کد خبر: ۹۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۶ آذر ۱۳۸۸
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت؛ ميزان توليد گاز طبيعي در کشور نه تنها نسبت به سال گذشته افزايش پيدا نکرده، بلکه در برخي ميادين به دليل افت فشار سه تا چهار ميليون متر مکعب کاهش داشته است. در اين زمينه هم اکنون توان توليد 630 ميليون متر مکعب گاز ترش و شيرين وجود دارد که توانايي پالايش روزانه 530 تا 540 ميليون متر مکعب از آن را در پالايشگاه هاي کشور داريم.

وي يادآوري کرد؛ حدود 190 ميليون متر مکعب از اين گاز از حوزه پارس جنوبي، حدود 240 ميليون متر مکعب از حوزه ميادين نفت و گاز کشور، حدود 27 ميليون متر مکعب از حوزه ميادين گازهاي همراه خوزستان و 53 ميليون متر مکعب از حوزه خانگيران توليد مي شود.

راه اندازي برخي از پروژه هاي گازي تا 10 دي

وي افزود؛ انتظار مي رود تا پايان امسال بخشي از پروژه هايي که تا پايان سال گذشته آغاز شده بود، بهره برداري شوند. در اين زمينه قرار است تا 10 دي ماه، پروژه هاي اتصال خط هشت سراسري به خط پنج تهران که موجب تقويت فشار شبکه گازرساني استان تهران، شمال و شمال شرق کشور مي شود، خط لوله خرم آباد به بروجرد و تکميل تعميرات يا تکميل ساخت 11 ايستگاه تقويت فشار و همچنين خط لوله دولت آباد ـ پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد راه اندازي شوند.

بيش از نيمي از بودجه محقق نمي شود

به گفته وي 4900 ميليارد تومان از مجموع 7500 ميليارد تومان بودجه شرکت ملي گاز ايران در سال 1388 محقق نشده است. جواد اوجي مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اين مطلب اظهار کرد؛ بخشي از اين بودجه بايد از طريق وام داخلي و خارجي و بخشي نيز از محل فروش سه درصد فرآورده هاي نفتي پرداخت مي شد که هنوز محقق نشده است.

رشد 25 تا 27 درصدي مصرف گاز بخش خانگي

اوجي با بيان اينکه تا پايان آبان ماه در بخش خانگي 25 تا 27 درصد افزايش مصرف داشته ايم، خاطرنشان کرد؛ متوسط مصرف گاز بخش خانگي در اين مدت روزانه 295 ميليون متر مکعب بوده است. همچنين متوسط مصرف بخش خانگي در 10 روز نخست آذر روزانه 242 ميليون متر مکعب بوده که از رشد 22درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر مي دهد. همچنين متوسط توليد گاز در 10 روز نخست آذرماه امسال 506 ميليون متر مکعب در روز و مصرف گاز در اين مدت 467 ميليون متر مکعب در روز بوده است.

آغاز اعمال محدوديت گاز نيروگاه ها از اول آذر

وي با اشاره به اينکه متوسط مصرف گاز نيروگاه ها از ابتداي امسال تا پايان آبان 125 ميليون متر مکعب در روز بوده است، تصريح کرد؛ ولي با سرد شدن هوا اين ميزان مصرف از ابتداي آذر به 70 تا 75 ميليون متر مکعب رسيده است. اين در حالي است که از ابتداي آذر دو برابر تعهد، به نيروگاه ها گاز تحويل داده ايم و به طرف استفاده از سوخت مايع رفته ايم. در اين خصوص تعهد شرکت ملي گاز براي گازرساني به نيروگاه ها در ماه هاي سرد سال روزانه حدود 30 ميليون متر مکعب است.

بهره برداري مجدد از پالايشگاه ايلام در هفته آينده

او با تاکيد بر ازسرگيري فعاليت پالايشگاه ايلام از هفته آينده توضيح داد؛ آماده دريافت روزانه 8/6 ميليون متر مکعب گاز از بخش بالادست هستيم که گازرساني به استان هاي مجاور مانند کرمانشاه و ايلام را محقق مي کند. معاون وزير نفت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اولويت هاي توسعه يي اين شرکت با توجه به محدوديت هاي مالي موجود چه پروژه هايي هستند، افزود؛ اجراي زيرساخت ها، توسعه پالايشگاه هاي فعلي و تکميل ساخت پالايشگاه هاي جديد، تکميل خطوط انتقال گاز فشار قوي و ايستگاه هاي تقويت فشار از اولويت هاي اين شرکت هستند که در اين راستا توسعه پالايشگاه هاي خانگيران و فجر جم و تکميل ساخت بيدبلند 2 و واحد اتان زدايي پارسيان، همچنين ادامه خط شش سراسري و ساخت دو ايستگاه تقويت فشار در خط هشت سراسري در برنامه است.

او در پاسخ به اين سوال که به اين ترتيب طرح هاي ذخيره سازي جزء اولويت ها قرار داده نشده اند، به ايسنا گفت؛ اميدواريم در نيمه اول سال آينده شاهد تزريق روزانه هفت تا 10 ميليون متر مکعب گاز به ميدان سراجه قم باشيم که در اين صورت امکان برداشت پنج تا شش ميليون متر مکعب گاز را در ماه هاي سرد سال 1389 خواهيم داشت.

واردات روزانه هفت ميليون متر مکعب گاز

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران درباره واردات گاز از ترکمنستان از حوزه دولت آباد تشريح کرد؛ 35 کيلومتر خط لوله 48 اينچ به اين منظور بايد ساخته شود که در حال حاضر 83 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و تا پيش از 10 دي ماه آماده بهره برداري خواهد شد.

به گفته وي در حال حاضر روزانه حدود 22 ميليون متر مکعب گاز از منطقه کردکوي به کشور وارد مي شود که با عملياتي شدن واردات بيشتر گاز از حوزه دولت آباد در زمستان امسال امکان دريافت روزانه حدود هفت ميليون متر مکعب را خواهيم داشت.

افزايش واردات گاز از ترکمنستان به روزانه 42 ميليون متر مکعب

به گفته او با تکميل خط لوله از خروجي پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد تا سربست، ظرفيت واردات از اين حوزه به روزانه 20 ميليون متر مکعب خواهد رسيد که با احتساب واردات از منطقه کردکوي در مجموع واردات از ترکمنستان به حدود 42 ميليون متر مکعب در روز خواهد رسيد.

صادرات روزانه حدود 24 ميليون متر مکعب گاز به ترکيه

اوجي با تاکيد بر اينکه از ابتداي سال تاکنون روزانه حدود 24 ميليون متر مکعب گاز به ترکيه صادر شده است، اظهار کرد؛ اميدواريم تا پايان سال نيز صادرات به ترکيه به همين شيوه ادامه پيدا کند. همچنين روزانه 5/1 ميليون متر مکعب گاز از آذربايجان تحويل گرفته و بين يک تا 2/1 ميليون متر مکعب آن را به جمهوري نخجوان سوآپ مي کنيم که بين 3/0 تا 5/0 ميليون متر مکعب آن وارد کشور مي شود. در خصوص ارمنستان نيز ميزان گاز صادراتي معادل برق وارداتي است، به گونه يي که به ازاي هر متر مکعب گاز صادراتي، سه کيلووات ساعت برق وارد مي کنيم.

افزايش جرائم مشترکان پرمصرف

معاون وزير نفت با اشاره به افزايش جرائم مشترکان پرمصرف دهک هاي 8 تا 10 که طرح آن به زودي توسط دولت تصويب و اعلام خواهد شد، يادآوري کرد؛ از پله 11 دهک 10 به بالا، اگر اخطار و هشدار موجب کاهش مصرف گاز آنها نشود، مي توانيم به مدت 48 ساعت گاز آنها را قطع کنيم. درباره دستگاه هاي دولتي نيز هم اکنون هر متر مکعب گاز به آنها با قيمت 69 تومان فروخته مي شود و به استانداري هاي سراسر کشور ابلاغ شده که در مورد صرفه جويي ادارات به ويژه موقع تعطيلي اقدام شود.

کاهش مصرف گاز در روزهاي تعطيل

به گفته او در روزهاي تعطيل مصرف گاز کشور بين 35 تا 45 ميليون متر مکعب کاهش پيدا مي کند.

وي تصريح کرد؛ در حال حاضر 773 شهر و 8054 روستا گازرساني شده اند که شامل 11 ميليون و 634 هزار مشترک شده و بيش از 9/57 ميليون نفر را تحت پوشش قرار مي دهد. در حال حاضر گازرساني به 53 نيروگاه و 23 هزار و 918 صنعت انجام شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"