورزشگاه بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آيد و نشان از عدم استقبال مردمي دارد.

سکوهای سالن با وجود تلاش‌های تبليغات فراوان آنقدر خالی بود که رئیس دولت قید حضور در مراسم را زد تا میهمانان اندک سالن ۱۲هزار نفری آزادی تنها با برنامه‌های موزیک و رقص نور و نقالی سرگرم شوند و نهايتا سر و ته مراسم با حضور و سخنراني سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و مسئولاني در اين رده جمع شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"