کد خبر: ۱۱۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۶ تير ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو، در اولین کارگاه آموزشی ترافیک کارکنان ادارات دولتی و غیر دولتی سرهنگ روشنی معاونت آموزش پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه از نزدیک با تصادفات ، سوانح و آسیب های وارده به هموطنان و مشقت و سختی که خانواده های افراد آسیب دیده با آن مواجه هستند آشنا است گفت ...

رانندگی تدافعی بهترین روش برای رانندگان است

به گزارش خبرخودرو، در اولین کارگاه آموزشی ترافیک کارکنان ادارات دولتی و غیر دولتی سرهنگ روشنی معاونت آموزش پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه از نزدیک با تصادفات ، سوانح و آسیب های وارده به هموطنان و مشقت و سختی که خانواده های افراد آسیب دیده با آن مواجه هستند آشنا است گفت : بروز چنین وقایعی ما را بر این داشت که احساس مسؤلیت کرده و آموزش هایی را برای شهروندان داشته باشیم تا با رعایت اصول رانندگی تدافعی از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، سرهنگ روشنی در ادامه برگزاری این کارگاه آموزشی تصریح کرد :برابر ماده 215 آئین نامه راهنمایی و رانندگی و ایمنی حمل ونقل سال 1387 که به تصویب هیأت وزیران رسیده است، پلیس بعنوان یکی از دستگاههای مؤثر موظف شده آموزش های ترافیکی را اجرایی کند در این راستا در سال 89 در چنین روزی این طرح اجرایی شده است .

وی در ادامه با اشاره به رانندگی تدافعی گفت :در رانندگی تدافعی راننده همیشه احساس می کند که خطری درکمین است و این احساس او را همیشه آماده عکس العمل نگاه می دارد ، رانندگی تدافعی به نوعی دفاع کردن ، حراست و مواظبت از خود است و راننده ایی که با روش تدافعی رانندگی می کند ،با نبوغ ، تفکر ، خلاقیت ، مهارت و از خود گذشتگی در جلوگیری از بروز حوادث موفق است .

کارشناس عالی تصادفات در ادامه افزود : رانندگی تدافعی حاصل تجربه رانندگان با سابقه و مسئولین حمل ونقل است بطوری که راننده مدافع از خطاهای دیگران گذشت کرده ، حق تقدم را به دیگران می دهد و در مقابل عملکرد ناپسند دیگران کوتاه می آید .

وی در ادامه با اشاره به اهداف رانندگی با روش مدافعی گفت : هدف از رانندگی تدافعی، کاهش میزان تصادفات ، سلامتی سرنشینان خودروها در طول سفر است ، تعداد 23 هزار کشته و 270 هزار مجروح و معلول آثار و تبعات نا مطلوبی را در کشور بدنبال دارد .

سرهنگ روشنی در ادامه تصریح کرد : از جمله مواردی که سلامت و ایمنی رانندگان را به مخاطره می اندازد ، شرایط نامساعد جاده و خیابانها ، افکار مشوش راننده ، شرایط نامساعد جوی ، ترافیک سنگین ، اتومبیل نامطمئن و غیر استاندارد و عابران نا آگاه به قوانین است که نقش تعیین کننده ای در بروز تصادفات دارند.

وی در ادامه افزود : در بررسی علل تصادفات شهر تهران عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز، رعایت نکردن حق تقدم، تجاوز به چپ، عدم رعایت حد فاصله ، گردش های غلط ، حرکت نکردن بین خطوط ، رانندگی هنگام خواب آلودگی و یا رانندگی پس از مصرف داروهای خواب آور، مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر و ..... بسیار تأثیر گذار است .

سرهنگ روشنی در ادامه افزود : بین 90 تا 97 درصد موارد راننده گان می توانند از بروز تصادفات جلوگیری کنند ،مواردی از قبیل: رانندگی به عقب ، عبور از تقاطع ، تغییر مسیرهای ناگهانی، مشاجرات بی مورد با دیگر رانندگان ، مصرف مواد مخدر و حرکاتی که باعث عدم توجه راننده به جلو می شود قابل کنترل شخص راننده است .

وی در ادامه نقص فنی خودروها با 5 درصد را از دیگر عوامل مؤثر در بروز تصادفات دانست و افزود :از کار افتادن ترمز، گیر کردن پدال گاز، ترکیدن لاستیک ، آتش گرفتن خودرو، سقوط در آب ، باز شدن درب موتور ، روبرو شدن با وسیله نقلیه مقابل ، لغزیدن و از کنترل خارج شدن ترمزها و .... از جمله موارد بروز حوادث با وجود نقص فنی خودروها می باشد که رانندگان باید آگاهی کامل از سالم بودن خودورهای خود داشته باشند ضمن اینکه توصیه ما مراجعه هر 6 ماه یکبار رانندگان به مراکز معاینه فنی است .

سرهنگ روشنی با اشاره به اینکه برای رهایی از شرایط خطرناک باید استادی ، مهارت و خونسردی را حفظ کرد افزود :بازدید روزانه اتومبیل و استفاده از فکر و چشم بسیار تأثیر گذار است و بر این اساس تحقیقات ،چنانچه رانندگان از فکر و چشم خود به نحو مؤثری استفاده نمایند می توانند حوادث را کنترل کنند .

وی در ادامه با اشاره به 5 اصل رانندگی بی خطر گفت :اصل اول فضای دید و تشخیص است که می توان آن را بهبود بخشید و رانندگان باید به عمق توجه کنند و مسافت 100 تا 150 متر جلوتر را اشراف داشته باشند ، همچنین در اصل دوم باید توسعه فضای دید داشته باشند و تنها جلوی خود را نبینند،در فاصله 120 تا 180 درجه میدان دید داشته باشند و اشخاص یا خودروهایی را که از جهات مختلف به خودرویشان نزدیک می شود را ببینند .

سرهنگ روشنی در ادامه با اشاره به اصل سوم رانندگی تصریح کرد : حرکت چشمان بسیار مهم است و دائماً چشم ها باید حرکت کنند و دائماً آینه های جانبی و داخل را چک کنند، همچنین در اصل چهارم راه گریز از حادثه بسیار مهم است ، راننده باید خودرو را در فضایی که اطرف آن امن و بی خطر است هدایت کند تا در هنگام خطر راه گریز داشته باشد .

وی در ادامه تصریح کرد : در اصل پنجم باید راننده دیگران را از وجود خود مطلع سازد، در هنگام سبقت گرفتن در طول روز با بوق زدن و در هنگام شب نیز با نور چراغ راننده را از انجام سبقت مطلع سازیم ، همچنین هنگام عبور از خط عابر پیاده عابرین را مطلع سازیم .

سرهنگ روشنی در ادامه با اشاره به مجازات های در نظر گرفته شده برای متخلفین و تشدید مجازات در برخی از تخلفات گفت : در صورت اثبات نقص فنی خودروها راننده شامل تشدید مجازات می شود ، همچنین عبور ممنوع ، سرعت غیر مجاز و رانندگی بدون پروانه از جمله این تخلفات است .

وی در خاتمه با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی بیش از صد هزار موتورسیلکت را بدلیل تخلف توقیف کرده است افزود :طبق آمار 20 درصد تصادفات فوتی را موتور سواران رقم زده ،همچنین 45 درصد تصادفات جرحی مربوط به موتورسواران است ، ضمن اینکه 50 درصد تصادفات فوتی مربوط به عابرین پیاده است .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"