کد خبر: ۱۰۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹
بارش گرد و غبار نفس ایلامیان را به شماره انداخت.

به گزارش فارس بارش گرد و غبار تمام مناطق استان ایلام به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی را در‌بر گرفته و مردم را دچار مشکلاتی کرده است.

تردد و بیرون آمدن در این هوای غبار آلود بسیار خطرناک و مضر است و تمام مردم را دچار ناراحتی و بیماری‌های مختلف خواهد کرد.

‌آلودگی خاک کشور عراق که کارشناسان اعتقاد دارند به واسطه جنگ‌های متعدد است،‌ عراق را دچار آلودگی‌های شیمیایی کرده که برای مردم مرزدار ایلام خطرناک است.

تنفس در چنین هوایی برای همه اقشار جامعه خطرناک بوده و قشر کهنسالان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی نیز بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

این رخداد که مربوط به حداقل هفت سال گذشته بوده از سوی هیچ یک از مسئولان استان به شدت پیگیری نشده و پارسال تنها به واسطه ورود این گردو غبار به تهران رئیس سازمان محیط زیست به کشور عراق سفر کرده و چند روزی پایتخت‌نشینان به واسطه این بارش‌ها خانه‌نشین شدند.

اما در استان ایلام که حدود یک هزار کیلومتر نزدیک‌تر به کانون بحران یا همان گرد و غبار قرار دارد، به هیچ وجه مدارس و ادارات تعطیل نشدند.

سازمان آموزش و پرورش در اقدامی تعجب‌آور فقط مدارس ابتدایی را در نوبت صبح امروز تعطیل کرد، این در حالی‌ست که هر خواننده این موضوع را به شگفتی وا می‌دارد.

شگفتی از این حیث که مگر بارش برف و یخبندان است که فقط مدارس ابتدایی آنهم در نوبت صبح تعطیل شوند و دیگر کودکان و نوجوانان مقاطع راهنمایی و متوسطه باید در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به مدسه بروند.

و از همه جالب‌تر همین کودکان که نوبت صبح تعطیل هستند، با هم سن‌ و سال‌های دیگرشان در نوبت بعداز ظهر به مدسه بروند.

البته شدت گرد و غبار که هرلحظه بیشتر از لحظه دیگر می‌شود، این توجیه و فرضیه را که تا بعد از ظهر مقدار گرد و غبار معلق در هوا کاسته می‌شود را به شدت رد می‌کند.

البته نباید مقصر حادثه را آموزش و پرورش دانست، زیرا دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع نیز در عدم تعطیلی ادارات و مدارس و ... بی‌تقصیر نیستند.

مردم ایلام امیدوارند بار دیگر این پدیده به تهران نیز سرایت کند، شاید مسئولان ارشد کشوری مرتبط با موضوع به فکر چاره‌ای اساسی برای رفع این پدیده باشند.

جالب‌تر آنکه هفته گذشته بسیاری از مسئولان هواشناسی استان‌های کشور به همراه رئیس سازمان هوا‌شناسی در استان ایلام همایش ملی پایش و پیش آگاهی از گردو غبار در راستای این پدیده برگزار کردند.

چه بهتر است که دیگر مسئولان مرتبط با موضوع در خصوص راه‌های مقابله نه پیش‌بینی این واقعه در ایلام همایش برگزار می‌کردند.

البته این همایش ملی سازمان هواشناسی در کنار دیگر همایش‌های جلوگیری و مقابله با این پدیده ‌بسیار موثرتر است که جا دارد در این جا از دلسوزی سازمان هواشناسی و اداره کل آن در ایلام نیز تقدیر شود و تلنگری باشد برای دیگر سازمان‌های مرتبط با موضوع از جمله سازمان محیط زیست که تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است.

مردم استان ایلام اقدام عملی مسئولان را تنها در کاهش و اتمام این نوع بارش‌ها می‌دانند نه اینکه تنها به اعلام تعدادی از آمارهای دیدار با مسئولان کشورهای همسایه و وعده و عیدهای میان تهی اکتفا شود.

حدود هفت سال است که مردم استان ایلام با این پدیده مضر و خطرناک به شدت دست و پنجه نرم می‌کنند و هر سال زمان شروع این پدیده زیادتر می‌شود.

در سال‌های گذشته تنها در فصل تابستان این پدیده در استان ایلام شدت می‌یافت اما با استمرار این پدیده طی سال‌های اخیر زمان آغاز این پدیده به فصل بهار نیز رسید و امسال نیز یک قدم جلوتر و در فصل زمستان و در اسفندماه نیز شاهد بارش گردو غبار بودیم.

این واقعه بیانگر اینست که تاکنون اقدام عملی موثری از سوی مسئولان کشوری در این زمینه انجام نشده است و شاید مسئولان استانی اطلاع‌رسانی مطلوبی در این زمینه نداشته و شاید مقصر این واقعه اصحاب رسانه بوده که در این زمینه اطلاع‌رسانی به موقع نداشته‌اند.

نگارنده این گزارش امیدوار است این بار مسئولان اعم از استانی و کشوری عمق فاجعه بارش و گردو غبار را در استان‌های غربی به ویژه استان ایلام دریابند و برای مردم ایلام چاره‌ای بیندیشند.

بر اساس اعلام کارشناسان و متخصصان تنفس در این هوای غبارآلود در آینده همه مردم استان ایلام را حداقل دچار بیماری تنفسی می‌کند.

مسئول اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش گفت: امروز به واسطه بارش گردو غبار تمام مدارس ابتدایی نوبت صبح استان ایلام تعطیل است.

جبار قبادبیگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: مدارس ابتدایی نوبت صبح از رفتن به مدسه خودداری کنند.

وی ادامه داد: این اقدام و تصمیم از سوی مسئولان سازمان آموزش و پرورش استان ایلام اتخاذ شده است.

همچنین اداره محیط زیست استان ایلام میزان بارش گردو غبار را بیش از حد استاندار اعلام کرد و از بیماران تنفسی، کودکان و کهنسالان خواست از خروج از منزل خودداری کرده و در صورت ضرورت در حین خروج از ماسک تنفسی استاندارد استفاده کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"